LUMSP40214 Språk- og kommunikasjonsvansker (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Tamara Kalandadze
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.
Valgfritt emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap, heltid og deltid.
Anbefalte forkunnskaper
LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv
Undervisningssemester
- Masterstudium i spesialpedagogikk: 2. semester (vår).
- Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap: 2. semester (vår), heltid, 2. eller 4. semester (vår), deltid.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har kunnskap
-
om teori og forskning om typisk og atypisk utvikling av språk- og kommunikasjonsferdigheter hos en- og flerspråklige barn
-
om språklig kompetanse som grunnlag for lese- og skriveutvikling
-
om teori og forskning knyttet til utvikling av lese- og skriveferdigheter
Ferdigheter
Studenten kan
-
knytte forskningsbasert kunnskap til praksis
-
identifisere og vurdere typisk og atypisk språk- og kommunikasjonsutvikling hos en- og flerspråklige barn og unge
-
samspille med mennesker som har språk- og kommunikasjonsvansker
-
utvikle tiltak som fremmer språk- og kommunikasjonsutvikling og forebygger språk- og kommunikasjonsvansker
-
vurdere språkstimulerende aktiviteter som grunnlaget for utvikling av lese- og skriveferdigheter
Generell kompetanse
Studenten
-
har en profesjonell kompetanse knyttet til arbeid med mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
-
kritisk-analytisk reflekterer og diskuterer faglige spørsmål knyttet til språk- og kommunikasjonsutvikling, kartleggingsresultater og tiltak
-
kritisk evaluerer forskning knyttet til språk- og kommunikasjon
-
forklarer sentrale teorier om typisk og atypisk språk- og kommunikasjon
-
bidrar til økt bevissthet og fokus på mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
Innhold
Emnet tar for seg følgende temaer:
Innføring i lingvistikk, psykolingvistikk og nevrolingvistikk (grunnleggende nivå)
Typisk og atypisk språktilegnelse/språkutvikling: enspråklig og flerspråklig
Hva er spesielt vanskelig med det norske språket/norsk som andrespråk
Språk som grunnlaget for utvikling av lese- og skriveferdigheter
Screening og vurdering av språk og kommunikasjonsvansker
Språktiltak
Undervisnings- og læringsformer
Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.
Læringsformene veksler mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutvikling og diskusjoner i seminargrupper og plenum.Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten er 400 timer.
Praksis
Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:
-
Godkjent deltakelse på undervisningssamlingene (minst 80 % frammøte)
-
En individuell fagtekst på 2000-2500 ord om et selvvalgt tema fra pensum. Teksten skal skrives på norsk (bokmål eller nynorsk).
-
En individuell muntlig presentasjon av denne fagteksten, varighet ca. 15 minutter
Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen. Varighet: 6 timer.
Oppgaven skal skrives på norsk (bokmål eller nynorsk).
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterskala: A - F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene i midtveis-, underveis- og sluttevalueringer.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto