LUMSP40214 Språk- og kommunikasjonsvansker (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Tamara Kalandadze
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Valgfritt emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap, heltid og deltid.

Anbefalte forkunnskaper

LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv

Undervisningssemester

  • Masterstudium i spesialpedagogikk: 2. semester (vår).
  • Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap: 2. semester (vår), heltid, 2. eller 4. semester (vår), deltid.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap

  • om teori og forskning om typisk og atypisk utvikling av språk- og kommunikasjonsferdigheter hos en- og flerspråklige barn

  • om språklig kompetanse som grunnlag for lese- og skriveutvikling

  • om teori og forskning knyttet til utvikling av lese- og skriveferdigheter

Ferdigheter
Studenten kan

  • knytte forskningsbasert kunnskap til praksis 

  • identifisere og vurdere typisk og atypisk språk- og kommunikasjonsutvikling hos en- og flerspråklige barn og unge

  • samspille med mennesker som har språk- og kommunikasjonsvansker 

  • utvikle tiltak som fremmer språk- og kommunikasjonsutvikling og forebygger språk- og kommunikasjonsvansker

  • vurdere språkstimulerende aktiviteter som grunnlaget for utvikling av lese- og skriveferdigheter 

Generell kompetanse
Studenten 

  • har en profesjonell kompetanse knyttet til arbeid med mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker

  • kritisk-analytisk reflekterer og diskuterer faglige spørsmål knyttet til språk- og kommunikasjonsutvikling, kartleggingsresultater og tiltak 

  • kritisk evaluerer forskning knyttet til  språk- og kommunikasjon

  • forklarer sentrale teorier om typisk og atypisk språk- og kommunikasjon

  • bidrar til økt bevissthet og fokus på mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker

Innhold

Emnet tar for seg følgende temaer:   

  • Innføring i lingvistikk, psykolingvistikk og nevrolingvistikk (grunnleggende nivå)

  • Typisk og atypisk språktilegnelse/språkutvikling: enspråklig og flerspråklig

  • Hva er spesielt vanskelig med det norske språket/norsk som andrespråk

  • Språk som grunnlaget for utvikling av lese- og skriveferdigheter

  • Screening og vurdering av språk og kommunikasjonsvansker

  • Språktiltak

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Læringsformene veksler mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutvikling og diskusjoner i seminargrupper og plenum.Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten er 400 timer.

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • Godkjent deltakelse på undervisningssamlingene (minst 80 % frammøte)

  • En individuell fagtekst på 2000-2500 ord om et selvvalgt tema fra pensum. Teksten skal skrives på norsk (bokmål eller nynorsk).

  • En individuell muntlig presentasjon av denne fagteksten, varighet ca. 15 minutter

Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen. Varighet: 6 timer.

Oppgaven skal skrives på norsk (bokmål eller nynorsk).

Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterskala: A - F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene i midtveis-, underveis- og sluttevalueringer.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:04:12