L102IKT15 Pedagogisk bruk av IKT (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlige:
-
- Sonja Nygaard-Joki
- Magnus Nohr
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
-
Obligatorisk emne for studenter som tar studiet IKT for lærere (30 studiepoeng)
Emnet tilbys også som asynkront og fleksibelt nettemne.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om og utviklet digital dømmekraft
-
har kunnskaper om og kan utvikle sammensatte tekster til bruk i undervisning og læring
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende digital teknologi, læremidler og læringsressurser for å oppnå fagenes kompetansemål og sikre faglig progresjon
-
kan benytte varierte tilbakemeldings- og vurderingsformer for læring i digitale omgivelser
-
kan utvikle og bruke nett- og videobaserte undervisningsformer
-
kan anvende og undervise i regler om opphavsrett, personvern, datasikkerhet, kildekritikk og universell utforming
-
kan utvikle elevers digitale studieteknikk som redskap for læring
Generell kompetanse
Studenten
-
kan reflektere over hvordan digitalisering endrer lærer- og elevrollen
-
kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning i digitale omgivelser, alene og i samarbeid med andre
-
kan se sammenhenger mellom ulike læringsperspektiv og bruk av digitale verktøy
-
forstår hvordan digitale omgivelser har betydning for ledelse av læringsprosesser, klasseledelse og stiller krav til organisering, tydelighet og valg av arbeidsmetoder
Innhold
Sentrale temaer er pedagogiske og digitaltekniske verktøy og arbeidsmåter, f.eks. knyttet til å utvikle undervisningsopplegg og læringsressurser.
Undervisnings- og læringsformer
All undervisning, veiledning og vurdering i emnet er nettbasert.
Undervisningen er organisert i moduler tilknyttet relevante temaområder og med utgangspunkt i rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse.
Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningssekvenser, video, praktisk og teoretisk individuelt arbeid (øving og oppgavearbeid) samt arbeid med mappeoppgaver knyttet til eksamen.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka.
Praksis
Det er ikke veiledet praksisopplæring i emnet.
Eksamen
Eksamen består av to deleksamener.
Deleksamen 1: Individuell mappeeksamen
Mappekomponenter fra alle moduler i emnet. Mappen vurderes etter Bestått / Ikke bestått.
Deleksamen 2: Individuell oppgave
Kandidaten skal løse en oppgave knyttet til Pedagogisk bruk av IKT og reflektere over innholdet. Oppgaven vurderes etter karakterregel A-F.
Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Ved ikke bestått karakter på en av deleksamenene, kan kandidaten gå opp til ny eksamen i den aktuelle deleksamen.
Sensorordning
Deleksamen 1: interne sensorer.
Deleksamen 2: intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Deleksamen 1
Ved ikke bestått karakter kan innholdet omarbeides én gang. Dette må skje i samråd med fagansvarlig.
Deleksamen 2
Ved ønske om forbedring av bestått karakter, må studenten levere ny oppgave.
Ved ikke bestått karakter, kan studenten bearbeide oppgaven for ny vurdering.
Evaluering av emnet
Studentene evaluerer emnet i digitalt spørreskjema ved emnets slutt.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto