LUMSP40214 Språk- og kommunikasjonsvansker (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Tamara Kalandadze
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Valgfritt emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap, heltid og deltid.

Anbefalte forkunnskaper

LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv

Undervisningssemester

Masterstudium i spesialpedagogikk: 2. semester (vår).

Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap: 2. semester (vår), heltid, 2. eller 4. semester (vår), deltid.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten har

kunnskap

  • om teori og forskning om typisk og atypisk utvikling av språk- og kommunikasjonsferdigheter hos en- og flerspråklige barn

  • om språklig kompetanse som grunnlag for lese- og skriveutvikling

  • om teori og forskning knyttet til utvikling av lese- og skriveferdigheter

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • knytte forskningsbasert kunnskap til praksis 

  • identifisere og vurdere typisk og atypisk språk- og kommunikasjonsutvikling hos en- og flerspråklige barn og unge

  • samspille med mennesker som har språk- og kommunikasjonsvansker 

  • utvikle tiltak som fremmer språk- og kommunikasjonsutvikling og forebygger språk- og kommunikasjonsvansker

  • vurdere språkstimulerende aktiviteter som grunnlaget for utvikling av lese- og skriveferdigheter 

 

Generell kompetanse

Studenten 

  • har en profesjonell kompetanse knyttet til arbeid med mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker

  • kritisk-analytisk reflekterer og diskuterer faglige spørsmål knyttet til språk- og kommunikasjonsutvikling, kartleggingsresultater og tiltak 

  • kritisk evaluerer forskning knyttet til  språk- og kommunikasjon

  • forklarer sentrale teorier om typisk og atypisk språk- og kommunikasjon

  • bidrar til økt bevissthet og fokus på mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker

Innhold

Emnet tar for seg følgende temaer:   

  • Innføring i lingvistikk, psykolingvistikk og nevrolingvistikk (grunnleggende nivå)

  • Typisk og atypisk språktilegnelse/språkutvikling: enspråklig og flerspråklig

  • Hva er spesielt vanskelig med det norske språket/norsk som andrespråk

  • Språk som grunnlaget for utvikling av lese- og skriveferdigheter

  • Screening og vurdering av språk og kommunikasjonsvansker

  • Språktiltak

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Læringsformene veksler mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutvikling og diskusjoner i seminargrupper og plenum.Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: 400 timer.

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • Godkjent deltakelse på undervisningssamlingene (minst 80 % frammøte)

  • En individuell fagtekst på 2000-2500 ord om et selvvalgt tema fra pensum. Teksten skal skrives på norsk (bokmål eller nynorsk).

  • En individuell muntlig presentasjon av denne fagteksten, varighet ca. 15 minutter

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen

Oppgaven skal skrives på norsk (bokmål eller nynorsk). Varighet 6 timer.Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterskala: A - F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:39