LTEK10222 Profesjonsfaglig digital kompetanse (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Stine Malin Brynildsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Grunleggende digital kompetanse.
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Kandidaten
-
har kunnskap om hvordan den digitale utviklingen utvider og endrer grunnleggende ferdigheter, fagenes innhold, vurderingsformer, arbeidsmetoder og organisering av undervisning
-
kjenner til og forstår LK20 i et digitaliseringsperspektiv
-
har innsikt i hvordan den digitale utviklingen skaper behov for kritisk vurdering i skole og samfunn
Ferdigheter
Kandidaten:
-
kan anvende og integrere digital teknologi, læremidler og læringsressurser i hensiktsmessig pedagogisk arbeid, for å sikre elevenes faglige progresjon og tilpasset opplæring
-
kan samhandle og utvikle gode relasjoner med elever, kollegaer og andre relevante aktører på digitale arenaer
-
kan anvende regler om universell utforming, opphavsrett, personvern, datasikkerhet, kildekritikk og riktig bruk av kilder
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
kan tilrettelegge for og kritisk reflektere over elevenes læring i teknologirike omgivelser, i og på tvers av fag og grunnleggende ferdigheter
-
kan fremme den enkelte elevs læringslyst og motivasjon for å lære, samhandle og dele i digitale omgivelser
-
kan videreutvikle og anvende egen profesjonsfaglig digital kompetanse og støtte utviklingen av elevenes digitale kompetanse
-
kan delta på og bruke profesjonelle nettverk i digitale omgivelser, for egen utvikling og kunnskapsdeling
Innhold
Dette emnet skal hjelpe deg å utvikle din egen profesjonsfaglige digitale kompetanse, og hvor fokus er på elevenes læring i og på tvers av fag. Emnet har derfor et todelt fokus; både på egen profesjonsutvikling og på egen profesjonsutøvelse.
Emnet ser på hvordan teknologi kan øke kvaliteten på læring, og gir en innføring i ulike digitale teknologier og hvordan de kan anvendes for å styrke fagenes egenart. Deler av emnet vil derfor omhandle operasjonalisering av gjeldende læreplaner for fag og overordnet del av rammeverket.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene som anvendes i studiet er praksisnære og relevante gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, video, øvingsoppgaver, refleksjonsspørsmål og innlevering av praktiske oppgaver. Deltakerne jobber individuelt og noe gruppearbeid må påregnes. Det vil være obligatoriske tester og oppgaver i hver modul. Undervisningen i studiet bygger på oppdatert, forskningsbasert kunnskap.
Undervisningen er nettbasert uten fysiske samlinger.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav.
Eksamen
Eksamen består av tre deleksamener.
Deleksamen 1: Mappeeksamen. Eksamensmappekomponenter fra alle moduler i emnet, med unntak av eksamenskomponentene i deleksamen 2.
Karakterregel: Bestått/ikke bestått
Deleksamen 2: Digital læringsressurs med refleksjon
Karakterregel: A-F
Deleksamen 3: Universelt utformet undervisningsopplegg med refleksjon
Karakterregel A-F
Deleksamen 1 må være bestått for at hele emnet skal være bestått, mens deleksamen 2 og 3 teller 50%. Oppgavene i de tre deleksamenene skal være registrert levert innen de oppgitte frister i semesterplanen. Dersom en deleksamen vurderes til Ikke bestått/F, kan kandidaten gå opp til ny eksamen i den aktuelle deleksamen.
Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Sensorordning
Eksamensmappe 1: Interne sensorer.
Eksamensmappe 2: Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Deleksamen 1: ved ny/utsatt eksamen kan kandidaten levere inn manglende oppgaver eller reviderte eksisterende innleveringe ved ikke bestått eksamen.
Deleksamen 2 og 3: ved ikke bestått karakter på deleksamenen eller ønske om forbedring av bestått karakter, må kandidaten levere nye oppgaver ved ny/utsatt eksamen.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.