LUMSP40314 Sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Anders Dechsling
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått emnet LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har

  • inngående kunnskap om teori og forskning knyttet til barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker

  • inngående kunnskap om ulike perspektiver på sosiale og emosjonelle vansker

  • inngående kunnskap om ulike tilnærminger i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker

  • inngående kunnskap om sosial læring og ulike sosiale og emosjonelle vansker

  • inngående kunnskap om problemstillinger knyttet til mangfold, kjønn og flerkulturelle perspektiv

Ferdigheter
Studenten kan

  • anvende ulike perspektiver i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker

  • analysere individuelle og kontekstuelle faktorer som forårsaker eller kan forklare sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge

  • analysere barn og unges sosiale og emosjonelle utvikling

  • forstå relasjonelle utfordringer knyttet til sosiale og emosjonelle vansker

Generell kompetanse
Studenten kan

  • forstå, analysere og kritisk evaluere tiltak overfor barn, elever og unge voksne med sosiale og emosjonelle vansker

  • anvende fleksible tilnærmingsmåter i møte med barn, elever og unge voksne med sosiale og emosjonelle vansker

  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekt individuelt og i grupper, og i tråd med etiske krav og retningslinjer

  • formidle og diskutere faglige problemstillinger knyttet til sosiale og emosjonelle vansker, både med fagfeller og i allmennheten

Innhold

Emnet består av følgende tema:

  1. Perspektiver på sosiale og emosjonelle vansker
  2. Anvendelse av ulike perspektiver i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker
  3. Ulike sosiale og emosjonelle vansker, eksempelvis vansker av utagerende og/eller innagerende karakter

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Emnet er lagt opp med veksling mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutveksling, framlegg og diskusjoner i plenum. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten er 400 timer.

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.

Studenter som tar masterstudiet som del av en 4-årig grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • Godkjent deltakelse på forelesninger og seminar (minimum 80 % frammøte)

  • Fagtekst i grupper. Oppmøte og deltagelse i veiledning og sluttevaluering av fagtekst.

Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamen, individuell skriftlig. Over tre uker.

Kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 2500-3000 ord etter nærmere angitte kriterier.

Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt kommunikasjon og samarbeid med andre om besvarelsen.

Karakterskala: A - F.

Sensorordning

To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene i midtveis-, underveis- og sluttevaluering.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:35