LPY10017 Ledelse av læreprosesser (Høst 2024–Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden, samlingsbasert
Emneansvarlig:
Martta Brännström
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13, deltid.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ledelse av relevante læreprosesser i yrkesopplæring og tilpasset den enkelte elevs kompetanse og yrkesinteresse

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for yrkesfaglæreren

  • har kunnskap om, kan ta i bruk og kritisk vurdere, ulike informasjonskilder, nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid for å videreutvikle sin profesjon

  • har bred kunnskap om yrkesfag, yrkespedagogikk, yrkesdidaktikk og yrkesetikk samt arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen

  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring

  • har kunnskap om medborgerskap

  • har kunnskap om entreprenørielle læringsformer i klasserom/verksted/bedrift

  • har kunnskap om ungdom med ulike behov/yrkesplaner og deres rettigheter og plikter i yrkesopplæringen

  • har bred kunnskap om mangfold av elever/lærlinger/lærekandidater i klasserommet/verkstedet/bedriften og arbeid med tilrettelegging knyttet til minoriteter, kjønnsbalanse og flerkulturell bakgrunn

  • har kunnskap om digitale og teknologirike læringsarenaer

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring preget av bærekraft og tilpasset elevenes/lærlingenes/lærekandidatenes ulike behov sett i et mangfoldsperspektiv

  • kan anvende sine yrkesfaglige, yrkespedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kompetanse i klasserom/verksted/bedrift preget av mangfold

  • kan veilede yrkesfagelever i deres læreprosess og ivareta deres ulike kompetanse, yrkesinteresse og framtidige yrkesplaner

  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter som en integrert del av yrkeskompetansen, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy i undervisningen og vurderingen

  • kan lede læreprosesser som fremmer praktisk, differensiert og tilpasset opplæring på mangfoldige, teknologirike og flerkulturelle læringsarenaer

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teori knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)

  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og lærerprofesjonen og videreutvikle egen praksis gjennom egenvurdering og veiledning

  • kan kartlegge læreforutsetninger og legge til rette for å gjennomføre tilpasset opplæring for yrkesfagelever med ulike utdanningsplaner

  • kan legge til rette for og bidra til utvikling av trygge elever/lærlinger/lærekandidater og kollegaer, og et godt læringsmiljø preget av inkludering, respekt og demokrati

  • kan bidra til utvikling av et godt arbeidsmiljø, og bygge og vedlikeholde nettverk, samarbeide med kollegaer og andre i skole og bedrift/offentlig virksomhet

  • kan bruke og begrunne ulike metoder i tilpasset og yrkesrelevant opplæring preget av elevmedvirkning og bærekraft

  • kan anvende og kritisk vurdere ulike digitale plattformer og verktøy i læringsarbeidet

  • kan legge til rette for medborgerskap i opplæringen

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjennom engasjement og faglig innsikt, planlegge, begrunne, lede, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant opplæring, preget av elevmedvirkning, bærekraft og tilpasset elevenes/lærlingenes kompetanse og yrkesvalg

  • kan anvende opplæringslovens formålsparagraf i arbeidet som yrkesfaglærer

  • kan vurdere elevenes/lærlingers/lærekandidaters læring og yrkeskompetanse

  • viser innsikt og evne til kritisk analyse, utforming og iverksettelse av læreplaner

  • kan bruke sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer, samt ulike elevaktiviserende undervisningsmetoder

  • kan reflektere over egen læreprosess

Innhold

Emnet inneholder følgende hovedelementer:

  • yrkesdidaktikk
  • yrkespedagogikk
  • praksis

Emnets innhold konsentreres om ledelse av læreprosesser på ulike læringsarenaer med fokus på yrkespedagogiske, yrkesdidaktiske, yrkesfaglige og yrkesetiske kompetansekrav i det daglige arbeidet med elever/lærlinger/lærekandidater i henhold til kompetansebegrepet i fagfornyelsen (Meld. St. 28 s. 28). Opplæringen skal omfatte kjerneoppgaver som kartlegging, planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av læreprosesser som er tilpasset den enkelte elev/lærling/lærekandidat og klasse/gruppe.

Studentene får tilbakemeldinger underveis i studiet knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emnebeskrivelsen for ledelse av læreprosesser og kan gis muntlig eller skriftlig, i samlet studentgruppe, i basisgrupper/yrkesfaggrupper eller individuelt.

Undervisnings- og læringsformer

  • Emnet undervises ved tre samlinger à fire dager på studiestedet pr. semester, totalt seks samlinger i løpet av emnet.
  • Pedagogisk praksis i ungdomsskole og videregående skole kommer i tillegg til dette.
  • Undervisningen i samlingene foregår primært på campus, men det vil også være nettbasert aktivitet etter nærmere informasjon.
  • Undervisningsformer vil være forelesning, basisgruppearbeid, innleveringer, diskusjoner og presentasjoner.
  • I tillegg hospiterer studentene i bedrift som utdanningsprogrammet rekrutterer til for å gi innsikt i utdanningsprogrammets bredde.
  • I andre semester tar studentene over undervisningen i klasser på eget utdanningsprogram ved en samarbeidsskole. Dette skjer under veiledning av fagansatte ved HiØ.

Mellom samlingene forventes det at studentene arbeider med oppgaver i basisgrupper og mottar veiledning med fagansatt på HiØ via digitale kommunikasjonsplattformer.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats for studenten er ca. 500 timer i dette emnet. Studieinnsats for praksisemner kommer i tillegg, se egne praksisemner.

Praksis

Studentene skal i løpet av 1. studieår gjennomføre 25 dager pedagogisk praksis i videregående opplæring knyttet til studentens utdanningsprogram og fem dager praksis i ungdomsskole. Se egne emnebeskrivelser for Praksisperiode 1 og Praksis i ungdomsskolen.

Praksisperiode 1 må være bestått for å kunne avlegge eksamen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk frammøte i samlinger: Emnet baseres på frammøte, det kreves minst 80 % tilstedeværelse.
  • Hospitering i bedrift/virksomhet, to dager fordelt på to ulike yrker innen eget utdanningsprogram. Logg skrives fra begge hospiteringene. 
  • Gjennomføre og levere MOOC - innføring i profesjonsfaglig digital kompetanse.
  • Dokumentasjon fra Praksisperiode 1: Studenten skriver en tekst med utgangspunkt i en undervisningsplan og undervisning som er gjennomført i klasserom/verksted. Planen skal begrunnes med relevant teori og være dokumentert med relevante elevarbeider. Studentens læringsarbeid skal komme tydelig til syne i teksten. Arbeidskravet skal ha et omfang på ca. 2000 ord og leveres i starten av 2. semester etter nærmere retningslinjer.
  • Obligatoriske oppgaver skal leveres og godkjennes

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe:

Basisgruppene planlegger og gjennomfører en digital framføring på ca. 20 minutter. Framføringen tar utgangspunkt i et felles tema for yrkene representert av studentene i basisgruppen. Det skal vises en skisse av hvordan gruppen vil planlegge, tilpasse og gjennomføre undervisningen for elever med ulike utdanningsplaner og interesser innenfor utdanningsprogrammet. Studentene begrunner opplegget ved hjelp av relevant yrkesdidaktisk og yrkespedagogisk teori, og det er et krav om at alle studentene deltar aktivt i presentasjonen og eksaminasjonen.

Krav om aktiv deltakelse i eksamensforberedelsen i eksamensgruppene.

Det gis en samlet tilbakemelding på framføringene. Eksamenskandidatene får individuell karakter.

Karakterregel: A - F.

Sensorordning

To interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått eksamen eller manglende oppmøte må studenten fremstille seg for ny/utsatt eksamen ved neste ordinære gjennomføring. Dersom dette kun gjelder enkeltmedlemmer i gruppa, må studenten da være med i en ny gruppe. Studenten har selv ansvar for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Evaluering av emnet

  • Studieprogrammet evalueres hvert semester, studentene svarer skriftlig på et evalueringsskjema fra programansvarlig. Evalueringen omfatter undervisning og praksis.
  • Tillitsvalgt student har en muntlig evaluering med samlet studentgruppe, og referat skrives og leveres programansvarlig (hvert semester).
  • Programansvarlig skriver en rapport basert på evalueringen fra studentene, rapporten sendes studieleder.
  • Rapport fra programansvarlig presenteres for studentgruppen med påfølgende samtale om hvilke tiltak som eventuelt kan iverksettes.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:34