LA101IKT14 Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Magnus Nohr
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for studenter som tar studiet IKT for lærere (30 studiepoeng).
Emnet tilbys som asynkront og fleksibelt nettemne.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten behersker grunnleggende terminologi knyttet til IKT og læring
Ferdigheter
Studenten
-
har gode ferdigheter i bruk av relevant programvare for praktisk og pedagogisk bruk i skolen
-
kan produsere og anvende ulike typer multimedia og digitale læringsressurser til bruk i undervisning, vurdering og læring
-
kan bruke digitale hjelpemidler i arbeid med barn med ulike behov og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
-
kan anvende IKT som hjelpemiddel i planlegging, administrasjon og gjennomføring av eget studium, og for undervisning.
-
kan samarbeide og kommunisere i digitale læringsmiljø og andre profesjonsfelleskap
Innhold
Det blir lagt vekt på grunnleggende temaer innen IKT og profesjonsfaglig digital kompetanse, som blant annet samskriving og samhandling i digitale omgivelser, produksjon av ulike digitale teksttyper, og vurderingsarbeid og bruk av digitale hjelpemidler. Emnet tar utgangspunkt i Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitalte kompetanse samt LK20s beskrivelse av utvikling og bruk av digitale ferdigheter.
Se ellers læringsutbyttebeskrivelsene.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gis i høstsemesteret og er nettbasert. Arbeidsformene som anvendes er relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i skole og annen relevant opplæring. Arbeidsformer som vil bli brukt er skriftlig og videobaserte læringsressurser. Hovedvekt vil ligger på studentens ferdigheter i bruk av digitale verktøy og profesjonsfaglig digital kompetanse.
Emnet gjennomføres som praktisk oppgavearbeid.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka.
Eksamen
Individuell eksamensmappe bestående av 10 komponenter.
Alle komponentene skal leveres gjennom læringsplattform (LMS). Mappen vurderes som en helhet og må vurderes til bestått for at kandidaten får bestått i emnet.
Karakterregel: Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter kan mappens komponenter omarbeides og leveres på nytt én gang.
Evaluering av emnet
Studentene evaluerer emnet i digitalt spørreskjema ved emnets slutt.