LUMSP40419 Spesifikke lærevansker; forebygging, kartlegging og tiltak (Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Anita Lopez-Pedersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.
Anbefalte forkunnskaper
LUMSP40214 Språk- og kommunikasjonsvansker (15 stp).
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
-
kunnskap om ulike typer lese- og skrivevansker og hvordan disse kan forebygges
-
Kunnskap om matematikkvansker og hvordan disse kan forebygges
-
kunnskap om relevant kartleggingsmateriell
-
kunnskap om spesialpedagogiske tiltak og metoder på system og individnivå for elever som har spesifikke lærevansker
Ferdigheter
Studenten kan
-
vurdere kartleggingsmateriell, metoder og tiltak av spesifikke lærevansker på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap
-
analysere og vurdere kartleggingsresultater og foreslå tiltak for elever med spesifikke lærevansker
Generell kompetanse
Studenten kan
-
kommunisere om faglige spørsmål knyttet til kartleggingsmateriell, testresultater og tiltak for barn og unge med spesifikke lærevansker
Innhold
Emnet har fokus på sammenhengen mellom teori om utvikling av ferdigheter innenfor lesing og matematikk, kartlegging og tiltak for personer med spesifikke lærevansker.
Temaer som gjennomgås er:
-
Forhold som påvirker lese- og skriveutviklingen og ulike årsaker til lese- og skrivevansker
-
forhold som påvirker den matematiske utviklingen og ulike årsaker til matematikkvansker
-
Kartlegging av lese- og matematikkferdigheter
-
Tiltak for barn og unge med spesifikke lærevansker
Undervisnings- og læringsformer
Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Læringsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium, feltarbeid, arbeid med egne fagtekster og testkurs.
Om feltarbeidet (se også generell del av studieplan): Tidsrammen for feltarbeidet 10 dager. Gjennomføringen kan skje ved barnehager eller skoler høgskolen allerede har samarbeidsavtaler med, ved andre relevante institusjoner eller i tilknytning til evt. egen arbeidsplass. Studentene vil bli fulgt opp av høgskolens lærerteam, i samarbeid med den aktuelle institusjonen studenten har valgt. Dette vil være en fleksibel løsning som kan tilpasses de enkelte studentenes behov for yrkesinnretting av studieinnholdet. Grunnskolelærerstudenter kan integrere feltarbeidet i en evt. praksisopplæring de gjennomfører under Rammeplanen for grunnskolelærerutdanningen.
Feltarbeidet knyttet til emnet Spesifikke lærevansker; forebygging, kartlegging og tiltak retter seg mot observasjon, kartlegging og evaluering av institusjonens arbeid innenfor feltet spesifikke lærevansker. Det kan også være aktuelt med utprøving av læremateriell eller andre spesialpedagogiske tiltak.
Feltarbeidet gjennomføres fortrinnsvis i grupper, men kan etter søknad til emneansvarlig gjennomføres individuelt. Studentene veiledes av HiØs lærerteam når det gjelder planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og evaluering av feltarbeidet. Feltarbeidet dokumenteres med en presentasjon for medstudenter på en felles workshop. Bidrag på workshop er arbeidskrav.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: 400 timer.
Praksis
Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:
-
godkjent deltakelse på forelesninger og seminarer (minst 80 % frammøte)
-
gjennomført feltarbeid etter nærmere retningslinjer
-
oppmøte på testkurs (f.eks. LOGOS)
-
aktiv deltakelse (framlegg og respons) på workshop knyttet til feltarbeidet
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Varighet: tre (3) dager. Kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 1500-2000 ord.
Karakterregel: A - F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.