LTEK10222 Profesjonsfaglig digital kompetanse (Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Stine Malin Brynildsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Grunleggende digital kompetanse.
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten:
-
har fått kunnskap om hvordan den digitale utviklingen utvider og forandrer fagets innhold, begrepsapparat, vurderingsformer og arbeidsmetoder – samt påvirker verden og samfunnet
-
har fått innsikt i hvordan utvikling av grunnleggende ferdigheter i fag og på tvers av fag endrer seg i digitale omgivelser
-
har fått kunnskap om at digitale omgivelser stiller krav til organisering, tydelighet og valg av arbeidsmetoder
-
kjenner til intensjonen til, og innholdet i, LK20
-
har fått kunnskap om hvordan den digitale utviklingen skaper behov for kritisk vurdering
-
kjenner til grunnleggende prinsipper i algoritmisk tankegang og betydning dette har for digitalisering av samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten:
-
kan anvende digital teknologi, læremidler og læringsressurser for å oppnå fagenes kompetansemål og sikre faglig progresjon
-
kan finne, velge og integrere digitale læremidler og læringsressurser basert på pedagogiske, fagdidaktiske og faglige kriterier
-
kan benytte ulike digitale arenaer til å støtte samhandling og utvikle gode relasjoner til elever, kollegaer, ledelse og andre relevante aktører
-
kan anvende og undervise i regler om opphavsrett, personvern, datasikkerhet, kildekritikk og riktig bruk av kilder
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
kan videreutvikle, tilrettelegge for og anvende egen profesjonsfaglig digital kompetanse og elevenes digitale kompetanse
-
kan tilrettelegge for elevenes læring i fag og på tvers av fag ut fra samspill mellom faglig innhold, kompetansemål, digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser
-
ha reflektert, individuelt og i felleskap, omkring ulike aspekt ved de grunnleggende ferdighetene
-
kan fremme den enkelte elevs læringslyst, motivasjon og tro på egne muligheter for å lære, skape, samhandle og dele i digitale omgivelser
-
kan kritisk drøfte digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser i et faglig fellesskap med henblikk på utvikling av fag, undervisning og skolekultur
-
kan delta på digitale arenaer og bruker profesjonelle nettverk for egen læring og utvikling, og for kunnskapsdeling mellom kollegaer
Innhold
Dette emnet skal hjelpe deg å utvikle din egen profesjonsfaglige digitale kompetanse, og hvor fokus er på elevenes læring i og på tvers av fag. Emnet har derfor et todelt fokus; både på egen profesjonsutvikling og på egen profesjonsutøvelse.
Emnet ser på hvordan teknologi kan øke kvaliteten på læring, og gir en innføring i ulike digitale teknologier og hvordan de kan anvendes for å styrke fagenes egenart. Deler av emnet vil derfor omhandle operasjonalisering av gjeldende læreplaner for fag og overordnet del av rammeverket.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene som anvendes i studiet er praksisnære og relevante gjennom praktisk tilrettelegging og bruk av digitale teknologier. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningsressurser, video, øvingsoppgaver, refleksjonsspørsmål og innlevering av praktiske oppgaver. Deltakerne jobber individuelt og noe gruppearbeid må påregnes. Det vil være obligatoriske tester og oppgaver i hver modul. Undervisningen i studiet bygger på oppdatert, forskningsbasert kunnskap.
Undervisningen er nettbasert uten fysiske samlinger.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav.
Eksamen
Eksamen består av tre deleksamener.
Deleksamen 1: Mappeeksamen. Eksamensmappekomponenter fra alle moduler i emnet, med unntak av eksamenskomponentene i deleksamen 2.
Karakterregel: Bestått/ikke bestått
Deleksamen 2: Digital læringsressurs med refleksjon
Karakterregel: A-F
Deleksamen 3: Universelt utformet undervisningsopplegg med refleksjon
Karakterregel A-F
Deleksamen 1 må være bestått for at hele emnet skal være bestått, mens deleksamen 2 og 3 teller 50%. Oppgavene i de tre deleksamenene skal være registrert levert innen de oppgitte frister i semesterplanen. Dersom en deleksamen vurderes til Ikke bestått/F, kan kandidaten gå opp til ny eksamen i den aktuelle deleksamen.
Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Sensorordning
Eksamensmappe 1: Interne sensorer.
Eksamensmappe 2: Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Deleksamen 1: ved ny/utsatt eksamen kan kandidaten levere inn manglende oppgaver eller reviderte eksisterende innleveringe ved ikke bestått eksamen.
Deleksamen 2 og 3: ved ikke bestått karakter på deleksamenen eller ønske om forbedring av bestått karakter, må kandidaten levere nye oppgaver ved ny/utsatt eksamen.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.