LUMSP40514 Rådgiving, veiledning og innovasjon i spesialpedagogisk virksomhet (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Cathrine Redi
- Undervisningsspråk:
- Se punkt Undervisnings- og læringsformer.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.
Anbefalte forkunnskaper
LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
Inngående kunnskap om gjennomføring av rådgivnings- og veiledningsprosesser
Kunnskap om gjennomføring av innovasjonsprosesser i offentlige virksomheter
Inngående kunnskap om ledelse, utvikling og evaluering av pedagogisk virksomhet
Inngående kunnskap om spesialpedagogikk i et relasjonelt, strukturelt og organisatorisk perspektiv
Ferdigheter
Studenten
kan analysere og arbeide teoretisk og faglig med barrierer og muligheter for inkluderende praksiser
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike rådgivnings-, veilednings- og innovasjonsprosesser
kan kommunisere med ulike aktører i en profesjonell kontekst
har et reflektert syn på etiske forhold
Generell kompetanse
Studenten forholder seg reflektert og kritisk til eget arbeid med rådgivning, veiledning og innovasjonsprosesser i offentlige virksomheter
Innhold
Emnet inneholder temaer som
- rådgiving og veiledning i spesialpedagogisk arbeid
- ulike teoretiske modeller og samarbeidsforhold
- ledelse av spesialpedagogisk arbeid
- spesialpedagogisk arbeid i et endringsperspektiv
- barnehage og skole som lærende og inkluderende organisasjon
- foreldresamarbeid og tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.
Emnet er lagt opp med veksling mellom forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, skriving av tekster, feltarbeid og diskusjoner i plenum. Undervisningen vil i hovedsak foregå på norsk, annet skandinavisk språk og engelsk kan også være aktuelt.
Om feltarbeidet (se også generell del av studieplan)
Feltarbeidet har et arbeidsomfang på anslagsvis ca 10 dager. Gjennomføringen av feltarbeidet kan skje ved barnehager eller skoler, ved andre relevante institusjoner eller i tilknytning til evt. egen arbeidsplass. Dette vil være en fleksibel løsning som kan tilpasses de enkelte studentenes behov for yrkesinnretting av studieinnholdet. Grunnskolelærerstudenter kan integrere feltarbeidet i en evt. praksisopplæring de gjennomfører under Rammeplanen for grunnskolelærerutdanningen.
Feltarbeidet retter seg mot observasjon, kartlegging og evaluering av institusjonens arbeid med å utvikle egen organisasjon og veiledning/rådgivning i den forbindelse. Feltarbeidet gjennomføres fortrinnsvis i grupper, men kan i samråd med emneansvarlig gjennomføres individuelt. Gruppene veiledes av HiØs lærerteam når det gjelder planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og evaluering. Feltarbeidet knyttet til emnet Rådgivning og innovasjon i spesialpedagogisk virksomhet dokumenteres gjennom en muntlig presentasjon. Presentasjonen er et arbeidskrav. Det vil bli gitt nærmere retningslinjer for format og gjennomføring av presentasjonen.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: 400 timer.
Praksis
Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:
- Godkjent deltakelse på forelesninger og seminarer (minst 80 % frammøte)
- Gjennomført feltarbeid etter nærmere retningslinjer
- Muntlig presentasjon med utgangspunkt i feltarbeid, etter nærmere retningslinjer.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Varighet: to (2) uker.
På bakgrunn av et oppgitt tema skal det skrives en fagtekst på 2500-3000 ord. Forside og referanseliste kommer i tillegg.
Karakterregel: A - F.
Sensorordning
To interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.