LUMSP40314 Sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Anders Dechsling
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått emnet LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om teori og forskning knyttet til barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker

  • inngående kunnskap om ulike perspektiver på sosiale og emosjonelle vansker

  • inngående kunnskap om ulike tilnærminger i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker

  • inngående kunnskap om sosial læring og ulike sosiale og emosjonelle vansker

  • inngående kunnskap om problemstillinger knyttet til mangfold, kjønn og flerkulturelle perspektiv

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike perspektiver i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker

  • analysere individuelle og kontekstuelle faktorer som forårsaker eller kan forklare sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge

  • analysere barn og unges sosiale og emosjonelle utvikling

  • forstå relasjonelle utfordringer knyttet til sosiale og emosjonelle vansker

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå, analysere og kritisk evaluere tiltak overfor barn, elever og unge voksne med sosiale og emosjonelle vansker

  • anvende fleksible tilnærmingsmåter i møte med barn, elever og unge voksne med sosiale og emosjonelle vansker

  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekt individuelt og i grupper, og i tråd med etiske krav og retningslinjer

  • formidle og diskutere faglige problemstillinger knyttet til sosiale og emosjonelle vansker, både med fagfeller og i allmennheten

Innhold

Emnet består følgende tema:

  1. Perspektiver på sosiale og emosjonelle vansker
  2. Anvendelse av ulike perspektiver i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker
  3. Ulike sosiale og emosjonelle vansker, eksempelvis vansker av utagerende og/eller innagerende karakter

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Emnet er lagt opp med veksling mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutveksling, framlegg og diskusjoner i plenum. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: 400 timer.

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.

Studenter som tar masterstudiet som del av en 4-årig grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • Godkjent deltakelse på forelesninger og seminar (minimum 80 % frammøte)
  • Fagtekst i grupper. Oppmøte og deltagelse i veiledning og sluttevaluering av fagtekst.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen - tre uker

Kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 2500-3000 ord etter nærmere angitte kriterier.

Karakterskala: A - F.

Sensorordning

To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:26