LUMSP40314 Sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Anders Dechsling
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått emnet LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
inngående kunnskap om teori og forskning knyttet til barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
inngående kunnskap om ulike perspektiver på sosiale og emosjonelle vansker
inngående kunnskap om ulike tilnærminger i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker
inngående kunnskap om sosial læring og ulike sosiale og emosjonelle vansker
inngående kunnskap om problemstillinger knyttet til mangfold, kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten kan
anvende ulike perspektiver i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker
analysere individuelle og kontekstuelle faktorer som forårsaker eller kan forklare sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge
analysere barn og unges sosiale og emosjonelle utvikling
forstå relasjonelle utfordringer knyttet til sosiale og emosjonelle vansker
Generell kompetanse
Studenten kan
forstå, analysere og kritisk evaluere tiltak overfor barn, elever og unge voksne med sosiale og emosjonelle vansker
anvende fleksible tilnærmingsmåter i møte med barn, elever og unge voksne med sosiale og emosjonelle vansker
planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekt individuelt og i grupper, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
formidle og diskutere faglige problemstillinger knyttet til sosiale og emosjonelle vansker, både med fagfeller og i allmennheten
Innhold
Emnet består følgende tema:
- Perspektiver på sosiale og emosjonelle vansker
- Anvendelse av ulike perspektiver i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker
- Ulike sosiale og emosjonelle vansker, eksempelvis vansker av utagerende og/eller innagerende karakter
Undervisnings- og læringsformer
Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.
Emnet er lagt opp med veksling mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutveksling, framlegg og diskusjoner i plenum. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: 400 timer.
Praksis
Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.
Studenter som tar masterstudiet som del av en 4-årig grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:
- Godkjent deltakelse på forelesninger og seminar (minimum 80 % frammøte)
- Fagtekst i grupper. Oppmøte og deltagelse i veiledning og sluttevaluering av fagtekst.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen - tre uker
Kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 2500-3000 ord etter nærmere angitte kriterier.
Karakterskala: A - F.
Sensorordning
To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.