LPRLE216 Religion, livssyn og etikk, didaktikk 2 (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Andrew John Thomas
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid: 2. semester (vår).

Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid: 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Studenten har:

  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring i faget

  • kunnskaper om hvordan kartlegge til elevers ulike faglige læreforutsetninger

  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • tilpasse opplæringen i faget til elevers forutsetninger

  • anvende ulike strategier og metoder i faget og hjelpe elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier

  • tilrettelegge for elevens progresjon i faget

  • vurdere og dokumentere elevenes læring i faget samt bistå elevene i egenvurdering

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid

  • utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer

  • se helheter og sammenhenger i elevenes faglige  og personlige utvikling

  • vise en bevisst etisk holdning overfor den enkelte elev og elevgruppen

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs-, og yrkessammenhenger

  • Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring, herunder også elever med lærevansker

  • Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever

  • Læremidler og IKTs betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget

  • Fag- og yrkesetikk

  • Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering 

Undervisnings- og læringsformer

  • Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser.

  • Emnet gis som seks hele dagers undervisning, og er knyttet til seks ukers praksisopplæring. 

  • Avhengig av antall studenter knyttet til emnet, vil emnet kunne gjennomføres som veiledning. 

Praksis

  • Det er knyttet seks ukers praksisopplæring til emnet.

  • Det er utarbeidet en egen emnebeskrivelse for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)

  2. Muntlig presentasjon basert på et refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode. Notatet skal være på 700-1000 ord og ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer, og pedagogisk og fagdidaktisk teori om tilpasset opplæring/differensiering i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper. 

Vurdering: godkjent/ikke godkjent

Vurderes presentasjonen til ikke godkjent kan studenten få et nytt forsøk til ny fastsatt frist.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Religion, livssyn og etikk, didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Les mer om emneevaluering.

Litteratur

Felleslitteratur (pedagogikk og fagdidaktikk) fremgår av emnebeskrivelsen for Pedagogikk i praktisk-pedagogisk utdanning.

Litteratur spesifikt for emnet:

(Denne litteraturlista er sist oppdatert 07.01.2022).

Titler markert med stjerne * inkluderes i et kompendium, tilgjengelig på høgskolens bokhandel.

*Andreassen, B.-O. (2016) Religionsdidaktikk i et religionsvitenskapelig perspektiv. I Religionsdidaktikk. En innføring. Universitetsforlaget. S. 48-60 (13 sider)

*Björlin, O. (2008) Religionskunskapsläraren och religionerna. I Lundberg, J. G. & Persson, B. L. (Red.) Religionskunnskap.nu. Föreningen lærare i religionskunskap. Årsbok, 40 (71-85). (15 sider)

Eidhamar, G. L. (2019) Innenfra eller utenfra, faglig eller personlig? Perspektiver i religions- og livssynsundervisningen belyst ut fra internasjonal debatt. Prismet 70(1) 27-46 (20 sider)

https://www.journals.uio.no/index.php/prismet/issue/view/6855/5862

*Fauske, R. (2013) «Eg er så redd for ikkje å vere nøytral nok» Korleis skal ein tolke kravet om ei objektiv og nøytral undervisning, og kva problem er knytte til desse målsettingane? I Bente Afset m. fl. (red.) Kunnskap til hva? Om religion i skolen. Akademika forlag. S. 215-238 (24 sider)

Fuglseth, K & Skrefsrud, T.-A. (Red.) (2021) Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. IKO-forlaget. (250 sider)

*Helskog, Guro H. (2012) Danning i retning av menneskelig modenhet og visdom gjennom filosofisk dialog. I Norsk filosofisk tidsskrift 47(1), 46-60. (15 sider)

Hammer, A., og Schanke, Å. (2018) Kritisk undervisning i KRLE. Prismet 69(2/3) 181-198 https://www.journals.uio.no/index.php/prismet/issue/view/591 (18 sider)

*Hansen, M. (2007) Pluralismen indad og udad. Skitse til en pluralistisk religionspæadgogik på bakgrund av Robert Jacksons bog fra 2004: ”Rethinking Religious Education and Plarality”. Religionslæreren 103(5) 10-15. (6 sider)

*Hølen, V. & Winje, G. (2017) Skal vi svare eller spørre? I S. Bjørshol & R. Nolet (Red.) Utforsking i alle fag. Cappelen Damm Akademisk. S. 77-100

*Iversen, L. L. (2017) Uenighetsfellesskap: Kan skolen være et treningsrom for offentlig uenighet? I M. von der Lippe & S. Undheim (Red.) Religion i skolen. Universitetsforlaget. S. 101-116

*Jackson, R. (2014) ««Veiviseren»: En presentasjon av Europarådets retningslinjer for religions- og livssynsundervisning» (oversettelse av ««Signposts»: Dissemination of Council of Europe Policy on Education about Religions and Non-religious Convictions» Oversatt til norsk av Marie von der Lippe) i Norsk Pedagogisk Tidsskrift 05/2014, sider 376-384. (9 sider)

*Lippe, M. von der og Hansen, O. H. B. (2006) Hot-seat i KRL. I Ett fag - mange muligheter. En praktisk håndbok i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Høyskoleforlaget. S. 96-102 (7 sider)

Office for Democratic Institutions and Human Rights (2007) Toledo Guiding Principles on Teaching about Religions and Beliefs in Public Schools. OSCE. På https://www.osce.org/odihr/29154?download=true (129 sider)

Repstad. P (2020) Hva slags sosilogi? Anvendelse av sosiologi i religionsfagene. Prismet, 71(4), 379-392 https://journals.uio.no/prismet/article/view/8366/7345 (14 sider)

*Rolin, A.: «Verdiformidling gjennom prosjektarbeid», i Prismet 49 (1998), 107-115 (9 sider)

*Schjetne, E. (2014) «Kritisk blikk på kritikk» i Afdal, Røthing og Schjetne (red.) Empirisk etikk i pedagogiske praksiser: artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, sider 153-175 (13 sider)

*Sødal, H. K. (2009) Elevforutsetninger. I Sødal, H. K. (Red.) Religions- og livssynsdidaktikk. Høyskoleforlaget. S. 45-64

Toft, A. (2021) Først engasjement, så innhold. Bruk av serien På tro og Are i religionsundervisning i videregående skole. Prismet, 72(1), 23-38 https://journals.uio.no/prismet/article/view/8728/162 (16 sider)

Thomas, A. J. (2020) Synlig og usynlig religion. Umarkerte bilder i kapitler om religion. Prismet, 71(2) 161-182 https://journals.uio.no/prismet/article/view/8004/7182 (21 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:01:40