LUMSP40314 Sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått emnet LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
-
inngående kunnskap om teori og forskning knyttet til barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
-
inngående kunnskap om ulike perspektiver på sosiale og emosjonelle vansker
-
inngående kunnskap om ulike tilnærminger i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker
-
inngående kunnskap om sosial læring og ulike sosiale og emosjonelle vansker
-
inngående kunnskap om problemstillinger knyttet til mangfold, kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten kan
-
anvende ulike perspektiver i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker
-
analysere individuelle og kontekstuelle faktorer som forårsaker eller kan forklare sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge
-
analysere barn og unges sosiale og emosjonelle utvikling
-
forstå relasjonelle utfordringer knyttet til sosiale og emosjonelle vansker
Generell kompetanse
Studenten kan
-
forstå, analysere og kritisk evaluere tiltak overfor barn, elever og unge voksne med sosiale og emosjonelle vansker
-
anvende fleksible tilnærmingsmåter i møte med barn, elever og unge voksne med sosiale og emosjonelle vansker
-
planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekt individuelt og i grupper, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
-
formidle og diskutere faglige problemstillinger knyttet til sosiale og emosjonelle vansker, både med fagfeller og i allmennheten
Innhold
Emnet består følgende tema:
- Perspektiver på sosiale og emosjonelle vansker
- Anvendelse av ulike perspektiver i arbeid med sosiale og emosjonelle vansker
- Ulike sosiale og emosjonelle vansker, eksempelvis vansker av utagerende og/eller innagerende karakter
Undervisnings- og læringsformer
Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.
Emnet er lagt opp med veksling mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutveksling, framlegg og diskusjoner i plenum. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: 400 timer.
Praksis
Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.
Studenter som tar masterstudiet som del av en 4-årig grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:
- Godkjent deltakelse på forelesninger og seminar (minimum 80 % frammøte)
- Fagtekst i grupper. Oppmøte og deltagelse i veiledning og sluttevaluering av fagtekst.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen - tre uker
Kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 2500-3000 ord etter nærmere angitte kriterier.
Karakterskala: A - F.
Sensorordning
To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.