LUMSP40314 Sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått emnet LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
inngående kunnskap om teori og forskning knyttet til barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
inngående kunnskap om ulike årsaker til sosiale og emosjonelle vansker
inngående kunnskap om kartlegging av sosiale og emosjonelle vansker
har inngående kunnskap om sosiale og emosjonelle vansker som sekundære vansker
kunnskap om forskning rettet mot psykisk helse hos barn og unge
Ferdigheter
Studenten kan
sette inn tiltak for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
kan analysere individuelle og kontekstuelle faktorer som forårsaker eller kan forklare sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge
kan anvende disse analysene til å igangsette, gjennomføre og evaluere tiltak på individ- og systemnivå for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
kan analysere barn og unges sosiale og emosjonelle utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå, analysere, igangsette, og evaluere tiltak overfor barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
- vurdere pragmatiske og kognitive ferdigheter og vansker hos barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
- utvikle og evaluere intervensjonen for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
Innhold
Emnet består følgende tema:
- Sosiale og emosjonelle vansker i individ- og systemperspektiv
- Kartlegging og tiltak av sosiale og emosjonelle vansker.
- Barn og unge og psykisk helse
Undervisnings- og læringsformer
Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to eller tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.
Emnet er lagt opp med veksling mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutveksling, framlegg og diskusjoner i plenum. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: 400 timer.
Praksis
Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.
Studenter som tar masterstudiet som del av en 4-årig grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:
- Godkjent deltakelse på forelesninger og seminar (minimum 80 % frammøte)
- Gruppeframlegg i plenum, og innlevering av tilhørende manuskript. Gruppene skal gjøre rede for aktuell forskning knyttet til gitte problemstillinger
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen - tre uker
Kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 2500- 3000 ord etter nærmere angitte kriterier.
Karakterskala: A - F.
Sensorordning
To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 09.06.2021.
Innføringslitteratur
Duesund, L. (1995). Kropp, kunnskap og selvoppfatning. Oslo: Universitetsforlaget. (tilgjengelig digitalt fra Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/c7f2f300559720a5317887392995ef40?page=3&searchText=liv%20duesund
Midthassel, U. V., Bru, E., Ertesvåg, S. K., & Roland, E. (2011). Sosiale og emosjonelle vansker Oslo: Universitetsforlaget.
Sørmo, D. (2015). Elever med sosiale og emosjonelle vansker. In E. K. Høihilder & O. A. Gulbrandsen (Red.), Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Oslo: Gyldendal Akademiske.
Anbefalt litteratur
Drugli, M.B. (2013). Atferdsvansker hos barn. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
MacLure, M., Jones, L., Holmes, R., & MacRae, C. (2011). Becoming a problem: Behavior and reputation in the early years classroom. British Educational Research Journal. https://doi.org/10.1080/01411926.2011.552709
Midthassel, U. V., Bru, E., Ertesvåg, S. K., & Roland, E. (2011). Sosiale og emosjonelle vansker Oslo: Universitetsforlaget.
Ulvik, M., & Rosness, D. (2020). Skolens betydning Bergen Fagbokforlaget.
Autismespekterforstyrrelser
Chow, J.C., Walters, S., & Hollo, A. (2020). Supporting students with co-occurring language and behavioral deficits in the classroom. Teaching Exceptional Children,52, 222-230.
Helland, W. A., & Helland, T. (2017). Emotional and behavioural needs in children with specific language impairment and in children with autism spectrum disorder: The importance of pragmatic language impairment. Research in Developmental Disabilities, 70, 33–39. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2017.08.009
Griffiths S, Goh SKY, Norbury CF, the SCALES team. 2020. Early language competence, but not general cognitive ability, predicts children’s recognition of emotion from facial and vocal cues. PeerJ 8:e9118 https://doi.org/10.7717/peerj.9118
Kaale, Anett & Nordahl-Hansen, Anders (2019). Barn og unge med autismespekterforstyrrelse, I Befring, E. og Tangen, R. (Red.) Spesialpedagogikk, s. 523 – 547.
Sandbank, M., Bottema-Beutel, K., Crowley, S., Cassidy, M., Dunham, K., Feldman, J. I.,& Woynaroski, T. G. (2020). Project AIM: Autism intervention meta-analysis for studies of young children. Psychological Bulletin, 146(1), 1.
Skafle, I., Nordahl-Hansen, & Oien, R. A. (2020). Short report: Social perception of High School students with ASD in Norway. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(2), 670-675.
Anbefalt litteratur
Øien, Roald A; Nordahl-Hansen, Anders & Schjølberg, Synnve (2019). Mental Health and ASD, In Fred R. Volkmar (ed.), Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders. Springer Science+Business Media B.V.. ISBN 978-1-4614-6435-8. Mental Health and ASD
Jansen, R., Maljaars, J., Verhappen, A.,Zink, I., Steyaert, J., & Noens, L (2020). Problem behavior in young children referred with language difficulties: Relations to language and intentional communication, Autism and developmental language impairments https://doi.org/10.1177%2F2396941519900076
Uro i skolen
Duesund, L., & Ødegård, M. (2018a). Students’ perceived experience of disruptive behavior in schools. Nordic Studies in Education, 38(2), 138-154
Duesund, L., & Ødegård, M. (2018). Students’ perception of reactions towards disruptive behaviour in Norwegian and American schools. Emotional and Behavioural Difficulties, 23(4), 410-423.
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2014). Teacher self-efficacy and perceived autonomy: Relations with teacher engagement, job satisfaction, and emotional exhaustion. Psychological reports, 114(1), 68-77.
Ødegård, M. (2014). Uro i skolen og den menneskelige væremåte. Norsk pedagogisk tidsskrift, 98(3), 203-212.
Ødegård, M. (2019). Being-Disrupted and being-disruptive: Coping students in uncertain times. Sage Open, 9(1), doi: https://doi.org/10.1177/2158244018822378
Ødegård, M. (2020). Mood, being-with-others and disruptive behavior in the classroom: A psychological perspective encounters phenomenology. Encyclopaideia – Journal of Phenomenology and Education, 24(58). doi:https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10815
Podkast
Lektor Lomsdalen (URL: https://lektorlomsdalen.no/2020/07/ll-237-magnar-odegard- om-uro-i-klasserommet/)
Rekk opp hånda! (URL: https://podtail.com/en/podcast/rekk-opp- handa/fra-nybegynner-til-ekspert-med-magnar-odegard/)
Ødegård, M. (2020, 30. september). Uro i skolen (Blir gjort digitalt tilgjengelig)
Innagerende atferd
Lund, I. (2012). Det stille atferdsproblemet: innagerende atferd i barnehage og skole. Fagbokforlaget
Nyborg, G., Mjelve, L. H., Edwards, A., & Crozier, R. (2020). Teachers’ strategies for enhancing shy children's engagement in oral activities: necessary, but insufficient?.International Journal of Inclusive Education. doi: https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1711538
Mjelve, L. H., Nyborg, G., Edwards, A., & Crozier, R. (2019). Teachers’ Understandings of Shyness: psychosocial differentiation for student inclusion. British Educational Research Journal (BERJ). doi: https://doi.org/10.1002/berj.3563
Solberg, S., Edwards, A., & Nyborg, G. (2020). Leading for School Inclusion and Prevention? How School Leadership Teams Support Shy Students and Their Teachers. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–14. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1788156
Solberg, S., Edwards, A., Mjelve, L. H., & Nyborg, G. (2020). Working Relationally with Networks of Support Within Schools: Supporting Teachers in their Work with Shy Students. Journal of Education for Students Placed at Risk. doi: https://doi.org/10.1080/10824669.2020.1854760
Podkast
Ødegård, M. (2020, 1. oktober). Innagerende atferd. (Blir gjort digitalt tilgjengelig)
Relasjonsarbeid
Südkamp, A., Kaiser, J., & Möller, J. (2012). Accuracy of teachers' judgments of students' academic achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 104(3), 743-762.
Holen, S., Waaktaar, T., & Sagatun, Å. (2018). A chance lost in the prevention of school dropout? Teacher-student relationships mediate the effect of mental health problems on noncompletion of upper-secondary school. Scandinavian Journal of Educational Research, 62(5), 737-753.
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2014). Teacher self-efficacy and perceived autonomy: Relations with teacher engagement, job satisfaction, and emotional exhaustion. Psychological Reports, 114(1), 68-77.
Psykisk helse i skolen
Bru, E., Idsøe, E.C., og Øverland, K. (2016). Psykisk helse i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Duesund, Liv, & Skårderud, Finn. (2003). Use the Body and Forget the Body: Treating Anorexia Nervosa with Adapted Physical Activity. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 8(1), 53–72. https://doi.org/10.1177/1359104503008001007
Johnstone, K. M., Kemps, E., & Chen, J. (2018). A meta-analysis of universal school-based prevention programs for anxiety and depression in children. Clinical child and family psychology review, 21(4), 466-481. https://link.springer.com/article/10.1007/s10567-018-0266-5
Owens, M., Stevenson, J., Hadwin, J. A., & Norgate, R. (2012). Anxiety and depression in academic performance: An exploration of the mediating factors of worry and working memory. School Psychology International, 33(4), 433-449.
Skårderud, F., Sommerfeldt, B., & Robinson, P. (2020). Sult: mentaliseringsbaserte tilnærminger til spiseforstyrrelser. Oslo: Gyldendal.
Uthus, M. (2017) (Red.). Elevenes psykiske helse i skolen. Oslo: Gyldendal Akademiske.
Podkast
Ødegård, M. (2020, 14. april). Psykisk helse i skolen – del 1. (Blir gjort digitalt tilgjengelig)
Ødegård, M. (2020, 14. april). Psykisk helse i skolen – del 2. (Blir gjort digitalt tilgjengelig)
Ødegård, M. (2020, 5. mai). Psykisk helse i skolen – del 3. (Blir gjort digitalt tilgjengelig)
Empowerment
Askheim, O. P. (2007). Empowerment – ulike tilnærminger. I O. P. Askheim og B. Starrin (Red.), Empowerment i teori og praksis (s. 21-33). Oslo: Gyldendal akademisk. (Trenger ikke å kjøpe boken. Ansvarlig foreleser for dette temaet legger en digital versjon på Canvas til studentene).
Mobbing
Sigurdson, J. F., Undheim, A. M., Wallander, J. L., Lydersen, S., & Sund, A. M. (2015). The long-term effects of being bullied or a bully in adolescence on externalizing and internalizing mental health problems in adulthood. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 9(1), 42. 101-130.
Saracho, O. N. (2017). Bullying prevention strategies in early childhood education.Early Childhood Education Journal, 45(4), 453-460.