LPY20017 Skolen i samfunnet (Høst 2021–Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Martta Brännström
  • Eva Martinsen Dyrnes
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag fortrinn 8-13, deltid.

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav.

Undervisningssemester

3. og 4. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten:

  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv

  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)

  • har bred og oppdatert kunnskap om mangfoldet blant elever i skolen og samfunnet, og om ulike elevers behov i yrkesopplæringen

  • har kunnskap om læringsfellesskap og lærerens ansvar for kvaliteten på og relasjonsbygging mellom elever, mellom elever og lærere og mellom elever, foresatte og lærere

  • har kunnskap om folkehelse og livsmestring og om hvordan dette på virker barn og unges oppvekstmiljø, samt innsikt i problematikk knyttet til overgrep og rusmisbruk

  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske, yrkesdidaktiske  og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kompetanse innenfor fagområdet

  • har kunnskap om digitale verktøy i yrkesopplæringen og den teknologiske utviklingen i samfunnet og arbeidslivet

  • kan lese og analysere læreplaner i et samfunnsperspektiv

  • har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenkning, kreativitet og innovasjon

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere yrkesrelevant og samfunnstjenlig fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes/lærekandidatenes behov i et bredde- og dybdeperspektiv

  • kan vurdere og dokumentere elevers/lærlingenes/lærekandidaters læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at de kan reflektere over egen læring med utgangspunkt i bransjenes og samfunnets kompetansebehov

  • kan bidra til utvikling av et godt arbeidsmiljø, og bygge og vedlikeholde nettverk, samarbeide med kollegaer og andre i skole og bedrift/offentlig virksomhet

  • kan vurdere og forholde seg kritisk til nye og digitale lærings- og vurderingsformer, samt ulike informasjonskilder

  • kan anvende entreprenørielle læreprosesser, være nytenkende, kreativ i yrkesfagutdanningen

  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å gjennomføre systematisk yrkesfaglig, yrkesdidaktisk og yrkespedagogisk utviklingsarbeid

  • kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunns- og kulturliv i yrkesopplæringen

  • kan veilede elever til å ta utdanningsvalg fra ungdomstrinnet til fag- og yrkesopplæringen

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere samfunnstjenlig og yrkesrelevant opplæring, preget av demokratisk ledelse, elevmedvirkning, bærekraft og tilpasset elevenes/lærlingenes kompetanse og yrkesvalg

  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen

  • kan bidra til kritisk refleksjon og deltakelse i diskusjoner rundt eget arbeid og skoles tilrettelegging for utvikling av relevant yrkesopplæring

  • kan i opplæringen ta hensyn til dagsaktuelle og relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger, samt elevenes læreforutsetninger

  • kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig utvikling av yrkesfagene

  • kan bygge god relasjoner til foresatte, være en god rollemodell i kommunikasjonen i samhandling med aktuelle samarbeidsparter på ulike samfunnsarenaer

  • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/virksomhet

  • kan tilrettelegge for egen og yrkesfagelevenes danning i et demokratisk og globalt samfunn

Innhold

Hovedelementene i emnet er:

  • Yrkespedagogikk
  • Yrkesdidaktikk
  • Praksis
  • Individuelt utviklingsprosjekt

Emnet Skolen i samfunnet dreier seg om ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv. Emnet omhandler skolens plass i samfunnet. Dette innebærer forståelse for skolens mandat, virksomhetens mål og egenart som organisasjon, arbeidsplass og læringsarena.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises med tre samlinger à fire dager på studiestedet pr semester, totalt seks samlinger i løpet av studieåret. Pedagogisk praksis på ungdomstrinnet og i videregående skole kommer i tillegg, se egen emnebeskrivelse.

Undervisningen i samlingene foregår ved forelesning, basisgruppearbeid, innleveringer og presentasjoner. 

Mellom samlingene forventes det at studentene arbeider med oppgaver i basisgrupper og mottar veiledning med fagansatt på HiØ via digitale kommunikasjonsplattformer.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats for studenten er ca. 500 timer i dette emnet. Studieinnsats for praksisemner kommer i tillegg, se egne praksisemner.

Praksis

I løpet av 3. og 4. semester skal studenten gjennomføre 25 dager pedagogisk praksis i videregående opplæring knyttet til studentens utdanningsprogram og fem dager praksis i ungdomsskole. Se egne emnebeskrivelser for Praksis i ungdomsskolen og Praksisperiode 2.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk oppmøte på samlinger: Emnet baseres på obligatorisk frammøte, og det kreves minst 80 % tilstedeværelse.
  • Muntlig presentasjon i gruppe: Studenten skal sammen med basisgruppen lage en presentasjon som skal presenteres for klassen på 1. samling i 4. semester. Presentasjonen skal være på maks 15 minutter og tar utgangspunkt i praksis fra ungdomsskolen.
  • Gjennomføring av et utviklingsarbeid i 2. praksisperiode. Individuell presentasjon fra utviklingsarbeid som varer ca. 15 minutter og gjennomføres i 2. samling i 4. semester.
  • Studenten planlegger og gjennomfører en undervisningsøkt i praksisklassen de er i under 2. praksisperiode. Studenten skal vise sin helhetlige og yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske kompetanse i forhold til læringsutbyttebeskrivelsene i emneplanen. Fagansatt fra HiØ er tilstede i undervisningsøkten. 
  • Alle arbeidskrav må være godkjent for å få avlegge eksamen
  • Praksis i ungdomsskolen må være bestått
  • Praksisperiode 2 må være bestått

Eksamen

Eksamen består av to deleksamener.

Deleksamen 1. Refleksjonsoppgave, teller 50 % av total karakter.

Oppgaven er individuell og skrives i form av en rapport som belyser studentens helhetlige yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske kompetanse og utvikling i forhold til læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen for Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13. Oppgaven leveres til nærmere fastsatt frist.

Omfang: 4000-5000 ord.

Karakterregel: A-F.

Den individuelle refleksjonsoppgaven må være vurdert til karakter A-E før deleksamen 2 (muntlig eksamen) kan avlegges.

Deleksamen 2. Individuell muntlig eksamen, teller 50 % av total karakter.

Den muntlige eksaminasjonen er en dialog mellom sensor/eksaminator og student. Den muntlige eksaminasjonen skal vise studentens kompetanse innenfor studiets kunnskaps-, ferdighets- og kompetanseområder.

Varighet: ca. 40 minutter. 

Karakterregel: A-F.

Resultatet fra deleksamen 1 og deleksamen 2 inngår i samlet karakter for emnet, og gir uttelling først når begge deleksamener i emnet er bestått.

Sensorordning

Begge deleksamener vurderes av intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved Ikke bestått på individuell utviklingsoppgave (deleksamen 1), kan studenten omarbeide oppgaven en gang.

Ved ikke bestått muntlig eksamen (deleksamen 2), kan studenten fremstille seg til ny muntlig eksamen en gang.

Ved ønske om forbedring av karakter i emnet må begge deleksamener avlegges på nytt. 

Evaluering av emnet

  • Studieprogrammet evalueres hvert semester, studentene svarer skriftlig på et evalueringsskjema fra programansvarlig. Evalueringen omfatter undervisning og praksis.
  • Tillitsvalgt student har en muntlig evaluering med samlet studentgruppe, og referat skrives og leveres programansvarlig (hvert semester)
  • Programansvarlig skriver en rapport basert på evalueringen fra studentene, rapporten sendes studieleder
  • Rapport fra programansvarlig presenteres for studentgruppen med påfølgende samtale om hvilke tiltak som eventuelt kan iverksettes

Litteratur

Litteraturen fra emnet LPY10017 Ledelse av læreprosesser vil også gjelde her.

Litteraturlisten er sist oppdatert 29.05.2020.

Ekornes, S. (2018). Lærerprofesjonalitet i arbeidet med psykisk hele i skolen. Fagbokforlaget. Antall sider: 130.

Gilje, Ø. (2017). Læremidler og arbeidsformer i den digitale skolen. Bergen: Fagbokforlaget. Antall sider: 128.

Hansen, Kari Henriette; Hoel, Torlaug Løkensgard; Grete Haaland (2015). Tett på yrkesopplæringen, Fagbokforlaget. Antall sider: 359

Hoel, T. L. (red.) (2010). Ny som lærer, Sjansespill og samspill, Tapir akademisk forlag. Antall sider: 290

Jensen, Magne Skibsted; Karlsen, Thorbjørn J.; Luthen, Geir S. (2017). Veiledning og  oppdagelse, Gyldendal akademisk. Antall sider: 226

Moltubak, J. (2015). Gnistrende undervisning: Håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign. Oslo: Gyldendal akademisk. Antall sider: 272

Ohnstad, F. O. (2020) Profesjonsetikk i skolen, læreres etiske ansvar. (3. utgave). Oslo Cappelen Damm Akademisk. Antall sider: 164.

Postholm, May Britt og Jakobsen, Dag Ivar (2011). Læreren med forskerblikk: innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter, Høyskoleforlaget. Antall sider: 160

Schjetne, E., Skrefsrud, T. A. (2018). Å være lærer i en mangfoldig skole. Gyldendal.

Sylte, Anna Lisa (2013). Profesjonspedagogikk, Gyldendal akademisk. Antall sider: 300

Kompendium: Yrkespedagogikk - PPUY. Utarbeidet av Eva Dyrnes og Martta Brännström

Noe litteratur vil kunne komme i tillegg for emnene. Dette vil det bli opplyst om ved studiestart. Det vil også bli lagt ut nyere artikler og stoff knyttet til de ulike temaene og emnene på læringsplattformen Canvas underveis i studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:03:41