MBPED42323 Inkluderings- og ekskluderingsprosesser i barnehagen (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Nina Johannesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap, deltid (120 studiepoeng)

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

Andre semester, vår eller fjerde semester, vår

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har inngående kunnskap om inkluderende og ekskluderende prosesser i barnehagepedagogisk virksomhet

  • har inngående kunnskap om hvordan barns rettigheter er nedfelt i offentlige føringer

  • har avansert kunnskap om diskriminering- og marginaliseringsprosesser

  • har inngående og avansert kunnskap om teorier om språk, makt, identitet, deltagelse og medborgerskap

Ferdigheter
Studenten

  • kan kritisk analysere inkluderende og ekskluderende praksiser i barnehage og samfunn

  • kan kritisk analysere grunnlaget for kategorisering av barn og familier

  • kan kritisk analysere konsekvenser av ekskluderende og marginaliserende praksiser i barnehage og samfunn

  • kan identifisere, drøfte og utvikle ulike tiltak for å fremme inkludering

Generell kompetanse
Studenten

  • kan identifisere, analysere og motvirke ekskluderings og marginaliseringsprosesser på individ-, gruppe- og systemnivå

Innhold

Emnet har følgende tema:

  • historiske, samtidsaktuelle og innovative perspektiver på inkluderings- og ekskluderingsprosesser i barnehagen

  • medborgerskap og rettigheter

  • mangfold og tilhørighet i den norske barnehagen

  • diskriminering, marginalisering, fordommer, stereotypier og rasisme

  • barndom, identitet og språk i en mangfoldig norsk kontekst

  • makt og ulikhet

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med fire samlinger over tre dager hver, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. Det legges i stor grad opp til undersøkende, eksperimenterende og nyskapende læringsformer, med forelesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, masterseminar, småbarnsvitenskapelig forum og veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Presentasjon i gruppe. Gruppen drøfter og presenterer en problemstilling knyttet til emnets tema med utgangspunkt i en samtidsaktuell tematikk fra masse-/sosiale medier. Grupper på 3-4 studenter settes sammen av faglærer. Presentasjonen gjennomføres på masterseminar der medstudenter og lærere responderer. Ved ikke godkjent gruppepresentasjon, kan den omarbeides og presenteres én gang til.

  • Det er krav om minimum 80 % deltakelse på forelesninger, workshop, masterseminar og småbarnsvitenskapelig forum.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen

Kandidaten presenterer og drøfter et selvvalgt tema fra emnet ca. 30 minutter. Deretter følger en samtale med sensor der kandidaten prøves i emnets innhold ca.15 minutter. Samlet omfang: ca. 45 minutter.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensur

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny eksamen ved ikke bestått resultat eller ønske om å forbedre bestått resultat gjennomføres samtidig med neste ordinære eksamen.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:21