MBPED42323 Inkluderings- og ekskluderingsprosesser i barnehagen (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Nina Johannesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfritt emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap, deltid (120 studiepoeng)
Absolutte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
Andre semester, vår eller fjerde semester, vår
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har inngående kunnskap om inkluderende og ekskluderende prosesser i barnehagepedagogisk virksomhet
-
har inngående kunnskap om hvordan barns rettigheter er nedfelt i offentlige føringer
-
har avansert kunnskap om diskriminering- og marginaliseringsprosesser
-
har inngående og avansert kunnskap om teorier om språk, makt, identitet, deltagelse og medborgerskap
Ferdigheter
Studenten
-
kan kritisk analysere inkluderende og ekskluderende praksiser i barnehage og samfunn
-
kan kritisk analysere grunnlaget for kategorisering av barn og familier
-
kan kritisk analysere konsekvenser av ekskluderende og marginaliserende praksiser i barnehage og samfunn
-
kan identifisere, drøfte og utvikle ulike tiltak for å fremme inkludering
Generell kompetanse
Studenten
-
kan identifisere, analysere og motvirke ekskluderings og marginaliseringsprosesser på individ-, gruppe- og systemnivå
Innhold
Emnet har følgende tema:
-
historiske, samtidsaktuelle og innovative perspektiver på inkluderings- og ekskluderingsprosesser i barnehagen
-
medborgerskap og rettigheter
-
mangfold og tilhørighet i den norske barnehagen
-
diskriminering, marginalisering, fordommer, stereotypier og rasisme
-
barndom, identitet og språk i en mangfoldig norsk kontekst
-
makt og ulikhet
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres med fire samlinger over tre dager hver, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. Det legges i stor grad opp til undersøkende, eksperimenterende og nyskapende læringsformer, med forelesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, masterseminar, småbarnsvitenskapelig forum og veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Presentasjon i gruppe. Gruppen drøfter og presenterer en problemstilling knyttet til emnets tema med utgangspunkt i en samtidsaktuell tematikk fra masse-/sosiale medier. Grupper på 3-4 studenter settes sammen av faglærer. Presentasjonen gjennomføres på masterseminar der medstudenter og lærere responderer. Ved ikke godkjent gruppepresentasjon, kan den omarbeides og presenteres én gang til.
-
Det er krav om minimum 80 % deltakelse på forelesninger, workshop, masterseminar og småbarnsvitenskapelig forum.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen
Kandidaten presenterer og drøfter et selvvalgt tema fra emnet ca. 30 minutter. Deretter følger en samtale med sensor der kandidaten prøves i emnets innhold ca.15 minutter. Samlet omfang: ca. 45 minutter.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensur
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny eksamen ved ikke bestått resultat eller ønske om å forbedre bestått resultat gjennomføres samtidig med neste ordinære eksamen.
Evaluering av emnet
Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto