LMUS10224 Musikkteori, ledelse, og formidling (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Jon Sverre Thorstensen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Musikk, årsstudium (heltid).
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
forskningsbasert kunnskap om læring, estetiske og kreative læringsprosesser og ulike tilnærminger til progresjon i musikkundervisning
kunnskap om ulike begrep og ulik fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk
kunnskap om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
Ferdigheter
Studenten
kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrument og musikkteknologiske verktøy
mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i musikkfaget og til videreutvikling av grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring
Generell kompetanse
Studenten kan
gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom mål, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige prosjektarbeid
Innhold
Samspill og arrangering
Musikkformidling (prosjektarbeid)
Komponering
Musikkteori og hørelære
Korledelse
Undervisningen vil være inndelt i forskjellige områder i form av samspill, arrangering, komponering, musikkteori, hørelære, korledelse og prosjektarbeid med fokus på musikkformidling. I samspill og arrangering legges det til rette for at studentene får opptrening i spill og sang på ulike instrumenter i samhandling med medstudenter. Samspillmusikken vil være rytmisk musikk og andre genre etter som hvilke studenter som er på emnet. I tillegg vil studentenes egne komposisjoner inngå i grunnlaget for samspill. Arrangering vil bli integrert i samspillet slik at studentene spiller hverandres arrangementer.
I komponeringen vil studentene få opplæring i metoder de både kan bruke for å komponere ulike former for musikk, men også hvordan de kan undervise i komponering og det å lage musikk i skolefaget musikk. I korledelse møter studentene enkle former for kordirigering og ledelse av klassesang. I de musikkteoretiske perspektivene presenteres grunnleggende musikkteori i form av notelære, akkordoppbygging og harmonisk analyse. Emnet vil også inneholde et tverrfaglig prosjektarbeid med vekt på musikkformidling. Et didaktisk elevperspektiv vil inngå som en naturlig integrert komponent i alle deler av emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger og gruppeundervisning, didaktisk refleksjon og praktisk musisering med stor grad av egenøving. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Det er ikke praksis knyttet til dette emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Innlevering av komposisjoner og arrangement (individuelt)
Prosjektarbeid i musikkformidling og samspill i gruppe (individuelt)
Prøve i hørelære (individuelt)
Prøve i korledelse (individuelt)
- Det er 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i emnet for å kunne fremstille seg til eksamen.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeeksamen, individuell, skriftlig i musikkteoretiske temaer. Varighet: 5 dager . Tre oppgaver innen notebasert arrangering og transkribering for ulike instrumenter og besetninger.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til HiØs kvalitetssystem etter hvert semester.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for 2025 Vår finner du i Leganto