LMUS10224 Musikkteori, ledelse, og formidling (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Jon Sverre Thorstensen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Musikk, årsstudium (heltid).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • forskningsbasert kunnskap om læring, estetiske og kreative læringsprosesser og ulike tilnærminger til progresjon i musikkundervisning

  • kunnskap om ulike begrep og ulik fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk

  • kunnskap om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrument og musikkteknologiske verktøy

  • mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i musikkfaget og til videreutvikling av grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk

  • kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever

  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom mål, innhold og vurderingsformer i musikkfaget

  • initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige prosjektarbeid

Innhold

  • Samspill og arrangering

  • Musikkformidling (prosjektarbeid)

  • Komponering

  • Musikkteori og hørelære

  • Korledelse

Undervisningen vil være inndelt i forskjellige områder i form av samspill, arrangering, komponering, musikkteori, hørelære, korledelse og prosjektarbeid med fokus på musikkformidling. I samspill og arrangering legges det til rette for at studentene får opptrening i spill og sang på ulike instrumenter i samhandling med medstudenter. Samspillmusikken vil være rytmisk musikk og andre genre etter som hvilke studenter som er på emnet. I tillegg vil studentenes egne komposisjoner inngå i grunnlaget for samspill. Arrangering vil bli integrert i samspillet slik at studentene spiller hverandres arrangementer.

I komponeringen vil studentene få opplæring i metoder de både kan bruke for å komponere ulike former for musikk, men også hvordan de kan undervise i komponering og det å lage musikk i skolefaget musikk. I korledelse møter studentene enkle former for kordirigering og ledelse av klassesang. I de musikkteoretiske perspektivene presenteres grunnleggende musikkteori i form av notelære, akkordoppbygging og harmonisk analyse. Emnet vil også inneholde et tverrfaglig prosjektarbeid med vekt på musikkformidling. Et didaktisk elevperspektiv vil inngå som en naturlig integrert komponent i alle deler av emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger og gruppeundervisning, didaktisk refleksjon og praktisk musisering med stor grad av egenøving. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Det er ikke praksis knyttet til dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av komposisjoner og arrangement (individuelt)

  • Prosjektarbeid i musikkformidling og samspill i gruppe (individuelt)

  • Prøve i hørelære (individuelt)

  • Prøve i korledelse (individuelt)

  • Det er 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i emnet for å kunne fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeeksamen, individuell, skriftlig i musikkteoretiske temaer. Varighet: 5 dager . Tre oppgaver innen notebasert arrangering og transkribering for ulike instrumenter og besetninger.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til HiØs kvalitetssystem etter hvert semester.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2025 Vår finner du i Leganto

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:20:16