LITMUS10224 Musikkteori og komponering (Vår 2025)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i informasjonssystemer, for studenter med fordypning i lyddesign

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap om ulike begrep og ulik fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk 

Ferdigheter
Studenten kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrument og musikkteknologiske verktøy 

Generell kompetanse 
Studenten kan 

  • gjennomføre komposisjionsforløp med musikkteknologiske verktøy 

  • initiere faglig samarbeid 

Innhold

Emnet vil ta for seg følgende temaer: 

  • Samspill og arrangering 

  • Komponering (prosjektarbeid) 

  • Musikkteori og hørelære 

I emnet vil studentene møte aktiv musisering med formidling, og musikkteoretiske perspektiver. Undervisningen vil være inndelt i forskjellige områder i form av samspill, arrangering, komponering, musikkteori, hørelære, korledelse og prosjektarbeid. I samspill og arrangering legges det til rette for at studentene får opptrening i spill og sang på ulike instrumenter i samhandling med medstudenter. Samspillmusikken vil være rytmisk musikk og andre genre etter som hvilke studenter som er på emnet. I tillegg vil studentenes egne komposisjoner inngå i grunnlaget for samspill. Arrangering vil bli integrert i samspillet slik at studentene spiller hverandres arrangementer.

I komponeringen vil studentene få opplæring i metoder de kan bruke for å komponere ulike former for musikk. I korledelse møter studentene enkle former for kordirigering. I de musikkteoretiske perspektivene presenteres grunnleggende musikkteori i form av notelære, akkordoppbygging og harmonisk analyse. Emnet vil også inneholde et tverrfaglig prosjektarbeid med vekt på komponering.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger og gruppeundervisning, refleksjon og praktisk musisering med stor grad av egenøving. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap. 

Arbeidsomfang

Ca. 250 timer

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av komposisjoner og arrangement (individuelt) 

  • Prøve i hørelære (individuelt) 

  • Det er 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i emnet for å kunne fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen i musikkteoretiske temaer
Varighet: 3 dager. Tre oppgaver innen notebasert arrangering og transkribering for ulike instrumenter og besetninger. 
Karakterregel: A-F. 

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer skal medvirke.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres samtidig med neste ordinære eksamen. Instituttledelsen kan likevel beslutte å arrangere utsatt eksamen i påfølgende semester for studenter med gyldig fravær ved ordinær eksamen.

Evaluering av emnet

Studenten får mulighet til å gi skriftlig og muntlig evaluering underveis i emnet (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 01:20:01