LITMUS10224 Musikkteori og komponering (Vår 2025)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i informasjonssystemer, for studenter med fordypning i lyddesign
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har kunnskap om ulike begrep og ulik fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk
Ferdigheter
Studenten kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrument og musikkteknologiske verktøy
Generell kompetanse
Studenten kan
-
gjennomføre komposisjionsforløp med musikkteknologiske verktøy
-
initiere faglig samarbeid
Innhold
Emnet vil ta for seg følgende temaer:
-
Samspill og arrangering
-
Komponering (prosjektarbeid)
-
Musikkteori og hørelære
I emnet vil studentene møte aktiv musisering med formidling, og musikkteoretiske perspektiver. Undervisningen vil være inndelt i forskjellige områder i form av samspill, arrangering, komponering, musikkteori, hørelære, korledelse og prosjektarbeid. I samspill og arrangering legges det til rette for at studentene får opptrening i spill og sang på ulike instrumenter i samhandling med medstudenter. Samspillmusikken vil være rytmisk musikk og andre genre etter som hvilke studenter som er på emnet. I tillegg vil studentenes egne komposisjoner inngå i grunnlaget for samspill. Arrangering vil bli integrert i samspillet slik at studentene spiller hverandres arrangementer.
I komponeringen vil studentene få opplæring i metoder de kan bruke for å komponere ulike former for musikk. I korledelse møter studentene enkle former for kordirigering. I de musikkteoretiske perspektivene presenteres grunnleggende musikkteori i form av notelære, akkordoppbygging og harmonisk analyse. Emnet vil også inneholde et tverrfaglig prosjektarbeid med vekt på komponering.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger og gruppeundervisning, refleksjon og praktisk musisering med stor grad av egenøving. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.
Arbeidsomfang
Ca. 250 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Innlevering av komposisjoner og arrangement (individuelt)
-
Prøve i hørelære (individuelt)
-
Det er 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i emnet for å kunne fremstille seg til eksamen.
Arbeidskrav vurderes med godkjent / ikke godkjent.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen i musikkteoretiske temaer
Varighet: 3 dager. Tre oppgaver innen notebasert arrangering og transkribering for ulike instrumenter og besetninger.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer skal medvirke.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres samtidig med neste ordinære eksamen. Instituttledelsen kan likevel beslutte å arrangere utsatt eksamen i påfølgende semester for studenter med gyldig fravær ved ordinær eksamen.
Evaluering av emnet
Studenten får mulighet til å gi skriftlig og muntlig evaluering underveis i emnet (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.