LMUTYS10422 TYS104 Tysk litteratur, kultur og samfunn 2 (5-10) (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Emneansvarlig:
Anja Pietzuch
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger tysk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10

  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Norsk som masterfordypning

  • undervisningsfag (60 eller 90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår (gjelder for kull 2021 og senere kull)

Undervisningssemester

4. semester (vår) (gjelder for kull 2021-2026 og senere kull)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teksttyper på tysk, for eksempel skjønnlitteratur, aktuell barne- og ungdomslitteratur, sakprosa, tegneserier, muntlig tradisjon, sanger, film, forskjellige digitale og multimodale uttrykk, og hvordan disse kan brukes i tyskundervisningen.

  • har kjennskap til aktuell barne- og ungdomskultur i de tysktalende land

  • har god kjennskap til sentrale språkstrukturer og til hvordan språk, eventuelt sammen med andre virkemidler, brukes i tekststrategisk sammenheng.

  • har innsikt i gjeldende læreplaner, kjenner til aktuelle læreverk (analoge og digitale) og har kunnskap om aktuelle og relevante undervisningsressurser samt ulike undervisningskonsept og -metoder.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og tolke skjønnlitterære og andre ulike kulturelle uttrykk.

  • tilrettelegge for at elevene kan lage for eksempel digitale veggaviser, digitale plakater, animasjonsvideoer, multimodale tekster, lydopptak og liknende.

  • kan anvende ulike tekstdidaktiske konsepter, tilpasse dem til elevenes behov og undervisningssituasjon og veilede elevene i å utvikle gode og varierte lesestrategier.

  • har økte aktive ferdigheter i tysk og kan selv produsere forskjellige typer tekster på tysk.

  • kan bruke digitale og analoge ressurser for at elevene skal tilegne seg både reseptiv kompetanse og best mulig ferdighet i å kommunisere både muntlig og skriftlig.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvise holdninger som er tjenlige i undervisningssituasjoner ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlig vekst

  • er i stand til å planlegge og gjennomføre varierte undervisningsopplegg knyttet til tekstlige aspekter og kan utvikle, analysere og vurdere elevers lærings- og kommunikasjonsstrategier.

  • kan anvende sin fagkunnskap på en reflektert måte i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen fagundervisning.

  • kan reflektere over hvilke ressurser og arbeidsformer som passer elevenes behov, interesser og forutsetninger best.

  • kan tilrettelegge for elevmedvirkning og dybdelæring, samt har innsikt i hvordan barn og unge kan realisere sitt læringspotensial.

Innhold

Det brukes et vidt tekstbegrep, som omfatter ulike typer av kulturelle uttrykksformer og medier som bl.a. skjønnlitteratur, barne- og ungdomslitteratur, film, bildebøker, musikk, språkspill og tegneserier med hensyn til å fremme aktivitet hos hhv. studenter og elever. Det legges opp til en nær sammenheng mellom teorien og litteraturen som gjennomgås og utprøving av undervisningskonsept og -metoder i praksis - inkludert digitale tilnærminger. Man tar også for seg kjerneelementene Kommunikasjon og Interkulturell kompetanse i Læreplan i fremmedspråk, samt det overordnetede temaet Demokrati og medborgerskap.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har et godt utbygd nettbasert undervisnings-, veilednings- og vurderingstilbud på dag- og ettermiddagstid. Dette gir studenten mulighet til å følge studiet der han/hun til enhver tid befinner seg, f.eks. i Halden eller på en annen kant av landet, eller i målspråkområdet.

Undervisning og veiledning er nettbasert. Det gis også mulighet for frivillige samlinger på studiested Halden/hybridundervisning. Veiledning kan også gis på studiested Halden.

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer på nett, både i form av nettmøter og asynkron undervisning, i større og mindre grupper. I nettmøtene gjennomgås sentralt fagstoff og det tilrettelegges for at studentene kan diskutere faglige temaer og gi hverandre faglige tilbakemeldinger. Digitale presentasjonsverktøy brukes for å belyse fagstoffet. Dette gir studenten mulighet til å forberede seg før undervisningen og bearbeide fagstoffet i etterkant. Det vil også tilrettelegges for at studentene kan samarbeide i par og/eller grupper digitalt. Selvstudium inngår i læringsformene.

Bruk av læringsplattform og andre digitale og samarbeidsverktøy er sentrale i studiet. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt fagstoff og oppgaver, samt annen relevant informasjon.

Det tilbys tilrettelagt veiledning individuelt og/eller i mindre grupper med faglærer og/eller erfarne studenter som studentassistenter. Dette tilbudet benyttes i stor grad for å motivere studentene og anskueliggjøre fagstoffet, i form av ytterligere forklaringer, repetisjon av gjennomgått fagstoff og oppgaveløsing.

Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

  • For studenter i GLU 5-10 ved Høgskolen i Østfold som følger dette emnet: Studentene må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

  • For studenter i GLU 5-10 fra andre universiteter og høyskoler som følger dette emnet: Studentene må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10 ved egen institusjon.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

TYS104 har hovedansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden, se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Én multimodal innlevering på tysk, individuelt eller i par, om tyskspråklig kultur, samfunn og/eller interkulturelle aspekter med en didaktisk tilnærming. Omfang: 1000-1500 ord, i tillegg til multimodale uttrykk. Alle kilder må oppgis. Skrifttype og størrelse i de skriftlige delene: Times New Roman, punkt 12. Linjeavstand: 1,5. 

  • Deltakelse på profesjonsdager

  • Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)

  • Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (7 dager)

Eksamen skal bestå av faglige tema med didaktisk tilnærming på tysk. Nærmere spesifikasjoner om innholds- og vurderingskriterier vil bli gitt. Alle kilder må oppgis. Omfang: 3000-4000 ord i tillegg til multimodale uttrykk, eksklusive forside og referanseliste. Skrifttype og størrelse: Times New Roman, punkt 12.  Linjeavstand: 1,5.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering

  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • lærergruppe

  • programansvarlig

  • programutvalg

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 20:19:12