LMUNAT10319 NAT 103 Biologi, bærekraftig utvikling og mangfold (5-10) (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Hanne Eik Pilskog
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger naturfag som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap 

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen som naturvitenskapen har utviklet, herunder mekanismer bak evolusjon og genetisk variasjon

  • har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og ungdoms handlingskompetanse for bevaring av natur og kultur for kommende slekter

  • har grunnleggende kunnskap om livsprosesser i celler, oppbygging av celler til organismer og kjennskap til arter som er tilpasset norsk natur

  • har kunnskap om Storyline som tverrfaglig temabasert undervisning

  • har kunnskap om viktige prosesser og miljøutfordringer i lys av en bærekraftig forvaltning

Ferdigheter 

Studenten

  • kan gjennomføre analyse av læremidler i naturfag og lærernes bruk av disse

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute, og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning

  • kan lage en studiesamling med enkle prepareringsmetoder

  • har ferdigheter i å tilrettelegge for læring ute i naturen samt gi elevene varierte naturopplevelser

  • kan bruke naturfag som et regifag i en tverrfaglig Storyline

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning

  • har innsikt i artsmangfold og metoder som kan bidra didaktisk til å utvikle undervisningspraksis, naturglede og undring i naturfag

  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og forvaltning i samfunnet

Innhold

Emnet skal gi faglig trygghet i sentrale områder av naturfaget for trinn 5-10. Det legges særlig stor vekt på naturen som læringsarena, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling. Det legges vekt på å utvikle kompetanse i å undervise elever slik at de videreutvikler og opprettholder oppdagerglede, undring, naturglede og ansvarsfølelse. Utdanningen skal også ivareta videreutviklingen av studentens egen kompetanse i å lede utforskende arbeid, systematisere og i å videreutvikle elevenes utforskende ferdigheter. Didaktikk og fag skal ses i sammenheng.

I emnet er følgende emner sentrale:

  • arbeid i felt, grunnlag for naturglede, undring, kunnskap og holdninger

  • havet og kysten som økosystem

  • genetikk og evolusjon

  • grunnleggende biologiske kunnskaper om organismenes bygning, systematikk og variasjon

  • anvende enkel bestemmelseslitteratur

  • elementær artskunnskap om planter og dyr i nærmiljøet

  • prepareringsteknikker for planter og virvelløse dyr for studiesamling

  • utvikle glede og respekt for alt liv i naturen

  • bærekraftig utvikling og biologisk mangfold

  • vern av sårbart liv, respekt og forvaltning av sjelden og variert naturarv

  • tverrfaglig storyline med naturfag over tema bærekraftig utvikling

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli behandlet i forelesninger, på ekskursjoner, på feltkurs, gjennom en tverrfaglig Storyline, gjennom laboratoriearbeid, selvstudier og gjennom gruppearbeid. Rapporter i etterkant kan være muntlige, skriftlige eller digitale framstillinger. Kameratvurdering kan bli praktisert. 

I løpet av emnet må studentene regne med 4-5 dager hjemmefra i forbindelse med overnattingsturer i naturen.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, ekskursjoner, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 2 har hovedansvar for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår

  2. Godkjent etterarbeid knyttet til strand- og fugleekskursjon. Gjennomføres/leveres gruppevis

  3. Feltkurs/ekskursjon (3-5 dager) med vårbiologi, planter, virveldyr og insekter som sentrale tema

  4. Lage objektsamling etter nærmere retningslinjer

  5. Deltakelse på en tverrfaglig Storyline

  6. Analyse og bruk av læremidler i praksisklassen. Muntlig presentasjon (jf. Plan for praksis)

Det forutsettes deltakelse på ekstern arena for å oppnå godkjenning av enkelte aktiviteter. Studenter som ikke har anledning til å delta på feltkurs får et alternativt opplegg. Opplegget skal dekke læringsmålene.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. 

Eksamen

Individuell muntlig eksamen hvor en artsprøve teller 1/3 av karakteren Varighet: ca. 35 minutter.

Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensur.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til HiØs kvalitetssystem etter hvert semester.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 20:19:09