LMUNAT10319 NAT 103 Biologi, bærekraftig utvikling og mangfold (5-10) (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Hanne Eik Pilskog
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger naturfag som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.
Absolutte forkunnskaper
Bestått praksisperioder i 1. studieår.
Undervisningssemester
4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen som naturvitenskapen har utviklet, herunder mekanismer bak evolusjon og genetisk variasjon
-
har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og ungdoms handlingskompetanse for bevaring av natur og kultur for kommende slekter
-
har grunnleggende kunnskap om livsprosesser i celler, oppbygging av celler til organismer og kjennskap til arter som er tilpasset norsk natur
-
har kunnskap om Storyline som tverrfaglig temabasert undervisning
-
har kunnskap om viktige prosesser og miljøutfordringer i lys av en bærekraftig forvaltning
Ferdigheter
Studenten
-
kan gjennomføre analyse av læremidler i naturfag og lærernes bruk av disse
-
kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute, og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
-
kan lage en studiesamling med enkle prepareringsmetoder
-
har ferdigheter i å tilrettelegge for læring ute i naturen samt gi elevene varierte naturopplevelser
-
kan bruke naturfag som et regifag i en tverrfaglig Storyline
Generell kompetanse
Studenten
-
kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
-
har innsikt i artsmangfold og metoder som kan bidra didaktisk til å utvikle undervisningspraksis, naturglede og undring i naturfag
-
kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og forvaltning i samfunnet
Innhold
Emnet skal gi faglig trygghet i sentrale områder av naturfaget for trinn 5-10. Det legges særlig stor vekt på naturen som læringsarena, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling. Det legges vekt på å utvikle kompetanse i å undervise elever slik at de videreutvikler og opprettholder oppdagerglede, undring, naturglede og ansvarsfølelse. Utdanningen skal også ivareta videreutviklingen av studentens egen kompetanse i å lede utforskende arbeid, systematisere og i å videreutvikle elevenes utforskende ferdigheter. Didaktikk og fag skal ses i sammenheng.
I emnet er følgende emner sentrale:
-
arbeid i felt, grunnlag for naturglede, undring, kunnskap og holdninger
-
havet og kysten som økosystem
-
genetikk og evolusjon
-
grunnleggende biologiske kunnskaper om organismenes bygning, systematikk og variasjon
-
anvende enkel bestemmelseslitteratur
-
elementær artskunnskap om planter og dyr i nærmiljøet
-
prepareringsteknikker for planter og virvelløse dyr for studiesamling
-
utvikle glede og respekt for alt liv i naturen
-
bærekraftig utvikling og biologisk mangfold
-
vern av sårbart liv, respekt og forvaltning av sjelden og variert naturarv
-
tverrfaglig storyline med naturfag over tema bærekraftig utvikling
Undervisnings- og læringsformer
Temaene vil bli behandlet i forelesninger, på ekskursjoner, på feltkurs, gjennom en tverrfaglig Storyline, gjennom laboratoriearbeid, selvstudier og gjennom gruppearbeid. Rapporter i etterkant kan være muntlige, skriftlige eller digitale framstillinger. Kameratvurdering kan bli praktisert.
I løpet av emnet må studentene regne med 4-5 dager hjemmefra i forbindelse med overnattingsturer i naturen.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, ekskursjoner, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
Fagpulje 2 har hovedansvar for praksisopplæringen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår
-
Godkjent etterarbeid knyttet til strand- og fugleekskursjon. Gjennomføres/leveres gruppevis
-
Feltkurs/ekskursjon (3-5 dager) med vårbiologi, planter, virveldyr og insekter som sentrale tema
-
Lage objektsamling etter nærmere retningslinjer
-
Deltakelse på en tverrfaglig Storyline
-
Analyse og bruk av læremidler i praksisklassen. Muntlig presentasjon (jf. Plan for praksis)
Det forutsettes deltakelse på ekstern arena for å oppnå godkjenning av enkelte aktiviteter. Studenter som ikke har anledning til å delta på feltkurs får et alternativt opplegg. Opplegget skal dekke læringsmålene.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen hvor en artsprøve teller 1/3 av karakteren Varighet: ca. 35 minutter.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensur.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til HiØs kvalitetssystem etter hvert semester.