LMUFRA10217 FRA102 Fransk skriftlig språkferdighet (5-10) (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Emneansvarlig:
Altijana Brkan
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger fransk som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10 (300 studiepoeng).

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskaper tilsvarende fransk som fremmedspråk nivå II fra videregående skole anbefales, men er ikke et krav.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende kjennskap til sentrale språkstrukturer og basisordforråd i fransk

  • kunnskap om flerspråklighet og kontrastiv språklæring fransk- norsk

  • kjennskap til dagligliv og skikker i fransktalende land

  • kunnskaper om hvordan digitale verktøy kan brukes til å bygge opp ferdigheter i skriftlig og muntlig fransk

Ferdigheter

Studenten kan

  • forklare grammatiske fenomener på fransk ved hjelp av relevant terminologi og tilpasset målgruppen

  • fritt bruke sentrale språkstrukturer og et basisordforråd i fransk

  • forstå og skape muntlige og skriftlige tekster i ulike sjangre og media

  • bruke ulike digitale verktøy tilpasset språklæringssituasjonen

  • velge ut hensiktsmessige analoge og digitale læringsressurser og tilrettelegge arbeid med autentiske og tilpassede tekster fra fransktalende områder for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på fransk på en måte som er tilpasset kommunikasjonssituasjonen og målgruppen

  • har innsikt i hvordan barn og ungdom kan utnytte sine allmennkunnskaper, flerspråklighet og digitale ferdigheter i språklæringen

  • reflektere kritisk over egen undervisning og hvilke læringsressurser og arbeidsformer som fremmer læring og formidling

Innhold

Det gis en teoretisk og praktisk innføring i fransk språklære, med vekt på morfologi, syntaks og semantikk, samt språkstrukturer og språkbruk. Man tar også for seg kjerneelementene Kommunikasjon og Språklæring og flerspråklighet i Læreplan i fremmedspråk i Kunnskapsløftet (LK20).

Gjennom kontrastiv beskrivelse av fransk og norsk, grammatikkforståelse og kjennskap til didaktiske begreper som språklæring og flerspråklighet gis grunnlaget for å formidle innsikten videre til elevene. Videre gjøres studentene i stand til å uttrykke seg på mest mulig idiomatisk fransk gjennom skriftlig produksjon og interaksjon.

Kommunikativ kompetanse trenes opp gjennom bruk av autentiske og tilpassede franskspråklige tekster, og kontrastiv forståelse oppøves, slik at studentene blir i stand til å formidle fransk språk videre til elevene. De får også trening i å velge ut og anvende analoge og digitale læringsressurser i franskundervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har et godt utbygd nettbasert undervisnings-, veilednings- og vurderingstilbud på dag- og ettermiddagstid. Dette gir studenten mulighet til å følge studiet der han/hun til enhver tid befinner seg, f.eks. i Halden eller på en annen kant av landet, eller i målspråkområdet.

Undervisning og veiledning er nettbasert. Det gis også mulighet for frivillige samlinger på studiested Halden/hybridundervisning. Veiledning kan også gis på studiested Halden.

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer på nett, både i form av nettmøter og asynkron undervisning, i større og mindre grupper. I nettmøtene gjennomgås sentralt fagstoff og det tilrettelegges for at studentene kan diskutere faglige temaer og gi hverandre faglige tilbakemeldinger. Digitale presentasjonsverktøy brukes for å belyse fagstoffet. Dette gir studenten mulighet til å forberede seg før undervisningen og bearbeide fagstoffet i etterkant. Det vil også tilrettelegges for at studentene kan samarbeide i par og/eller grupper digitalt. Selvstudium inngår i læringsformene.

Bruk av læringsplattform og andre digitale og samarbeidsverktøy er sentrale i studiet. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt fagstoff og oppgaver, samt annen relevant informasjon.

Det tilbys tilrettelagt veiledning individuelt og/eller i mindre grupper med faglærer og/eller erfarne studenter som studentassistenter. Dette tilbudet benyttes i stor grad for å motivere studentene og anskueliggjøre fagstoffet, i form av ytterligere forklaringer, repetisjon av gjennomgått fagstoff og oppgaveløsing.

  • For studenter i GLU 5-10 ved Høgskolen i Østfold som følger dette emnet: Studentene må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

  • For studenter i GLU 5-10 fra andre universiteter og høyskoler som følger dette emnet: Studentene må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10 ved egen institusjon.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 2. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10). FRA102 har ansvar for praksisperioden.

FRA102 har hovedansvar for praksis. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Tre skriftlige oppgaver av ulik art (leseforståelse, grammatikkforståelse og skriftlig produksjon) må leveres innen angitt frist på læringsplattform. Deler av oppgavene har en fagdidaktisk vinkling.

  • Deltakelse på profesjonsdager.

  • Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis). Praksisrapporten skrives på norsk.

  • Observasjonsoppgave. Skriftlig innlevering (jf. Plan for praksis). Observasjonsoppgaven skrives på norsk eller fransk etter avtale med faglærer.

  • Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig individuell hjemmeeksamen (5 timer).

Eksamen avholdes som digital eksamen. 

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering

  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • lærergruppe

  • programansvarlig

  • programutvalg

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:03:07