LMUENG40517 ENG405 Masteroppgave i engelsk (5-10) (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Viktoria Börjesson Behre
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Absolutte forkunnskaper

For å starte på emnet og få tildelt veileder må studenten ha:

  • Bestått praksisperioder i 4. studieår

  • Bestått minimum 150 studiepoeng fra 1.-3. studieår

  • Bestått 60 studiepoeng fra masterfordypningsfaget

Før studenten kan levere masteroppgaven til sluttvurdering må samtlige emner og praksisperioder i studiet være bestått.

Undervisningssemester

10. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert, spesialisert kunnskap innenfor et avgrenset engelskdidaktisk område

  • har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske problemstillinger med relevans for egen masteroppgave og for arbeidet med engelskfaget i skolen

  • har inngående kunnskap om aksepterte normer for vitenskapelig framstilling

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid

  • kan vurdere og bruke relevante metoder for engelskdidaktisk forskning på en selvstendig måte

  • kan vurdere relevant forskning og selv bidra med forskningsbasert kunnskap i arbeidet med å videreutvikle engelskfaget i skolen

  • kan sette seg inn i litteratur som er relevant for å drive forskning innenfor et avgrenset engelskdidaktisk område

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan reflektere over forskningsetiske spørsmål

  • kan formidle et omfattende selvstendig forskningsarbeid innenfor fagområdet

  • behersker relevant fagspråk og fagsjangre

  • kan bidra til utvikling av engelsk som undervisningsfag i skolen

Innhold

Dette emnet består av selve masteroppgaven. Studenten skal under veiledning utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt som blir dokumentert gjennom en skriftlig oppgave, masteroppgaven. Studenten velger selv tema for oppgaven i samråd med veileder. Temaet må være knyttet til det faglige innholdet i studiet.

Arbeidet med masteroppgaven skal først og fremst gi egen erfaring med vitenskapelig arbeid. I tillegg skal arbeidet med oppgaven gi erfaring med språklige, litterære eller skolefaglige problemstillinger.

Undervisnings- og læringsformer

Det er fire obligatoriske oppgaveseminarer á 5 timer underveis, med lesing av modelltekster, tekster fra medstudenter og drøfting av relevante problemstillinger.

Varierte arbeidsformer og tilnærmingsmåter vil bli benyttet:

  •  litteraturstudium

  •  tilbakemelding på andre studenters tekster

  •  gruppediskusjoner

  •  datainnsamling

  • planlegging og gjennomføring av en større faglig framstilling

  •  oppgaveseminarer

  •  veiledning

Det blir gitt inntil 15 timer veiledning. I samarbeid med biblioteket vil det bli undervist i referanseteknikk og avansert litteratursøk.

Studenter som velger oppgaver der de kan komme i kontakt med særlig sårbare grupper (barn/unge), må levere politiattest før de går i gang med oppgaven. Se generell del av studieplanen.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 800 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, skriving og levering av masteroppgaven.

Praksis

Det er ikke veiledet praksis i 10. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Deltakelse på oppgaveseminarer/skriveseminarer med obligatorisk tilbakemelding på medstudenters skriftlige arbeider. Det er lagt opp til fire seminarer á 5 timer. Studentene må være til stede på alle seminarene.

  2. Deltakelse på mastertorg med presentasjon av eget masterprosjekt.

  3. Veiledning er obligatorisk i arbeidet med masteroppgaven. Det skal utarbeides kontrakt om veiledning. Studenten skal møte til minimum tre veiledninger.

Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig masteroppgave Oppgaven kan skrives individuelt eller i par.

Omfang individuelle oppgaver: 60 sider +/- 10 % Oppgaver som er skrevet i samarbeid: 80 sider +/- 10% (litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg).

Målform: Engelsk

Karakterregel A-F. For studenter som skriver oppgave i par, gis det én felles karakter.

Vurderingen legger vekt på selvstendighet, originalitet, teoretisk forankring, metodisk refleksjon og god skriftlig framstillingsevne i tråd med kravene til vitenskapelig arbeid.

Oppgaven skal skrives med 12 pkt. Times New Roman eller tilsvarende, linjeavstand 1 ½. Oppgaven skal leveres digitalt etter bestemte retningslinjer.

Masteroppgaven skal til elektronisk plagiatkontroll. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen i masteroppgaven er regulert i forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Ved ikke bestått karakter ved individuell masteroppgave, kan kandidaten levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. 

Ved ikke bestått karakter ved masteroppgave levert sammen av to kandidater, må begge kandidater i samarbeid levere omarbeidet versjon for å få ny vurdering. Omarbeiding kan skje én gang. 

Ved ønske om forbedring av bestått resultat, kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning.

Evaluering av emnet

Evaluering av dette emnet skjer i sammenheng med samlet evaluering av studiet i siste semester.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:19:17