LBLDBO13 Bacheloroppgave (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Beate Lund
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid.
Absolutte forkunnskaper
-
Bestått praksis i 1., 2. og 3. studieår
-
Bestått alle emner i 1., 2. og 3. studieår
-
Bestått fordypningsemne inkludert praksis
Undervisningssemester
8. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
-
grunnleggende vitenskapsteori og forskningsmetodikk
-
sentrale yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger
-
barnehagelærerprofesjonen i et komplekst og mangfoldig samfunn
-
relevante faglige problemstillinger og faglitteratur innen det selvvalgte temaet
Ferdigheter
Kandidaten har ferdigheter i
-
å formulere og avgrense en problemstilling og undersøke den videre med relevante metoder
-
å dokumentere og formidle eget arbeid og kunnskaper
-
å reflektere kritisk over eget faglig arbeid gjennom drøfting av metodiske og teoretiske spørsmål
-
å skrive en akademisk fagtekst
Generell kompetanse
Kandidaten kan
-
fordype seg i et avgrenset barnehagefaglig tema
-
videreutvikle sin innsikt i forskningsbasert kunnskap som grunnlag for profesjonsutøvelse og kontinuerlig profesjonell utvikling
-
utvikle og dokumentere ny kunnskap og forståelse for etiske og metodiske aspekt ved forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen
Innhold
Bacheloroppgaven skal bygge på analyser og utforskning av styringsdokumenter og pedagogiske tekster. Bacheloroppgaven skal være en skriftlig akademisk tekst, og kan skrives enten individuelt eller i gruppe (maksimalt tre studenter).
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert gjennom forelesninger, seminarer, veiledning, gruppearbeid og selvstendig fordypning i valgte tekster.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
5 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Prosjektskisse med tema og problemstilling for bacheloroppgaven med begrunnelser og faglitteratur
-
Gjennomført og bestått praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisning. Undervisningen omfatter oppstartsseminar med introduksjoner til vitenskapsteori og metoder. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår
-
En veiledning, enten individuelt eller i gruppe (hvis to eller tre skriver sammen).
Studenten har mulighet til å rette opp arbeidskrav nr. 1 en gang ved ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Ved ikke godkjent arbeidskrav, må studenten vente til neste gang emnet undervises for å gjennomføre og få godkjent arbeidskrav, og dermed kunne fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Bacheloroppgave - individuell eller i gruppe.
Bacheloroppgaven kan leveres individuelt eller i gruppe på maksimalt tre kandidater. Omfang på individuell bacheloroppgave: 7000 ord (+/- 10 %). Omfang på bacheloroppgave i gruppe: 9000 ord (+/- 10 %). Ved besvarelse i gruppe vil kandidatene få en felles karakter.
Karakterregel: A-F.
Plagiatkontroll
Bacheloroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider, egne eller andres, uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk.
Sensorordning
Én ekstern og én intern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter ved individuell bacheloroppgave kan kandidaten levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Ved ikke bestått karakter ved bacheloroppgavelevert sammen av to (eller tre) kandidater, må begge (alle) kandidater i samarbeid levere omarbeidet versjon for å få ny vurdering og bestått karakter. Omarbeiding kan skje én gang.
Ved ønske om forbedring av bestått resultat, kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten(e) har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.
Resultatene behandles av
-
trinnkoordinator på trinnkoordinatormøte
-
av programleder på programutvalgsmøte