LMBENG40317 ENG403 Narrative tekster i engelskundervisningen (1-7) (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Melanie Duckworth
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7.

Absolutte forkunnskaper

  • Bestått praksisperioder i 4. studieår.

  • Bestått minimum 150 studiepoeng fra 1.-3. studieår, hvorav alle obligatoriske emner må være bestått (90 studiepoeng).

  • Bestått 60 studiepoeng fra masterfordypningsfaget

  • Bestått FoU-oppgaven i 3. studieår.

Undervisningssemester

9. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har avansert innsikt i det litteraturdidaktiske kunnskapsfeltet både når det gjelder tekstutvalg, arbeidsmetoder og kommunikasjonspotensialet i ulike typer narrative tekster

  • har inngående kunnskap om engelskspråklige barnenarrativer og kan definere de litterære og multimodale tekstenes didaktiske potensiale

  • har kjennskap til sentrale litteraturteoretiske temaer og metoder

  • kjenner til et bredt utvalg barnelitteratur

  • har inngående kunnskaper om bruk av film og andre typer multimodale tekster i språkopplæringen

  • har avansert kunnskap om narrative teksters mediespesifikke fortellerteknikker, sjangertypiske trekk og om sammenhenger mellom teksttyper og lesemåter på barnetrinnet

  • har inngående kunnskap om bruk av IKT som didaktisk verktøy i arbeidet med narrative tekster og multimodalitet i undervisningen på barnetrinnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan omsette de litterære tekstenes didaktiske potensiale i konkrete undervisningsopplegg

  • kan integrere digitale verktøy og metoder i undervisningen på en hensiktsmessig måte for å tilpasse opplæringen i faget på barnetrinnet

  • kan finne frem til relevante medie- og IKT-ressurser som kan brukes i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • har blitt seg bevisst sammenhenger mellom narrativ og didaktisk teori og praktisk klasseromsundervisning

  • kan vurdere pedagogisk bruk av digitale verktøy i undervisningen

  • har utviklet metadidaktisk kompetanse gjennom å reflektere over anvendelsen av egne faglige kunnskaper og ferdigheter i arbeidskrav og praksis

Innhold

Emnet tar utgangspunkt i et utvidet tekstbegrep, og studentene vil derfor arbeide med mange ulike typer narrative tekster. Sentrale problemstillinger innenfor feltet resepsjonsestetikk, bærekraft, og post- hhv. senmoderne barne- og ungdomslitteratur, kjønnsspørsmål og flerkulturalitet blir behandlet. Studentene vil også få en enkel innføring i filmspråk og ulike aspekter ved opplevelse, bruk og forståelse av fiksjonsfilmer og andre narrative multimodale tekster i undervisningen. Studentene skal skape en egen digital fortelling og utforske ulike sjangre og medier med tanke på praktisk arbeid med tekster i undervisningen. I tillegg skal de selv vurdere og velge ut aktuelle primærtekster (bøker, filmer, nettsider, elektroniske ressurser) for å kunne utvikle konkrete undervisningsprosjekter. Ved å arbeide i responsgruppe får studentene kjennskap til et bredt utvalg av barne- og ungdomsnarrativer i tillegg til primærtekstene de selv velger.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:

  • forelesninger

  • gruppearbeid med prosess

  • skriving og responsgrupper

  • seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemeldinger fra lærer og medstudenter

  • selvstudium og arbeid i kollokviegrupper

  • selvstendig arbeid med digitale verktøy

Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet. Emnet krever at studentene bruker biblioteket aktivt og setter seg inn i nødvendige bibliotek-, media- og IKT-ressurser.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er to uker praksis i 9. semester, inkludert skoleovertakelse. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).

ENG403 har ansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk deltakelse på seminarer
  2. En digital fortelling med utgangspunkt i temaene som tas opp i emnet, som skal presenteres for medstudenter eller annet publikum.
  3. Studentene skriver 3 tekster om selvvalgte engelske tekster for barn, som knyttes til tre av de fem tema-områdene som tas opp i litteraturen (leserresepsjon, multikulturelle tekster, bærekraft, kjønnsspørsmål /likestilling og multimodale tekster). Tekstene skal ha et omfang på ca. 500 ord, +/- 10 %. Minst én av tekstene skal presenteres i responsgruppe.
  4. Studentene gir skriftlig og/eller muntlig respons på minst én av tekstene som presenteres i responsgrupper (se pkt. 2). Den muntlige responsen gis i klasserommet eller digitalt, mens den skriftlige responsen lastes opp på læringsplattform.
  5. Refleksjonsnotat fra skoleovertakelse (jf. Plan for praksis)
  6. Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)
  7. Deltakelse på profesjonsdager
  8. Prosjektbeskrivelse til masteroppgaven

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell semesteroppgave

Semesteroppgaven er en skriftlig presentasjon av et didaktisk opplegg for bruk av barnelitteratur eller andre typer narrativer (f.eks. film, multimodale tekster) i engelsk-klasserommet. Undervisningsopplegget skal ha en teoretisk forankring. I tillegg skal det relateres til læreplanen for engelsk. Arbeidet skrives på engelsk og skal ha et omfang på ca. 10-12 sider. Det forutsettes at semesteroppgaven inneholder en litteraturliste og et adekvat noteapparat.

Ved vurdering legges det vekt både på refleksjonsnivå, kunnskapsnivå og språklige ferdigheter. Tema for oppgaven godkjennes av faglærer. Det gis underveisveiledning.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til HiØs kvalitetssystem etter hvert semester.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:02:45