LMBENG40317 ENG403 Narrative tekster i engelskundervisningen (1-7) (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Melanie Duckworth
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7.
Absolutte forkunnskaper
Bestått praksisperioder i 4. studieår.
Bestått minimum 150 studiepoeng fra 1.-3. studieår, hvorav alle obligatoriske emner må være bestått (90 studiepoeng).
Bestått 60 studiepoeng fra masterfordypningsfaget
Bestått FoU-oppgaven i 3. studieår.
Undervisningssemester
9. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har avansert innsikt i det litteraturdidaktiske kunnskapsfeltet både når det gjelder tekstutvalg, arbeidsmetoder og kommunikasjonspotensialet i ulike typer narrative tekster
har inngående kunnskap om engelskspråklige barnenarrativer og kan definere de litterære og multimodale tekstenes didaktiske potensiale
har kjennskap til sentrale litteraturteoretiske temaer og metoder
kjenner til et bredt utvalg barnelitteratur
har inngående kunnskaper om bruk av film og andre typer multimodale tekster i språkopplæringen
har avansert kunnskap om narrative teksters mediespesifikke fortellerteknikker, sjangertypiske trekk og om sammenhenger mellom teksttyper og lesemåter på barnetrinnet
har inngående kunnskap om bruk av IKT som didaktisk verktøy i arbeidet med narrative tekster og multimodalitet i undervisningen på barnetrinnet
Ferdigheter
Studenten
kan omsette de litterære tekstenes didaktiske potensiale i konkrete undervisningsopplegg
kan integrere digitale verktøy og metoder i undervisningen på en hensiktsmessig måte for å tilpasse opplæringen i faget på barnetrinnet
kan finne frem til relevante medie- og IKT-ressurser som kan brukes i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
har blitt seg bevisst sammenhenger mellom narrativ og didaktisk teori og praktisk klasseromsundervisning
kan vurdere pedagogisk bruk av digitale verktøy i undervisningen
har utviklet metadidaktisk kompetanse gjennom å reflektere over anvendelsen av egne faglige kunnskaper og ferdigheter i arbeidskrav og praksis
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i et utvidet tekstbegrep, og studentene vil derfor arbeide med mange ulike typer narrative tekster. Sentrale problemstillinger innenfor feltet resepsjonsestetikk, bærekraft, og post- hhv. senmoderne barne- og ungdomslitteratur, kjønnsspørsmål og flerkulturalitet blir behandlet. Studentene vil også få en enkel innføring i filmspråk og ulike aspekter ved opplevelse, bruk og forståelse av fiksjonsfilmer og andre narrative multimodale tekster i undervisningen. Studentene skal skape en egen digital fortelling og utforske ulike sjangre og medier med tanke på praktisk arbeid med tekster i undervisningen. I tillegg skal de selv vurdere og velge ut aktuelle primærtekster (bøker, filmer, nettsider, elektroniske ressurser) for å kunne utvikle konkrete undervisningsprosjekter. Ved å arbeide i responsgruppe får studentene kjennskap til et bredt utvalg av barne- og ungdomsnarrativer i tillegg til primærtekstene de selv velger.
Undervisnings- og læringsformer
Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:
forelesninger
gruppearbeid med prosess
skriving og responsgrupper
seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemeldinger fra lærer og medstudenter
selvstudium og arbeid i kollokviegrupper
selvstendig arbeid med digitale verktøy
Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet. Emnet krever at studentene bruker biblioteket aktivt og setter seg inn i nødvendige bibliotek-, media- og IKT-ressurser.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er to uker praksis i 9. semester, inkludert skoleovertakelse. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).
ENG403 har ansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk deltakelse på seminarer
- En digital fortelling med utgangspunkt i temaene som tas opp i emnet, som skal presenteres for medstudenter eller annet publikum.
- Studentene skriver 3 tekster om selvvalgte engelske tekster for barn, som knyttes til tre av de fem tema-områdene som tas opp i litteraturen (leserresepsjon, multikulturelle tekster, bærekraft, kjønnsspørsmål /likestilling og multimodale tekster). Tekstene skal ha et omfang på ca. 500 ord, +/- 10 %. Minst én av tekstene skal presenteres i responsgruppe.
- Studentene gir skriftlig og/eller muntlig respons på minst én av tekstene som presenteres i responsgrupper (se pkt. 2). Den muntlige responsen gis i klasserommet eller digitalt, mens den skriftlige responsen lastes opp på læringsplattform.
- Refleksjonsnotat fra skoleovertakelse (jf. Plan for praksis)
- Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)
- Deltakelse på profesjonsdager
- Prosjektbeskrivelse til masteroppgaven
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell semesteroppgave
Semesteroppgaven er en skriftlig presentasjon av et didaktisk opplegg for bruk av barnelitteratur eller andre typer narrativer (f.eks. film, multimodale tekster) i engelsk-klasserommet. Undervisningsopplegget skal ha en teoretisk forankring. I tillegg skal det relateres til læreplanen for engelsk. Arbeidet skrives på engelsk og skal ha et omfang på ca. 10-12 sider. Det forutsettes at semesteroppgaven inneholder en litteraturliste og et adekvat noteapparat.
Ved vurdering legges det vekt både på refleksjonsnivå, kunnskapsnivå og språklige ferdigheter. Tema for oppgaven godkjennes av faglærer. Det gis underveisveiledning.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til HiØs kvalitetssystem etter hvert semester.