LBLHSTM20 Språk, tekst og matematikk (Høst 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Christina Berg Tveitan
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksis 1. studieår.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om barns matematiske utvikling, barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv

  • har kunnskap om hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer

  • har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner med særlig vekt på samisk fortellertradisjon

  • har grunnleggende kunnskap om språk-, tekst- og matematikkmiljøets betydning for alle barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter

  • har grunnleggende kunnskap om lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforskning og tenking

  • har kunnskap om estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling

Ferdigheter
Studenten

  • kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige, tekstlige- og matematiske utvikling i lys barnehagens pedagogiske virksomhet

  • er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning

  • kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for matematisk og språklig utforskning, fortellinger og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefelleskap, også i et flerkulturelt perspektiv

  • kan veilede, lede og kritisk reflektere over arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen

  • innehar profesjonsfaglig digital kompetanse

Generell kompetanse
Studenten

  • kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

  • kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer

  • er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeidet med danning, demokrati og likestilling

  • mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Innhold

Innholdet ses i sammenheng med nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning og forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

  • Muntlig språkutvikling, generell begrepslæring og språkets betydning for læring av matematikk

  • Skriftspråkutvikling og skriftspråkstimulering, overgang barnehage-skole

  • Flerspråklig utvikling

  • Ulike typer samtaler med barn

  • Helhetlig observasjon og vurdering

  • Kritisk og etisk bruk av kartleggingsverktøy

  • Barnelitterære tekster

  • Høytlesing, litterær samtale og muntlig fortelling

  • Tall og barns utvikling av tallforståelse

  • Begynnende regning og gryende forståelse for symboler og tallsystemer

  • Måling og romforståelse

  • Tilrettelegging og bruk av barnehagens fysiske miljø og materiell som leketøy, konkretiseringsmateriell, bøker, spill, IKT-verktøy

  • Barn som problemløsere og pedagogrollen i problemløsningsaktivitet

  • Lek- og læringsteori sett i matematiske og språklige perspektiver

I tillegg vil også tematikken «den skrivende barnehagelæreren» bli berørt.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning vil foregå på ulike måter, for eksempel: forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser, veiledning, case-relaterte øvelser, loggskriving og selvstudium. Studentene skal også gi tilbakemelding på noen av hverandres arbeidskrav. IKT er et verktøy i arbeidet med emnet, og studentene skal bruke biblioteket.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 533 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

20 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager, som ivaretar praksis i dette kunnskapsområdet sammen med kunnskapsområdene Barns utvikling, lek og læring 2 i 3. semester.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk deltakelse i undervisning i kunnskapsområdet er minimum 80%  

  2. Gjennomført og bestått praksis

  3. Arbeidskrav om språk

  4. Arbeidskrav om tekst

  5. Arbeidskrav om matematikk 

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.. Dersom et arbeidskrav ikke er godkjent på første forsøk, får studenten en mulighet til å rette opp i dette innen en gitt frist. Unntak er arbeidskrav nr. 1. Ved ikke godkjente arbeidskrav to uker før eksamen, må studenten vente til neste gang emnet undervises for å gjennomføre og få godkjent arbeidskrav, og dermed kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. 

Karakterskala A-F.

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte

  • av programleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:18:55