LMUSPA11219 SPA112 Spansk språk, kultur og spanskspråklige tekster (5-10) (Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Emneansvarlig:
Berit Grønn
Undervisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter i Grunnskolelærerutdanning 5-10 som velger spansk som undervisningsfag (30 studiepoeng) i kombinasjon med en av masterfordypningene engelsk, matematikk, norsk eller tysk.

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 2. studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskaper tilsvarende spansk som fremmedspråk nivå II fra videregående skole anbefales, men er ikke et krav.

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har

  • kunnskap om utvalgte temaer innen spansk grammatikk og spansk og latinamerikansk dagligliv, kultur og historie

  • kunnskap om ulike kulturelle uttrykksformer som film, musikk og kunst, i spanskspråklige områder

  • kjennskap til geografiske og samfunnsmessige forhold i Spania og Latin-Amerika 

  • et godt utviklet og differensiert ordforråd innen områder som dagligliv, kultur og samfunn

  • kjennskap til ulike kommunikasjons- og språklæringsstrategier, samt strategier for ordinnlæring

  • kjennskap til analoge og digitale læringsressurser samt ulike undervisningsmetoder og vurderingsformer knyttet til undervisning i spanskspråklig kultur og samfunn

Ferdigheter
Studenten kan

  • forstå, gjøre rede for og reflektere over bruk av sentrale språkstrukturer og innholdet i muntlige, skriftlige og sammensatte tekster tilknyttet de utvalgte temaene

  • uttrykke seg muntlig, forberedt og spontant, og skriftlig om ulike dagligdagse, kulturelle og samfunnsmessige temaer på en forståelig og strukturert måte tilpasset målgruppe og kommunikasjonssituasjon

  • bruke et variert vokabular og setningsoppbygging

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen

  • velge ut hensiktsmessige analoge og digitale læringsressurser og tilrettelegge arbeid med autentiske og tilpassede tekster fra spansktalende områder for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

  • variere arbeidet med ordinnlæring og bevisstgjøre elevene i bruk av ulike språklærings-, kommunikasjons- og ordinnlæringsstrategier, samt digitale ordbøker

Generell kompetanse
Studenten kan

  • sette seg inn i og utforske aktuelle temaer innen dagligliv, samfunn og kultur i spanskspråklige områder

  • har innsikt i hvordan barn og ungdom kan utnytte sine allmennkunnskaper, flerspråklighet og digitale ferdigheter i språklæringen

  • reflektere over egen læring og praksis i forhold til språklæringsteorier, etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst

  • reflektere kritisk over egen undervisning og hvilke læringsressurser og arbeids- og vurderingsformer som passer elevenes/elevgruppens behov, interesser og forutsetninger best

Innhold

I undervisningen legges det til rette for at studentene skal kunne tilegne seg språk- og kulturkunnskaper og utvikle egne kommunikative ferdigheter gjennom å forstå og gjøre seg forstått, videreformidle og reflektere over innholdet i ulike tekster (muntlige, skriftlige, sammensatte og audiovisuelle). Undervisningen vil dreie seg om bruk av sentrale språklige strukturer, både muntlig og skriftlig, aktuelle samfunnsmessige og kulturelle temaer som dagligliv, kulturuttrykk, levemåter og tradisjoner.

Innen fagdidaktikken gis en innføring i ulike måter å tilrettelegge for arbeid med ulike språklige, tekst- og kulturrelaterte temaer i spanskundervisning for barn og unge. Studentene diskuterer og reflekterer rundt hvordan intensjonen i gjeldende læreplanverk kan operasjonaliseres, herunder hvordan man kan gjøre elevene kjent med dagligliv og det kulturelle mangfoldet i målspråkområdet. De får trening i å velge ut og anvende analoge og digitale autentiske og tilpassede tekster i spanskundervisningen. Andre sentrale temaer er ordinnlæring og forklaringer på bruk av språklige strukturer. Man tar også for seg kjerneelementene Kommunikasjon, Språk og teknologi og Språklæring og flerspråklighet, samt det overordnede temaet Demokrati og medborgerskap.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsspråket er spansk og norsk.

Emnet har et godt utbygd nettbasert undervisnings-, veilednings- og vurderingstilbud på dag- og ettermiddagstid. Dette gir studenten mulighet til å følge studiet der han/hun til enhver tid befinner seg, f.eks. i Halden eller på en annen kant av landet, eller i målspråkområdet.

Undervisning og veiledning er nettbasert. Det gis også mulighet for frivillige samlinger på studiested Halden/hybridundervisning. Veiledning kan også gis på studiested Halden.

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer på nett, både i form av nettmøter og asynkron undervisning, i større og mindre grupper. I nettmøtene gjennomgås sentralt fagstoff og det tilrettelegges for at studentene kan diskutere faglige temaer og gi hverandre faglige tilbakemeldinger. Digitale presentasjonsverktøy brukes for å belyse fagstoffet. Dette gir studenten mulighet til å forberede seg før undervisningen og bearbeide fagstoffet i etterkant. Det vil også tilrettelegges for at studentene kan samarbeide i par og/eller grupper digitalt. Selvstudium inngår i læringsformene.

Bruk av læringsplattform og andre digitale og samarbeidsverktøy er sentrale i studiet. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt fagstoff og oppgaver, samt annen relevant informasjon.

Det tilbys tilrettelagt veiledning individuelt og/eller i mindre grupper med faglærer og/eller erfarne studenter som studentassistenter. Dette tilbudet benyttes i stor grad for å motivere studentene og anskueliggjøre fagstoffet, i form av ytterligere forklaringer, repetisjon av gjennomgått fagstoff og oppgaveløsing.

  • For studenter i GLU 5-10 ved Høgskolen i Østfold som følger dette emnet: Studentene må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

  • For studenter i GLU 5-10 fra andre universiteter og høyskoler som følger dette emnet: Studentene må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10 ved egen institusjon.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 6. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

SPA112 har ansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Én individuell eller parvis multimodal innlevering om spanskspråklig kultur og samfunn i læremidler. Omfang: 600-800 ord, i tillegg til multimodale uttrykk. Alle kilder må oppgis. Skrifttype og størrelse i de skriftlige delene: Times New Roman, punkt 12. Linjeavstand: 1,5. 

  • Deltakelse på profesjonsdager 

  • Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis). Praksisrapporten skrives på norsk.

  • Oppgave relatert til praksis. Muntlig presentasjon (jf. Plan for praksis)

  • Praksis må være bestått

Arbeidskravet multimodal innlevering skrives på spansk. Arbeidskrav knyttet til praksis skrives på norsk.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen. Varighet: ca. 30 minutter.

Den muntlige eksaminasjonen vil inneholde både fagspesifikke og didaktiske temaer. Eksamensspråket er spansk.

Ingen hjelpemidler.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- midtsemesterevaluering

- løpende evaluering/sluttevaluering.

Resultatene behandles av

  • lærergruppe

  • programansvarlig

  • programutvalg

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:19:20