LMUENG10321 ENG103 Engelsk språk, grammatikk og fonetikk (5-10) (Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Lasse Ellefsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10

  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Norsk eller Tysk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Absolutte forkunnskaper

  • Bestått praksisperioder i 1. studieår

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på emne ENG101.

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • god kunnskap om lydsystemet og intonasjon i engelsk

  • god kunnskap om engelsk grammatikk

  • god innsikt i ordtilfanget i engelsk

  • innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk i engelskspråklige land

  • kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke barns motivasjon for å lære engelsk og kunnskap om læringsstrategier og tilpasset opplæring, samt kunnskap om ulike tilnærminger og metoder i engelskopplæringen

  • god kunnskap om gjeldende læreplan for engelskfaget på barne- og ungdomstrinnet i skolen

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig

  • veilede elever i deres språkutvikling ved å gjøre dem bevisst ulike trekk ved det engelske språket, skriftlig så vel som muntlig, som skiller det fra førstespråket

  • legge til rette for elevenes selvstendige språklæring og utvikling av ulike læringsstrategier og kombinere ulike didaktiske metoder i faget og vurdere relevante hjelpemidler

  • legge til rette for varierte læringsaktiviteter 

  • kritisk vurdere egen faglig praksis i henhold til gjeldende læreplan i engelsk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utvikle og vedlikeholde egen engelskspråklig kompetanse, samt forstå og kritisk evaluere aspekter ved engelsk grammatikk og fonetikk

  • utvise og reflektere over holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevist sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barns og unges personlige vekst

Innhold

Emnet tar for seg det grammatiske og fonetiske formverket for å grundig forberede studentene til rollen som fremtidig engelsklærer i grunnskolen. Eksempler på sentrale temaer i grammatikk er fraseoppbygging, setningstyper, setningsanalyse, verbformer og ordstilling. Hensikten er blant annet å vise sammenhengen mellom grammatisk form og betydning. Det gjøres sammenligninger med norsk for å gi økt bevissthet om forskjeller og likheter mellom de to språkene.

I fonetikk lærer studentene blant annet å bruke begrepsapparatet for å beskrive og analysere engelsk uttale, og å kunne mer presist analysere muntlig språk. Det blir fokusert hovedsakelig på to varianter av engelsk; britisk og amerikansk, men det arbeides også med andre varianter av engelsk i lys av rollen engelsk har som verdensspråk. I fonetikkdelen av emnet introduseres studentene også til kontrastiv analyse av muntlig språk mellom engelsk og utvalgte andre språk, for på den ene siden å øke den enkeltes språkbevissthet i læringsprosessen og på den andre for å bli kjent med muligheten til å selv benytte dette verktøyet i skolen.

I undervisningen i engelsk fagdidaktikk legges hovedvekten på å stimulere og utvikle studentenes språkbevissthet og didaktiske ferdigheter og studentene vil arbeide videre med forståelse av læreplanen i grunnskolen. Kunnskap om og ferdigheter i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk knyttet til lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger videreutvikles. Dette henger nært sammen med kunnskap om læringsstrategier, læringsmiljø og undervisningsmateriell.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer. Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet. Det kreves bruk av kamera/mikrofon for deltakelse i nettundervisning. Som en del av emnet legges det opp til en frivillig studietur til England i løpet av semesteret, med alternativt opplegg tilbudt til studenter som ikke ønsker å delta. Studieturen er ikke knyttet til arbeidskrav, men studenter som deltar forventes å delta i organisert undervisning, ekskursjoner osv. Studentene må selv dekke kostnader til reise, opphold og ekskursjoner.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 3. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

ENG103 har hovedansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden, se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % obligatorisk oppmøte

  2. Ett oppgavesett i grammatikk og fonetikk (individuelt, skriftlig)

  3. En klasseromsoppgave i grammatikk/fonetikk (individuell, skriftlig/muntlig)

  4. Deltakelse på profesjonsdager

  5. Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)

  6. Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 6 timer. Ingen hjelpemidler er tillatt.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby emner og studieprogrammer av høy kvalitet. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering

  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • lærergruppe

  • programansvarlig

  • programutvalg

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:19:13