LMBNOR40517 NOR405 Masteroppgave i norsk (1-7) (Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Jessica Pedersen Belisle Hansen
  • Barbro Bredesen Opset
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger norsk som masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7.

Absolutte forkunnskaper

For å starte på emnet og få tildelt veileder må studenten ha:

  • Bestått praksisperioder i 4. studieår

  • Bestått minimum 150 studiepoeng fra 1.-3. studieår

  • Bestått 60 studiepoeng fra masterfordypningsfaget (Norsk 1 og Norsk 2)

  • Bestått emnet NOR401 Lesing, skriving og munnlegheit (1-7)

  • Bestått emnet VIT404 Vitenskapsteori og metode

Før studenten kan levere masteroppgaven til sluttvurdering må samtlige emner og praksisperioder i studiet være bestått.

Undervisningssemester

10. semester (vår).

 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har avansert, spesialisert kunnskap innenfor et avgrenset norskdidaktisk område

  • har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske og forskingsmetodiske problemstillinger med relevans for egen masteroppgave og for arbeid med norskfaget i skolen

  • har inngående kunnskap om aksepterte normer for vitenskapelig framstilling

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid

  • kan vurdere og bruke relevante metoder for norskfaglig og norskdidaktisk forskning på en selvstendig måte

  • kan vurdere relevant forskning, og selv bidra med forskningsbasert kunnskap i arbeidet med å videreutvikle norskfaget i skolen

  • kan sette seg inn i litteratur som er relevant for å drive forskning innenfor et avgrenset norskfaglig eller norskdidaktisk område

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan reflektere over forskningsetiske spørsmål

  • kan formidle et omfattende selvstendig forskningsarbeid innenfor fagområdet

  • behersker relevant fagspråk og fagsjangre

  • kan bidra til utvikling av norsk som undervisningsfag i skolen

Innhold

Dette emnet består av selve masteroppgaven. Studenten skal under veiledning utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt som blir dokumentert gjennom en skriftlig oppgave, masteroppgaven. Studenten velger selv tema for oppgaven i samråd med veileder. Temaet må være knyttet til det faglige innholdet i studiet.

Arbeidet med masteroppgaven skal først og fremst gi egen erfaring med vitenskapelig arbeid. I tillegg skal arbeidet med oppgaven gi erfaring med norskdidaktiske eller skolefaglige problemstillinger.

Undervisnings- og læringsformer

Det er fire obligatoriske oppgaveseminar á 5 timer underveis, med lesing av modelltekster, tekster fra medstudenter og drøfting av relevante problemstillinger.

Det blir brukt varierte arbeidsformer og tilnærmingsmåter:

  • litteraturstudium

  • tilbakemelding på andre studenters tekster

  • gruppediskusjoner

  • datainnsamling

  • planlegging og gjennomføring av en større faglig framstilling

  • oppgaveseminar

  • veiledning

Det blir gitt inntil 15 timer veiledning.

I samarbeid med biblioteket vil det bli undervist i referanseteknikk og avansert litteratursøk.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 800 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, skriving og levering av masteroppgava.

Praksis

Det er ikke veiledet praksis i 10. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Deltakelse på oppgaveseminar/skriveseminar med obligatorisk tilbakemelding på medstudenters skriftlige arbeid. Det er lagt opp til fire seminar á 5 timer. Studentene må være til stede på alle seminarene.

  2. Veiledning er obligatorisk i arbeidet med masteroppgaven. Det skal utarbeides kontrakt om veiledning. Studenten skal møte til minimum tre veiledninger.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig masteroppgåve

Oppgaven kan skrivas individuelt eller i par. Omfang individuelle oppgåver: 60 sider +/- 10 %. Oppgåver som er skrivne i samarbeid: 80 sider +/- 10%. Litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg.

Målform: Bokmål eller nynorsk

Karakterregel A-F. For studentar som skriv oppgåve i par blir det gitt ein felles karakter.

Vurderingen legger vekt på selvstendighet, originalitet, teoretisk forankring, metodisk refleksjon og god skriftlig framstillingsevne i tråd med kravene til vitenskapelig arbeid.

Oppgåva skal skrivas med 12 pkt. Times New Roman eller tilsvarende, linjeavstand 1 ½. Oppgåva skal leveras digitalt etter bestemte retningslinjer.

Masteroppgåva skal til elektronisk plagiatkontroll. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlege arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen i masteroppgåva er regulert i forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold. Ved ikkje bestått resultat kan kandidaten levere omarbeida oppgåve ein gong. Ved ønske om forbedring av karakter må kandidaten levere ny oppgåve med ny problemstilling. Ved levering av ny oppgåve har ikkje kandidaten krav på ny veiledning.

Evaluering av emnet

Evaluering av dette emnet skjer i forbindelse med samlet evaluering av studiet i siste semester.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:18:46