LMBNAT10217 NAT102 Kropp og natur (1-7) (Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Espen Braaten
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger undervisningsfaget Naturfag (30 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7.

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter

  • har grundig kunnskap om begynneropplæring i naturfag og overgangen fra barnehage til skole

  • har kunnskap om struktur og funksjon til celler og noen sentrale organ/organsystem i menneskekroppen og hvordan de blir påvirket av livsstil og helse

  • har kunnskap om sentrale aspekter ved energiformer som bevaring, overføring og kvalitet i alle områder av naturfaget

  • har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og hvordan de har utviklet seg gjennom tilpasning til miljøet, med fokus på vinter- og vårbiologi

  • har kunnskap om bevegelse og likevekt: krefter og vekselvirkninger mellom legemer eller partikler

  • har kunnskap om bølger, lyd og lys og hvordan disse påvirker liv og livsprosesser

  • har kunnskap om vær- og klimasystem både globalt og lokalt og problemstillinger knyttet til klimaendringer

Ferdigheter
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper

  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring

  • kan gjennomføre tverrfaglig teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkt og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

Generell kompetanse
Studenten

  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet

Innhold

Hovedpunkter i emnet:

  • planlegge, gjennomføre og reflektere over naturfagundervisning

  • utforskende arbeidsmåter

  • overgang barnehage - skole og begynneropplæring

  • cellers struktur og funksjoner

  • liv- og livsprosesser

  • kroppens organsystemer, livstil og helse

  • arter i naturen vinter og vår

  • vær og klima

  • energiformer

  • tverrfaglig teknologi

  • bølger, lyd, lys, bevegelse, likevekt og krefter

Emnet baseres primært på naturen som læringsarena. Lærestoffet bygger på anerkjent forskningsbasert kunnskap.

  • En-natts overnatting i skjul på orremyra med fokus på orrhanespill/lek, amfibier, fuglesang

  • Padletur i saltvann med to overnattinger hvor saltvannsøkologi, livet langs fjæra, snegl og muslinger, fisk, tang og tare, vårblomstring, fuglekunnskap, og matretter basert på råvarer fra havet vektlegges.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene er organisert i basisgrupper i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Det blir lagt vekt på at studentene skal møte varierte arbeidsformer; ekskursjoner, feltarbeid, laboratoriearbeid, forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid, samarbeidslæring og studentrespons. I studiet legges det stor vekt på å gi studentene trygghet i å bruke naturen som læringsarena i naturfag og andre fag. En stor del av undervisningen vil derfor foregå utendørs til alle årstider. I løpet av emnet må studentene regne med 4-5 dager hjemmefra i forbindelse med overnattingsturer i naturen. Studentene arbeider med oppgaver alene, parvis eller i basisgrupper, uten eller sammen med veileder. Studentene er delt i basisgrupper som vil bli benyttet der det er naturlig. Parallelt vil teoristoff presenteres som forelesninger eller ved laboratorieforsøk og demonstrasjoner i klasserom.

Det vil bli lagt vekt på at studentene opparbeider en utforskende og kritisk tilnærming til faget og undervisningen. Ulik tilnærming til temaene vil gi innsikt i didaktiske problemstillinger, tilpasset undervisning, flerkulturelle perspektiver og samisk forhold og kultur.

Studentene skal trenes i å benytte grunnleggende ferdigheter i naturfag som skolefag ved siden av å utvikle egen fagkompetanse. Kunnskap om begynneropplæring i naturfag og de grunnleggende ferdighetene blir vektlagt gjennom ulike undervisningsformer, gjennom muntlige presentasjoner og i vurdering og veiledning av disse.

Studentene vil få innsikt i forskningsbasert og naturfaglig tenkemåte gjennom forelesninger, ekskursjoner og gjennom egne arbeidskrav. Studentene skal gjennomføre et forsknings- og utviklingsarbeid i forbindelse med et Forskerspireprosjekt.

Digitale arbeidsformer i emnet er blant annet produksjon av sammensatte tekster, digital databehandling og utregning, nettsøk med kildekritikk, gjennomgang av hvordan artsfunn presenteres i artsdatabaser, opplæring i bruk av naturfaglig digitalt utstyr og relevante apper.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).

NAT102 har ansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Emnet har følgende arbeidskrav:

  1. Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.

  2. En individuell oppgave knyttet til 'utforskende undervisning'. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.

  3. Deltakelse på opplegg i fysikk ved Vitensenteret i Sarpsborg, Inspiria med påfølgende rapport (multimodal tekst)

  4. Deltakelse på disseksjonsøvelse med påfølgende rapport.

  5. Deltakelse på orreleik med overnatting og påfølgende oppgaver/rapport knyttet til fugl.

  6. Deltakelse på padleturen med tilhørende arbeidsoppgaver og temaer.

  7. Deltakelse på profesjonsdager

  8. Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)

  9. Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten én mulighet til å rette opp dette, med unntak av arbeidskrav 1.

Studenter som ikke har anledning til å delta på ekskursjoner får et alternativt opplegg. Opplegget skal dekke læringsmålene.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksaminasjon. Varighet ca. 30 min.

Ingen tillatte hjelpemidler.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at de deltar i evaluering av studiene. Dette emnet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten på undervisningen.Studentene gis anledning til anonymt å gi tilbakemelding på emnet.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 18:18:49