MBPED40123 Barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap som fag og forskningsfelt (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Ann Sofi Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (120 studiepoeng)
Absolutte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
Heltid: første semester, høst
Deltid: første semester, høst
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har inngående kunnskap om historiske, samtidsaktuelle og innovative perspektiver på barn, barndom og barnehage
-
har god oversikt over nasjonal og internasjonal barnehagepedagogisk og småbarns- vitenskapelig forskning
-
har inngående kunnskap om relasjoner, språk og samspill i barnehagen
-
har inngående oversikt over offentlige føringer som er relevante for barn i pedagogiske virksomheter
Ferdigheter
Studenten
-
kan forholde seg kritisk til ulike arbeidslivsrelevante og forskningsmessige problemstillinger relatert til små barns barndom og barnehagepedagogiske forskningsfelt
-
kan kommunisere skriftlig og muntlig om faglig utvikling og endring innenfor barnehagepedagogisk og småbarnsvitenskapelig forskning
-
kan forholde seg kritisk til kilder og vurdere relevant teori ved formulering av faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten
-
har avansert kunnskap om barnehagen som institusjon og utdanningsarena i et mangfoldig, bærekraftig og demokratisk samfunn i endring
Innhold
Emnet har følgende tema:
-
Små barn, barndom og barnehage som pedagogisk forskningsfelt
-
Historiske, samfunnsaktuelle og innovative perspektiver på barn, barndom og barnehage
-
Småbarns rettigheter med vekt på deltakelse, mangfold og bærekraft
-
Omsorg, danning, lek og læring som barnehagepedagogiske perspektiv i endring
-
Relasjoner mellom voksen-barn, barn-barn, hjem-barnehage og samarbeidende profesjoner
-
Små barns språklige tilnærminger og affektive uttrykksformer
-
Offentlige rammer og styringsdokument i arbeid med små barn og barnehage
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres med fire samlinger over tre dager, innenfor rammen kl. 08.00-16.00.
Det legges i stor grad opp til undersøkende, eksperimenterende og nyskapende læringsformer, med forelesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, masterseminar, småbarnsvitenskapelig forum og veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Gruppepresentasjon av en selvvalgt problemstilling med begrunnelse og argumentasjon innenfor emnets innhold. Grupper på 3-4 studenter settes sammen av faglærer. Presentasjonen gjennomføres på masterseminar der medstudenter og lærere responderer. Ved ikke godkjent gruppepresentasjon, kan den omarbeides og presenteres én gang til.
-
Det er krav om minimum 80 % deltakelse på forelesninger, masterseminar og småbarnsvitenskapelig forum.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe
Gruppen på 3-4 studenter presenterer og diskuterer muntlig et selvvalgt tema fra emnet, etterfulgt av en samtale med sensor der studentgruppen vurderes opp mot læringsutbytte.
Omfang: ca. 30 minutter presentasjon og ca. 30 minutters samtale.
Karakterregel: A-F. Gruppa gis en samlet karakter.
Sensorordning
Intern og ekstern sensur
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny eksamen ved ikke bestått resultat eller ønske om å forbedre bestått resultat gjennomføres samtidig med neste ordinære eksamen.
Evaluering av emnet
Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne.
-
Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling
-
Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering