MBPED40123 Barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap som fag og forskningsfelt (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ann Sofi Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (120 studiepoeng)

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

Heltid: første semester, høst

Deltid: første semester, høst

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om historiske, samtidsaktuelle og innovative perspektiver på barn, barndom og barnehage

  • har god oversikt over nasjonal og internasjonal barnehagepedagogisk og småbarns- vitenskapelig forskning

  • har inngående kunnskap om relasjoner, språk og samspill i barnehagen

  • har inngående oversikt over offentlige føringer som er relevante for barn i pedagogiske virksomheter 

Ferdigheter

Studenten

  • kan forholde seg kritisk til ulike arbeidslivsrelevante og forskningsmessige problemstillinger relatert til små barns barndom og barnehagepedagogiske forskningsfelt

  • kan kommunisere skriftlig og muntlig om faglig utvikling og endring innenfor barnehagepedagogisk og småbarnsvitenskapelig forskning

  • kan forholde seg kritisk til kilder og vurdere relevant teori ved formulering av faglige resonnementer 

Generell kompetanse

Studenten

  • har avansert kunnskap om barnehagen som institusjon og utdanningsarena i et mangfoldig, bærekraftig og demokratisk samfunn i endring

Innhold

Emnet har følgende tema:

  • Små barn, barndom og barnehage som pedagogisk forskningsfelt

  • Historiske, samfunnsaktuelle og innovative perspektiver på barn, barndom og barnehage

  • Småbarns rettigheter med vekt på deltakelse, mangfold og bærekraft

  • Omsorg, danning, lek og læring som barnehagepedagogiske perspektiv i endring

  • Relasjoner mellom voksen-barn, barn-barn, hjem-barnehage og samarbeidende profesjoner

  • Små barns språklige tilnærminger og affektive uttrykksformer

  • Offentlige rammer og styringsdokument i arbeid med små barn og barnehage

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med fire samlinger over tre dager, innenfor rammen kl. 08.00-16.00.

Det legges i stor grad opp til undersøkende, eksperimenterende og nyskapende læringsformer, med forelesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, masterseminar, småbarnsvitenskapelig forum og veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gruppepresentasjon av en selvvalgt problemstilling med begrunnelse og argumentasjon innenfor emnets innhold. Grupper på 3-4 studenter settes sammen av faglærer. Presentasjonen gjennomføres på masterseminar der medstudenter og lærere responderer. Ved ikke godkjent gruppepresentasjon, kan den omarbeides og presenteres én gang til.

  • Det er krav om minimum 80 % deltakelse på forelesninger, masterseminar og småbarnsvitenskapelig forum. 

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe

Gruppen på 3-4 studenter presenterer og diskuterer muntlig et selvvalgt tema fra emnet, etterfulgt av en samtale med sensor der studentgruppen vurderes opp mot læringsutbytte.

Omfang: ca. 30 minutter presentasjon og ca. 30 minutters samtale.

Karakterregel: A-F. Gruppa gis en samlet karakter.

Sensorordning

Intern og ekstern sensur

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny eksamen ved ikke bestått resultat eller ønske om å forbedre bestått resultat gjennomføres samtidig med neste ordinære eksamen.

Evaluering av emnet

Tilbakemeldinger fra studentene er sentralt for å tilby god studiekvalitet. Studentene inviteres til både underveisevaluering og evaluering etter gjennomført emne.

  • Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling

  • Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:02:22