LMUKRO10417 KRO104 Utviklingsprosesser i kroppsøvingsfaget (5-10) (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Anders Farholm
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger kroppsøving som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.
Absolutte forkunnskaper
Bestått praksisperioder i 1. og 2. studieår
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
-
har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglige og samfunnsmessige perspektiv
-
har kunnskap om tidsaktuelle problemstillinger i kroppsøving
-
har kunnskaper om vitenskapsteori og metode
Ferdigheter
Studenten
-
kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i læringsteorier og sosiologiske, psykologiske og helserelaterte temaer i kroppsøvingsfaget
-
kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning til å forbedre undervisning i kroppsøving
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
-
kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen profesjonsrettet FoU-oppgave
Generell kompetanse
Studenten
-
kan bidra til nytenkning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
-
kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
-
forstår hvilken påvirkning digital utvikling har på barn og unges oppvekstmiljø, utvikling og identitet
Innhold
Emnet består av temaene:
- Kroppsøving og helse; sosiologi, psykologi og fysisk aktivitet
- Fagdidaktisk forskning i kroppsøving
- Vitenskapsteori og metode
- FoU-oppgave
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsorientert og er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for emnet. Digitalt verktøy inngår i undervisning og læring, i gruppesammenheng og ved felles forelesninger. Gjennom undervisning får studentene erfaring med å bruke digitalt verktøy og profesjonsfaglig digitalt verktøy til å lage sammensatte tekster og ved bruk i FoU-oppgaven. Læringsplattform brukes for informasjon, læring og innleveringer i emnet. Det blir benyttet digitalt kommunikasjonsverktøy i undervisning- og veiledningssituasjon.
Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium i tillegg til timeplanlagt undervisning. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring og bruk av digital studieteknikk.
Det arrangeres en FoU-konferanse i samarbeid med pedagogikk og elevkunnskap der studentene presenterer utkast til FoU-oppgaven for medstudenter og lærere. Det er obligatorisk deltakelse på FoU-konferansen.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
PED102 har hovedansvar for praksisperioden.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Levere problemstilling til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
- Delta i veiledning knyttet til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
- Deltagelse på FoU-seminar (jf. Plan for praksis)
- Aktiv deltagelse på fem av seks casefremlegg.
Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:
Deleksamen 1: Individuell FoU-oppgave (vekting 50 %)
Oppgaven kan gjennomføres alene eller i par. Omfang på 5000 ord hvis man skriver alene, eller 6000 ord hvis man skriver i par (+/- 10 %) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.
Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og fagdidaktikk. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet, samt didaktikk rundt emnets innhold.
Karakterregel A-F. For studenter som skriver oppgave i par, gis det én felles karakter.
Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen (vekting 50 %), varighet ca. 30 minutter
Karakterregel: A-F.
Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet (A-F).
Sensorordning
Deleksamen 1: En intern og en ekstern sensor.
Deleksamen 2: To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter ved individuell FoU-oppgave, kan kandidaten levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Ved ikke bestått karakter ved FoU-oppgave levert sammen av to kandidater, må begge kandidater i samarbeid levere omarbeidet versjon for å få ny vurdering og bestått karakter. Omarbeiding kan skje én gang.
Ved ønske om forbedring av bestått resultat, kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til HiØs kvalitetssystem etter hvert semester.