LMUKRO10417 KRO104 Utviklingsprosesser i kroppsøvingsfaget (5-10) (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Anders Farholm
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger kroppsøving som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. og 2. studieår

Undervisningssemester

5. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving

  • har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglige og samfunnsmessige perspektiv

  • har kunnskap om tidsaktuelle problemstillinger i kroppsøving

  • har kunnskaper om vitenskapsteori og metode

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i læringsteorier og sosiologiske, psykologiske og helserelaterte temaer i kroppsøvingsfaget

  • kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning til å forbedre undervisning i kroppsøving

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving

  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen profesjonsrettet FoU-oppgave

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til nytenkning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving

  • kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer

  • forstår hvilken påvirkning digital utvikling har på barn og unges oppvekstmiljø, utvikling og identitet

Innhold

Emnet består av temaene:

  • Kroppsøving og helse; sosiologi, psykologi og fysisk aktivitet
  • Fagdidaktisk forskning i kroppsøving
  • Vitenskapsteori og metode
  • FoU-oppgave

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsorientert og er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for emnet. Digitalt verktøy inngår i undervisning og læring, i gruppesammenheng og ved felles forelesninger. Gjennom undervisning får studentene erfaring med å bruke digitalt verktøy og profesjonsfaglig digitalt verktøy til å lage sammensatte tekster og ved bruk i FoU-oppgaven. Læringsplattform brukes for informasjon, læring og innleveringer i emnet. Det blir benyttet digitalt kommunikasjonsverktøy i undervisning- og veiledningssituasjon.

Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium i tillegg til timeplanlagt undervisning. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring og bruk av digital studieteknikk.

Det arrangeres en FoU-konferanse i samarbeid med pedagogikk og elevkunnskap der studentene presenterer utkast til FoU-oppgaven for medstudenter og lærere. Det er obligatorisk deltakelse på FoU-konferansen.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

PED102 har hovedansvar for praksisperioden. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Levere problemstilling til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
  2. Delta i veiledning knyttet til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
  3. Deltagelse på FoU-seminar (jf. Plan for praksis)
  4. Aktiv deltagelse på fem av seks casefremlegg.  

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:

Deleksamen 1: Individuell FoU-oppgave (vekting 50 %)

Oppgaven kan gjennomføres alene eller i par. Omfang på 5000 ord hvis man skriver alene, eller 6000 ord hvis man skriver i par (+/- 10 %) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.

Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og fagdidaktikk. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet, samt didaktikk rundt emnets innhold.

Karakterregel A-F. For studenter som skriver oppgave i par, gis det én felles karakter.

Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen (vekting 50 %), varighet ca. 30 minutter

Karakterregel: A-F.

Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet (A-F).

Sensorordning

Deleksamen 1: En intern og en ekstern sensor.

Deleksamen 2: To interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått karakter ved individuell FoU-oppgave, kan kandidaten levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. 

Ved ikke bestått karakter ved FoU-oppgave levert sammen av to kandidater, må begge kandidater i samarbeid levere omarbeidet versjon for å få ny vurdering og bestått karakter. Omarbeiding kan skje én gang. 

Ved ønske om forbedring av bestått resultat, kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten har i dette tilfelle ikke krav på ny faglig veiledning.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til HiØs kvalitetssystem etter hvert semester.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:18:58