LMUFRA10321 FRA103 Fransk kultur- og samfunnskunnskap (5-10) (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Emneansvarlig:
Altijana Brkan
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger fransk som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10 (300 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskaper tilsvarende fransk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales, men er ikke et krav.

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om geografi, enkelte viktige historiske hendelser, samfunnsstrukturer og institusjoner i Frankrike og andre franskspråklige områder

  • kunnskap om sentrale trekk ved dagligliv, skikker, høytider og samfunn i fransktalende land

  • innsikt i og forståelse av kulturelt og språklig mangfold

  • kjennskap til hvordan man kan ta i bruk ulike digitale verktøy og medier for å styrke egne og andres kommunikative ferdigheter og kulturell innsikt i fransk

Ferdigheter

Studenten kan

  • på fransk sammenligne sentrale trekk i dagliglivet og samfunnet med norsk kultur

  • et godt utviklet og differensiert ordforråd innen området som dagligliv, kultur og samfunn

  • gjøre rede for grunnleggende begreper innen interkulturell kommunikasjon og interkulturell kompetanse

  • selv kunne produsere forskjellige typer tekster på fransk

  • forstå hvordan språk, kulturer, levesett og tenkemåter skaper et mangfold, samt hvordan dette medvirker i oppbyggingen av egen kulturell kompetanse

  • planlegge, gjennomføre og vurdere franskundervisning tilpasset elever på 5.-10. trinn

  • tilrettelegge for at elevene kan produsere ulike type tekster på målspråket, også digitalt, for eksempel digitale plakater, veggaviser, historiefortellinger, animasjonsvideoer og lignende 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utvikle, analysere og vurdere egne lærings- og kommunikasjonsstrategier og hjelpe elevene med å utvikle passende lærings- og kommunikasjonsstrategier

  • planlegge og gjennomføre varierte undervisningsopplegg knyttet til kulturelle, tekstlige og samfunnsmessige aspekter i de fransktalende områdene

  • bruke aktuelle digitale verktøy i arbeidet med tekstlige uttrykk og generelt i en språklærings- og undervisningssammenheng

  • kjenner til og kan anvende formative og summative vurderingsformer

Innhold

Studentene får kunnskap om Frankrike, både som land innen EU og i internasjonal sammenheng. Emnet skal bidra til interkulturell innsikt og forståelse. Emnet tar for seg innføring i samfunnsoppbygging, frankofoni, kultur og samfunn, samt innføring i fransk økonomi og Frankrikes historie i nyere tid. Man tar også for seg kjerneelementene Kommunikasjon og Interkulturell kompetanse i Læreplan i fremmedspråk, samt det overordnetede temaet Demokrati og medborgerskap.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har et godt utbygd nettbasert undervisnings-, veilednings- og vurderingstilbud på dag- og ettermiddagstid. Dette gir studenten mulighet til å følge studiet der han/hun til enhver tid befinner seg, f.eks. i Halden eller på en annen kant av landet, eller i målspråkområdet.

Undervisning og veiledning er nettbasert. Det gis også mulighet for frivillige samlinger på studiested Halden/hybridundervisning. Veiledning kan også gis på studiested Halden.

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer på nett, både i form av nettmøter og asynkron undervisning, i større og mindre grupper. I nettmøtene gjennomgås sentralt fagstoff og det tilrettelegges for at studentene kan diskutere faglige temaer og gi hverandre faglige tilbakemeldinger. Digitale presentasjonsverktøy brukes for å belyse fagstoffet. Dette gir studenten mulighet til å forberede seg før undervisningen og bearbeide fagstoffet i etterkant. Det vil også tilrettelegges for at studentene kan samarbeide i par og/eller grupper digitalt. Selvstudium inngår i læringsformene.

Bruk av læringsplattform og andre digitale og samarbeidsverktøy er sentrale i studiet. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt fagstoff og oppgaver, samt annen relevant informasjon.

Det tilbys tilrettelagt veiledning individuelt og/eller i mindre grupper med faglærer og/eller erfarne studenter som studentassistenter. Dette tilbudet benyttes i stor grad for å motivere studentene og anskueliggjøre fagstoffet, i form av ytterligere forklaringer, repetisjon av gjennomgått fagstoff og oppgaveløsing.

  • For studenter i GLU 5-10 ved Høgskolen i Østfold som følger dette emnet: Studentene må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.
  • For studenter i GLU 5-10 fra andre universiteter og høyskoler som følger dette emnet: Studentene må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10 ved egen institusjon.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 3. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

FRA103 har ansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse på profesjonsdager
  • Minst 50 % deltakelse i oppgaveseminarer gjennom semesteret.
  • En muntlig presentasjon
  • En skriftlig innlevering/oppgave knyttet til praksis (jf. Plan for praksis)
  • Individuell praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)
  • Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav knyttet til praksis skrives på norsk eller fransk etter avtale med faglærer. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen, individuell. Varighet: ca. 30 minutter.

Ingen hjelpemidler tillatt. Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • lærergruppe
  • programansvarlig
  • programutvalg

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 20:18:19