LMUENG10122 ENG101 Engelsk språk og kommunikasjon (5-10) (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Charles Paul Keeling
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Norsk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende kunnskap om gjeldende læreplan og grunnleggende ferdigheter i engelskfaget

  • kunnskap om lydsystemet i engelsk med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk

  • kunnskap om engelsk ordtilfang

  • grunnleggende kunnskap om grammatikk med vekt på ulike språklige nivåer

  • grunnleggende kunnskap om fonetikk med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk

  • innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk og rollen engelsk har som et verdensspråk

  • kunnskap om hvordan jobbe med engelsk grammatikk og lydsystem i klasserommet

  • kunnskap om barns språklæring i et andrespråkperspektiv, språklæringsteorier, samt strategier og metoder som fremmer språkutvikling

  • kunnskap om begynneropplæring i engelsk, kjennskap til nasjonale prøver, kartleggingsverktøy og ulike vurderingsformer, samt kunnskap om tilpasset språkopplæring og flerspråklighet

  • kunnskap om ulike læremidler og ressurser som kan brukes i opplæringen og en forståelse av sammenhengen mellom mål, innhold, arbeidsmetoder, vurdering og de enkelte elevenes forutsetninger for læring, utvikling og danning i ulike omgivelser

  • om observasjon som forskningsmetode i klasserommet

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være en god språkmodell for elevene

  • planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og kritisk vurdere egen undervisning, samt utøve en helhetlig, differensiert og læringsorientert undervisnings- og vurderingspraksis

  • kritisk vurdere lærebøker og andre analoge og digitale læringsmidler til bruk i opplæringen samt ta i bruk digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring 

  • kritisk vurdere skriftlige og muntlige engelskspråklige strukturer

  • utvikle elevers ferdigheter i kommunikasjon og samhandling

  • anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan med fokus på de grunnleggende ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

  • reflektere over grunnleggende aspekter ved engelsk grammatikk

  • reflektere over grunnleggende aspekter ved engelsk fonetikk

  • reflektere over og videreutvikle sin egen engelskspråklige og didaktiske kompetanse

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for sin egen utvikling, samt som en lærer legge til rette for elevers læring og utvikling

  • anvende og videreutvikle egne digitale ferdigheter

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevist sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlige vekst

Innhold

LMUENG101 er et innføringsemne i engelsk muntlig og skriftlig språk, kommunikasjon og fagdidaktikk for studenter som skal undervise på trinn 5-10. Siden det er viktig å sette kommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet inneholde mange eksempler på engelskspråklige tekster av forskjellige typer som vil danne grunnlaget for argumentasjon og tolkning. Emnet har undervisning som veksler i fokus mellom fonetikk, grammatikk og fagdidaktikk, satt under den overordnede delen "språk og kommunikasjon". Alle deler har stort fokus på studentaktiv læring og muntlig aktivitet og studenter vil gjennomgående reflektere over mulighetsrommet som eksisterer for engelskundervisning og hvordan læreren kan jobbe for å opprettholde faglig interesse, motivasjon og engasjement i arbeid med muntlig og skriftlig språk, og et første praktisk møte med dette vil studentene få i praksisperioden.

I den muntlige delen av emnet vil studentene få en innføring i muntlig språk og kommunikasjon på engelsk. All undervisning foregår på engelsk og studentene gis mange muligheter til å bruke og jobbe med egne grunnleggende ferdigheter gjennom varierte arbeidsformer og vil tilegne seg trygghet i å være muntlig aktive i varierte settinger.  Studentene får en innføring i fonetikk og vil trenes i grunnleggende, praktiske ferdigheter som fonetisk analyse og transkripsjon og øvelse i praktisk språkproduksjon. I denne delen av emnet vil også engelsk som verdensspråk bli behandlet.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få en innføring i språklige strukturer, inkludert en innføring i grammatisk terminologi og syntaktisk analyse, og studentene vil gjøres kjent med å analysere tekster ved å kritisk vurdere ord, fraseoppbygning og setningsstruktur for å tilegne seg kunnskap om og bli trygge på det grammatiske formverket, og det fokuseres på studentenes egen forståelse av hvorfor denne kunnskapen er relevant for en engelsklærer. Her vil også fokus også rettes mot språklæring i et andrespråkperspektiv, og forståelse av å kunne skrive og å kunne lese som grunnleggende ferdigheter og kjernelementet språklæring i læreplanen (ENG01-04) for engelsk settes i fokus, men andre kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter diskuteres også her samt viktigheten av  forstå samspillet mellom disse.

Studenter med engelsk som valgfag vil gjennom grunnskolelærerutdanningen læres opp i forståelse og anvendelse av lærerplanen for engelsk (ENG01-04) for trinn 5-10. I emne ENG101 gis det en utforskende innføring i læreplanen for engelsk hvor fokus rettes spesielt mot kjerneelementene kommunikasjon, språklæring og møte med engelskspråklige tekster og grunnleggende ferdigheter. Blant de grunnleggende ferdighetene er det spesielt fokus på muntlige ferdigheter og å kunne skrive, men det jobbes med forståelsen av samspillet mellom alle grunnleggende ferdigheter. 

Videre vil det blir lagt vekt på å bevisstgjøre studentene på læringsstrategier og læringsmiljø gjennom ulike arbeidsoppgaver og samarbeidsformer i engelskklasserommet. Kunnskap om å planlegge og gjennomføre undervisning  i engelsk vil stå sentralt, og gjennom teori og praksis vil lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger for elever stå i fokus. Studentene vil i høstsemesterets praksisperiode få et praktisk møte med engelsk i grunnskolen og mulighet til å observere engelskundervisning, prøve seg i autentiske undervisningssituasjoner, diskutere med og få feedback fra sin praksislærer og ta i bruk observasjon som forskningsmetode i klasserommet.

En rød tråd gjennom emnet, samt gjennom hele studieløpet, er å jobbe med forståelsen av at man som student med engelsk valgfag vil jobbe både med både å utvikle sin egen fagkunnskap og å utvikle sin profesjonsforståelse som fremtidig engelsklærer.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gjennom gruppearbeid. Studentaktivitet er sentralt for emnet og undervisningen preges gjennomgående av dialog og interaksjon. Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er to uker praksis i 1. semester inkludert en uke observasjonspraksis. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 1 har hovedansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % obligatorisk oppmøte
  2. Ett arbeidskrav i fonetikk, grammatikk og fagdidaktikk (individuelt)
  3. Presentasjon (individuell, muntlig) med bruk av digitale presentasjonsmidler

Arbeidskrav må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, varighet ca. 35 minutter

Eksamen tester studentenes kunnskap om lærestoffet. Studentens evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges også.

Hjelpemidler: Egenprodusert PowerPoint el. lignende, handout, eller notater er tillatt under presentasjonsdelen av eksamen.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby emner og studieprogrammer av best mulig kvalitet. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • lærergruppe
  • programansvarlig
  • programutvalg

Emneansvarlig har ansvar at det skrives en emnerapport i henhold til HiØs kvalitetssystem.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:02:14