LMBPED10217 PED102 Elevmangfold (1-7) (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Cecilie Olandersson
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter i Grunnskolelærerutdanning 1-7.
Absolutte forkunnskaper
- Bestått praksisperioder i 1. og 2. studieår
- Bestått PED 101 (1-7)
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om barns identitetsutvikling, sosialiseringsprosesser og oppvekstvilkår
-
har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
-
har kunnskap om sentrale religioner og livssyn i Norge og deres betydning for elevene
-
har kunnskap om elevmangfold med vekt på sosiale-, kulturelle-, språklige- og religiøse aspekter og betydningen dette kan ha for barns oppvekst, utvikling og læring
-
har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder barns rettigheter
-
har kunnskap om inkluderende og tilpasset opplæring generelt og i begynneropplæringen spesielt knyttet til alle elevers forutsetninger og behov
-
har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep, mobbing og andre vanskelige livssituasjoner
-
har kunnskap om hvordan variasjon i tilgang til digitale ressurser har betydning for læring og identitet
-
har kunnskap om verktøy som støtte for vurdering og læring
Ferdigheter
Studenten
-
kan tilrettelegge og differensiere opplæringen for elevmangfold i skolen
-
kan identifisere og legge til rette for læring for elever med særskilte behov
-
kan forebygge, identifisere og iverksette tiltak for barn i vanskelige livssituasjoner
-
kan veilede elevene i utvikling av deres digitale identiteter og skape rammene for ansvarlig samhandling i digitale omgivelser
Generell kompetanse
Studenten
-
kan anvende kunnskap om barns utvikling og læring for tilpasset opplæring
-
kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevens læring og utvikling i et pluralistisk samfunn
-
kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold
Innhold
Studenten vil i dette emnet tilegne seg kunnskap om mangfoldet av elever i skolen. Sentrale temaer er mangfold knyttet til både kognitive, emosjonelle, sosiale, kulturelle-, språklige- og religiøse aspekter og hvilken betydning dette kan ha for barns oppvekst, utvikling og læring.
Emnet omhandler også hvordan læreren kan hjelpe elever med ulike forutsetninger i deres læring og utvikling. Studenten vil få en forståelse for forskjellen mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning. Samarbeid med foreldre og andre eksterne aktører er også sentrale temaer.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er lagt opp med varierte arbeidsformer.
For at studenten skal få trening i arbeidsmåter de vil trenge i læreryrket samt utvikle profesjonsidentitet, vil de få trening i å planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter både individuelt og i grupper. Arbeidsmåtene skal fremme evnen til samarbeid, analyse, drøfting, digital dømmekraft og kritisk refleksjon.
Studenten vil gjennom artikkelseminarer få øvelse i å lese vitenskapelige artikler. Gjennom arbeidskrav og veiledning, skal studenten utvikle akademisk lesing, skriving og profesjonsfaglig refleksjon.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Iht. rammeplanen skal religion, livssyn og etikk (RLE) med et omfang tilsvarende 15 studiepoeng være integrert i faget pedagogikk og elevkunnskap. I dette emnet utgjør RLE-komponenten tilsvarende 4 studiepoeng. Læringsutbyttebeskrivelser knyttet til RLE-komponenten i emnet er kursivert.
Praksis
Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).
PED102 har ansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Minimum 80 % aktiv deltakelse i undervisning.
-
Deltakelse på alle profesjonsdager
-
Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)
-
Praksis må være gjennomført (jf. Plan for praksis)
-
Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til praksisfortellinger
Arbeidskrav vurderes til godkjent / ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 25 minutter.
Tillatte hjelpemidler etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig.
Karakterregel A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til HiØs kvalitetssystem etter hvert semester.