LMBKRO10221 KRO102 Inkluderende kroppsøving i et mangfoldig samfunn (1-7) (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Birgitte Nordahl Husebye
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger undervisningsfaget Kroppsøving (30 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7.

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Det forutsettes at studenten er svømmedyktig før han/hun starter på emnet. Se definisjon på svømmedyktig på nettsida svommedyktig.no

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets læreplan, formål og egenart og forbindelse til andre skolefag

  • har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving

  • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven

  • har kunnskap om hva som kan fremme positiv selvforståelse, helse og bevegelsesglede

  • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barnekultur

  • har kunnskap om hvordan samhandling, likeverd og respekt for andre kan påvirke elevenes deltagelse og opplevelse av kroppsøvingsfaget.

  • har kunnskap om tilpasset opplæring

  • har kunnskap om vurdering for læring i faget

  • har kunnskap om begynneropplæring

  • har kunnskap om barn og unges utvikling og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster

  • forstår hvordan den digitale utviklingen skaper behov for kritisk vurdering og økt mulighet for tilgang til og deling av faglig kunnskap 

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere elevens kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger

  • kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling

  • kan tolke læreplan og lage læringsmål

  • kan gi svømmeopplæring på trinn 1-7 og utføre førstehjelp (DHLR) og livberging i vann

  • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser

  • kan arbeide med de tverrfaglige temaene med utgangspunkt i kroppsøving

  • kan tilrettelegge for utvikling av elevers digitale ferdigheter som redskap for læring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige problemstillinger i kroppsøvingsfaget

  • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens allmenndanning

  • kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over begynneropplæring, fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole

Innhold

Emnet består av temaene:

  1. Kroppsøvingsdidaktikk (læreplan, undervisningsplanlegging, -metoder, -prinsipper, vurdering og lærerrollen, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglig tema).
  2. Læring i bevegelse (dans, friluftsliv, lagspill, individuelle aktiviteter, lek og svømming og livredning)
  3. Begynneropplæring, tilpasset opplæring og inkluderende kroppsøving i et mangfoldig samfunn.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er forskningsbasert og profesjonsorientert. Emnet er organisert i teoretiske temaer med utgangspunkt i en praktisk kontekst. Studentene får erfaring med bruk av digitale verktøy og varierte organiserings- og arbeidsformer som f.eks. samarbeidslæring og studentrespons. Undervisningen blir gitt som forelesninger, arbeid i grupper, som praktisk aktivitet ledet av lærer, og ved problembasert læring. Undervisningen i praktiske aktiviteter er både lærer- og studentstyrt.

Den praktiske konteksten kan gjennomføres konsentrert og på eksterne arenaer, for eksempel friluftsliv. Det kan være kostnader knyttet til aktiviteter på eksterne arenaer, se pkt Arbeidskrav. 

Undervisningen vil gi studentene erfaring med fagspesifikt digitalt verktøy og utvikle studentenes digitale kompetanse innen kroppsøvingsfaget. Det benyttes elektronisk læringsplattform til informasjon, fagstoff, oppgaver og innleveringer. Det blir benyttet digitalt kommunikasjonsverktøy i undervisning- og veiledningssituasjon.

Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium i tillegg til timeplanlagt undervisning. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring og benytte digitalt verktøy for tilegnelse og formidling av kunnskap.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 3. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).

KRO102 har ansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minst 80 % aktiv deltakelse i praktisk undervisning. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i faget for å kunne fremstilles til eksamen. Ved fravær over 50 % må aktiviteten tas på nytt neste studieår og studenten kan ikke fremstille seg til eksamen inneværende studieår.

  • Gjennomføre og få godkjent praktisk prøve i utvalgte aktiviteter.

  • En skriftlig gruppeoppgave knyttet til et eller flere sentrale områder som forutsetning for læring, kroppsøvingsdidaktikk, begynneropplæring, tilpasset opplæring, vurdering, grunnleggende ferdigheter, flerkulturelle perspektiver og samiske forhold. Leveres digitalt i høgskolens læringsplattform til fastsatt frist i semesterplanen.

  • Deltakelse på profesjonsdager

  • Praksisrapport: individuell praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)

  • Praksis må være gjennomført (jf. Plan for praksis)

Det forutsettes deltakelse på eksterne arenaer for å oppnå godkjenning på enkelte aktiviteter. Studenter som ikke har anledning til å delta på eksterne arenaer vil få et alternativt opplegg. Opplegget skal dekke læringsmålene. Studenter som ikke har mulighet til å delta på ekstern arena må snarest kontakte emneansvarlig.

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca. 35 minutter.

Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i lærestoffet, emnets læringsutbyttebeskrivelser og fra undervisningen gitt i emnet med fokus på begynneropplæring.

Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA3).

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 19:18:16