LBLHNHB19 Natur, helse og bevegelse (Høst 2023–Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Camilla Bjerk Olsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Målet er å gi studenten kunnskap og kompetanse til å oppfylle krav og forventninger satt i "Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning" innenfor kunnskapsområdene "Natur, helse og bevegelse".
Etter fullført emne har kandidaten kunnskap om:
barns bruk av kropp og sanser i lek og læring, og om hvordan en kan skape rom for dette
betydningen av friluftsliv og naturopplevelser
fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barns nærmiljø og sammenhengene i naturen
bærekraftig utvikling og hvordan barnehagen kan bidra til øke miljøbevissthet
menneskekroppen, motorikk, helsefremmende arbeid og barns helse og livsmestring
mat, maten sitt opphav, matlaging og måltid som pedagogisk ressurs
nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak
Etter fullført emne har kandidaten følgende ferdigheter.
Kandidaten kan:
utforske naturen sammen med barn
eksperimentere og reflektere sammen med barn
velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser
legge til rette for god hygiene, fysisk aktivitet, hvile og varierte måltid i samsvar med nasjonale føringer
skape og bruke ulike rom sammen med barn og vurdere risiko av lekemiljø og handtere ulykker på en hensiktsmessig måte, og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring
orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforsking, lek og bevegelse sammen med barn
Etter fullført emne har kandidaten følgende generelle kompetanse.
Kandidaten:
kan reflektere over ulike natursyn og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv, blant annet samiske, i arbeidet med mat, helse, natur og bevegelse
er medvirkende og inspirerende sammen med barn i deres bevegelseslek, naturopplevelser og måltid
kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet
opplever personlig trygghet ved opphold og aktivitet i naturen, og på den måten har pedagogisk overskudd til barna
har kompetanse i å lede seg selv og barn i aktiviteter og lek på varierte arenaer til ulike årstider
Innhold
Tema som gjennomgås:
- Naturopplevelser
- Mangfoldet i naturen
- Sammenhenger i naturen
- Bærekraftig utvikling
- Naturfenomener
- Naturen som lek- og læringsarena
- Kroppslige opplevelser ved ulike arenaer
- Kroppslig læring og motorisk utvikling
- Lekkompetanse og bevegelsesrepertoar
- Kroppsbevissthet og mestringstro
- Risikolek
- Fysisk aktivitet, kosthold, og helse
- Psykisk helse
- Pedagogisk dokumentasjon som grunnlag for prosjektarbeid
- Basal hjerte- og lungeredning (HLR)
- Tilpasning av aktiviteter og bekledning for barn i ulike læringsmiljø, ute og inne og til alle årstider
- Kritisk refleksjon
Mangfoldsperspektiver, pedagogisk ledelse og samiske perspektiver ligger til grunn i alle kunnskapsområder.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning vil foregå på ulike måter, blant annet: gruppearbeid, uteundervisning, praktiske øvelser, laboratoriearbeid, forelesninger, selvstudium, prosjektarbeid med barn og ekskursjoner. Teoretisk og praktisk undervisning skal utfylle hverandre.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.
Arena for undervisning:
Natur som pedagogisk arena til ulike årstider
Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen
Basseng, vann
Gymsal
Auditorium/klasserom
Laboratorium
Grupperom
Barnehagen
Anvendelse av digitale hjelpemidler
Ekskursjoner: Ulike typer friluftsliv. Studenten må påregne kostnader til livsopphold. Det forventes at studenten stiller med nødvendig personlig utstyr (læremidler) for hensiktsmessig deltakelse på ekskursjonene. Dette innebærer blant annet sovepose, liggeunderlag, skiutstyr, turklær, fottøy til tur osv.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 533 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
35 dagers praksis i en av HiØs partnerbarnehager som ivaretar kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse. Av disse er 15 dager lagt til høstsemesteret (1. semester) og ivaretas sammen med kunnskapsområdet BULL 1, mens de øvrige 20 dagene er lagt til vårsemesteret og ivaretas sammen med Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
Artskunnskapsprøve.
Naturlekeplass og mangfold i naturen. Planlegging, gjennomføring og etterarbeid.
Bestått prøve i hjerte-lunge-redning (HLR).
De yngste barna i naturen. Planlegging, gjennomføring og etterarbeid
Vinteraktivitetskurs. Planlegging, praktisk gjennomføring og etterarbeid.
Godkjent og bestått praksis.
Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
Studenten vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent. Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette. Foruten arbeidskrav 7; obligatorisk deltakelse i undervisning.
Det forutsettes deltakelse på ekstern arena for å oppnå godkjenning av enkelte aktiviteter. Studenter som ikke har anledning til å delta på ekskursjoner får et alternativt opplegg. Opplegget skal dekke læringsmålene.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Ved ikke godkjent arbeidskrav, må studenten vente til neste gang emnet undervises for å gjennomføre og få godkjent arbeidskrav, og dermed kunne fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet 30 minutter.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.
Resultatene behandles av
trinnleder på trinnledermøte
av programleder på programutvalgsmøte