LMUPED40217 PED402 Skolen i et pluralistisk samfunn (5-10) (Høst 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Bosse Bergstedt
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Absolutte forkunnskaper

  • Bestått praksisperioder i 4. studieår.

  • Bestått minimum 180 studiepoeng fra 1.-3. studieår.

  • Bestått obligatoriske emner: PED101 (5-10) og PED102 (5-10).

Undervisningssemester

9. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om demokratisk medborgerskap og danning i et pluralistisk samfunn, med vekt på sammenhengen mellom danning, kunnskap og læring

  • har avansert kunnskap om pedagogisk teori, med vekt på ulike måter å forstå eleven, det profesjonelle læringsfellesskapet i skolen, skolen som organisasjon, skolekultur og skoleledelse

  • har avansert kunnskap om barn og unge som hele mennesker, med vekt på kreativitet, estetikk, frihet og kunnskap som basis for endring

  • har avansert kunnskap om skolens og pedagogikkens historie, og ulike teoretisk perspektiver på skolens rolle i et samfunn preget av kulturelt og religiøst mangfold

  • har kunnskap om kulturers-, religioners- og livssyns rolle i en og et samfunnskole preget av mangfold

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til å fremme demokratiske holdninger og verdier

  • kan kritisk vurdere og anvende pedagogisk teori i praksis

  • kan gjøre rede for ulike teoretiske perspektiver på toleranse, autonomi og anerkjennelse og anvende slik teori som grunnlag for organiseringen av opplæringen og i møte med enkelteleven og skolefellesskapet

  • har avanserte digitale ferdigheter for å veilede barn og unge i deres digitale hverdag

  • kan samarbeide om å skape endring og utvikling av skolens virksomhet, herunder vurdere og gi tilbakemelding til andre i skolefellesskapet

  • kan utarbeide og gjennomføre undervisningsopplegg med vekt på kreativitet i teknologirike omgivelser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling og styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, herunder kulturers-, religioners- og livssyns rolle i skolen

  • kan samhandle aktivt som del av skolens profesjonsfellesskap og legge til rette for et trygt faglig og psykososialt skolemiljø

  • kan bidra aktivt til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid om didaktisk og pedagogisk nytenking i skolen og involvere lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv i opplæringen

  • vise overblikk over skolens historie og skolens plass i dagens samfunn i møtet med fremtidens skole

Innhold

Emnet har tre overlappende hovedtemaer.

Det første temaet er demokrati og danning som tar for seg filosofiske og historiske perspektiver som setter skolen inn i en større sammenheng og drøfter sammenhengen mellom danning, kunnskap, læring og endring.

Det andre temaet er skolen som innovativ og lærende virksomhet. Her vil det bli lagt vekt på kunnskap om samarbeid. Temaet vil berøre kollegasamarbeid, ulike fellesskap i skolen, overganger og skolekultur.

Det tredje temaet er norsk skole- og utdanningshistorie. Temaet vil ta opp ulike skolepolitiske ideologier.

Andre viktige temaer er enhetsskolen, pedagogiske grunntanker og samisk skolehistorie. Dette temaet vil stå i sammenheng med danning og demokrati.

Undervisnings- og læringsformer

Det legges vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide, lede, samt veilede og vurdere. Emnet er lagt opp med varierte arbeidsformer som forelesninger, artikkelseminarer, gruppearbeid, ulike tekstproduksjoner og selvstudium. Arbeidsmåtene skal fremme evnen til analyse, drøfting, samarbeid og refleksjon. Studentene medvirker i planlegging og utarbeiding av evalueringskriterier knyttet til arbeidskrav.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Iht. rammeplanen skal kristendom, religion, livssyn og etikk (RLE) med et omfang tilsvarende 15 studiepoeng være integrert i faget pedagogikk og elevkunnskap. I dette emnet utgjør RLE-komponenten tilsvarende 5 studiepoeng. Læringsutbyttebeskrivelser knyttet til RLE-komponenten i emnet er kursivert.

Praksis

Det er to uker praksis i 9. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Ansvar for praksis er lagt til masterfordypningsfaget (emne 403).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Minimum 80 % deltakelse på undervisning.

  2. Skrive en artikkel relatert til ett av de tre hovedtemaene.

Arbeidskravene skal leveres til fastsatte frister og må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe.

Studentene skal i grupper på 3-4 personer gjennomføre en presentasjon på ca. 20 minutter på eksamenskonferanse. Presentasjonen tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling relatert til emnets innhold.

Det gis én karakter for medlemmene i gruppen etter karakterregel Bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Eventuell ny/utsatt eksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen (eksamenskonferanse) eller i en studentgruppe som emneansvarlige bestemmer. Dersom denne eksamenen gjennomføres i samme eksamensgruppe som ordinær eksamen kan studentene ta utgangspunkt i tidligere presentasjon og forbedre denne, eller de kan lage en ny presentasjon. Dersom gruppedeltaker deltar i ny eksamensgruppe utarbeides det en ny presentasjon.  

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:58:41