LMUKRO10417 KRO104 Utviklingsprosesser i kroppsøvingsfaget (5-10) (Høst 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Anders Farholm
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger kroppsøving som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. og 2. studieår

Undervisningssemester

5. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving

  • har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglige og samfunnsmessige perspektiv

  • har kunnskap om tidsaktuelle problemstillinger i kroppsøving

  • har kunnskaper om vitenskapsteori og metode

Ferdigheter
Studenten

  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i læringsteorier og sosiologiske, psykologiske og helserelaterte temaer i kroppsøvingsfaget

  • kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning til å forbedre undervisning i kroppsøving

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving

  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen profesjonsrettet FoU-oppgave

Generell kompetanse
Studenten

  • kan bidra til nytenkning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving

  • kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer

  • forstår hvilken påvirkning digital utvikling har på barn og unges oppvekstmiljø, utvikling og identitet

Innhold

Emnet består av temaene:

  • Kroppsøving og helse; sosiologi, psykologi og fysisk aktivitet
  • Fagdidaktisk forskning i kroppsøving
  • Vitenskapsteori og metode
  • FoU-oppgave

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsorientert og er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for emnet. Digitalt verktøy inngår i undervisning og læring, i gruppesammenheng og ved felles forelesninger. Gjennom undervisning får studentene erfaring med å bruke digitalt verktøy og profesjonsfaglig digitalt verktøy til å lage sammensatte tekster og ved bruk i FoU-oppgaven. Læringsplattform brukes for informasjon, læring og innleveringer i emnet. Det blir benyttet digitalt kommunikasjonsverktøy i undervisning- og veiledningssituasjon.

Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium i tillegg til timeplanlagt undervisning. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring og bruk av digital studieteknikk.

Det arrangeres en FoU-konferanse i samarbeid med pedagogikk og elevkunnskap der studentene presenterer utkast til FoU-oppgaven for medstudenter og lærere. Det er obligatorisk deltakelse på FoU-konferansen.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

PED102 har hovedansvar for praksisperioden. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Levere problemstilling til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
  2. Delta i veiledning knyttet til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
  3. Deltagelse på FoU-seminar (jf. Plan for praksis)
  4. Aktiv deltagelse på fem av seks casefremlegg.  

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:

Deleksamen 1: Individuell FoU-oppgave (vekting 50 %)

Oppgaven kan gjennomføres alene eller i par. Omfang på 5000 ord hvis man skriver alene, eller 6000 ord hvis man skriver i par (+/- 10 %) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.

Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og fagdidaktikk. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet, samt didaktikk rundt emnets innhold.

Karakterregel A-F. For studenter som skriver oppgave i par, gis det én felles karakter.

Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen (vekting 50 %), varighet ca. 30 minutter

Karakterregel: A-F.

Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet (A-F).

Sensorordning

Deleksamen 1: En intern og en ekstern sensor.

Deleksamen 2: To interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått på FoU-oppgaven (deleksamen 1), kan studenten levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang til ny sensur.

Ved ønske om forbedring av bestått karakter på FoU-oppgaven, må studenten skrive ny oppgave med ny problemstilling.

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:59:32