LMBPED10117 PED101 Ledelse av og tilrettelegging for elevenes læring (1-7) (Høst 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Kristine Charlotte Grinderud
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter i Grunnskolelærerutdanning 1-7 (300 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperiode i 1. studieår.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om skolen og lærerens mandat og hvordan skolens styringsdokumenter legger premissene for opplæringen

  • har kunnskap om læring generelt og begynneropplæring spesielt, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevenes kognitive, sosiale og emosjonelle utvikling

  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipper og varierte arbeids- og vurderingsformer, og verktøy som støtte for vurdering og læring.

  • har kunnskap om klasseledelse og om hvordan praktiske og digitaltskapende prosesser kan påvirke helse, trivsel og læring

  • har kunnskap om etiske perspektiver knyttet til samspill på ulike læringsarenaer

Ferdigheter
Studenten

  • kan anvende gjeldende læreplaner for å sikre progresjon i elevenes opplæring

  • kan samarbeide med medstudenter om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og begrunne didaktiske valg

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elever

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elever med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk

  • kan bidra til elevenes utvikling av digital dømmekraft og bevissthet om ders ansvar og rett til delaktighet

  • kan bygge relasjoner til og mellom elevene, involvere dem i utviklingen av læringsmiljøet og legge til rette for et trygt faglig og psykososialt miljø

  • kan kritisk reflektere over egen didaktiske kompetanse, ledelseskompetanse og profesjonsetiske dilemmaer

Innhold

Studenten vil gjennom dette emnet få kunnskap om skolens mandat slik det er formulert i opplæringslovens formålsparagraf. Skolens styringsdokument er et viktig arbeidsredskap for læreren, og studenten vil få kunnskap om læreplaners oppbygging og innhold.

Emnet tar utgangspunkt i en forståelse av at lærere i dag jobber i digitale omgivelser.

Læring er et gjennomgående begrep i dette emnet, og studenten skal få kunnskap om ulike læringsteorier og læringsstrategier samt hvordan denne kunnskapen bidrar til å forstå elevenes læring. De grunnleggende ferdighetene er også sentrale. Det gis en innføringen i didaktisk kompetanse, og denne vektlegger varierte arbeidsmetoder, estetiske læreprosesser og vurdering.

Klasseledelse og hvordan digitale omgivelser, læringsmiljøet og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring er også sentralt i dette emnet. I tillegg skal studenten gjøres kjent med lærerprofesjonens etiske plattform slik at innholdet i denne kan bli et hjelpemiddel i studentens refleksjoner rundt egen og andre studenter og læreres profesjonsutøvelse.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp med varierte arbeidsformer som for eksempel forelesninger, artikkelseminarer, rollespill, gruppearbeid og ulike tekstproduksjoner. Ikke alle temaene kan behandles i forelesninger eller seminar, og studenten må derfor beregne selvstudium innenfor enkelte temaområder.

For at studenten skal få trening i arbeidsmåter som brukes i lærerarbeidet samt utvikle sin profesjonsidentitet, vil det legges opp til at studenten får øvelse i å planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter både individuelt og i grupper. Arbeidsmåtene skal fremme evnen til samarbeid, analyse, drøfting, kritisk refleksjon og estetisk kompetanse i analoge og digitale omgivelser.

Studenten vil gjennom emnet få øvelse i å lese vitenskapelige artikler. Gjennom arbeidskrav og veiledning skal studenten utvikle akademisk lesing, skriving og profesjonsfaglig refleksjon.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Iht. rammeplanen skal religion, livssyn og etikk (RLE) med et omfang tilsvarende 15 studiepoeng være integrert i faget pedagogikk og elevkunnskap. I dette emnet utgjør RLE-komponenten tilsvarende 2 studiepoeng. Læringsutbyttebeskrivelser knyttet til RLE-komponenten i emnet er kursivert.

Praksis

Det er tre uker praksis i 3. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).

Fagpulje 2 har hovedansvar for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 80 % deltakelse på undervisning
  • En individuell, skriftlig prosessorientert tekst som relateres til et av temaene i emnet. Omfang 1500 ord.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.​

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 3 dager. Utlevering av eksamensoppgave kl. 09.00 og innlevering av eksamensbesvarelse kl. 14.00. Alle hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor.

Evaluering av emnet

Studentene får anledning til å delta i evaluering av de ulike arbeidsformene, pensumlitteratur og egen læringsaktivitet.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:58:36