LBLDBUL116 Barns utvikling, lek og læring intro (Høst 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Merete Ellen Lunde
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap 

Studenten 

  • har kunnskap om overgang til barnehage og de yngste barna i barnehagen 
  • har kunnskap om barns omsorgs-, leke- og læringsbehov i barnehagen 
  • har kjennskap til barnehagen som flerkulturell arena herunder kjennskap til Norges urbefolkning og de fem nasjonale minoritetene 
  • har kunnskap om barnehagens styringsdokumenter og barnehagens samfunnsmandat 
  • har kunnskap om barns medvirkning i lys av lek og omsorg      
  • har kunnskap om barns ulike væremåter og uttrykksformer
  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning, og om sammenhenger mellom disse 
  • har kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne med fokus på lekens egenverdi 
  • har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid og kunnskap om etikk og digital dømmekraft knyttet til dette 
  • har kunnskap om barns væremåter, leke- og læringslyst og behov for omsorg, og om hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn og fremstå som en bevisst rollemodell 
  • kan tilrettelegge for omsorg og lek som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning 
  • kan bruke praksisfortellinger som grunnlag for refleksjon over praksiserfaringer i lys av pensum og rammeplanen 
  • kan lede pedagogiske prosesser med barn, og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø 
  • har begynnende evne til å formidle fagkunnskap gjennom en akademisk skrivemåte

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig 
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet 
  • er bevisst på og kan reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn 

Innhold

Emnet har fokus på grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som trengs i studiet og i profesjonen som barnehagelærer.

Barnehagelæreren 

  • Barnehagens styringsdokumenter 

  • Barnehagens og barnehagelærerens historie 

  • Barnehagelærerens profesjon og pedagogisk ledelse 

  • Observasjon, pedagogisk dokumentasjon, kritisk refleksjon, etikk og digital dømmekraft

  • Forberedelse til å være barnehagelærerstudent i praksis  

  • Akademisk skriving 

Barnehagen 

  • Lek 

  • Omsorg

  • Barns medvirkning 

  • Barnet som subjekt og anerkjennelse

  • Foreldresamarbeid 

  • De yngste barna i barnehagen 

  • Barns væremåter, uttrykksformer og lyttende pedagogikk

  • Flerkulturell barnehage 

  • Norges urbefolkning og de nasjonale minoritetene 

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider i emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er blant annet praksis, selvstudier, veiledning, gruppearbeid/workshops, forelesninger og bruk av digitale læringsplattformer.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 533 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

15 dager praksis i en av HiØs partnerbarnehager.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår. 

  2. Gjennomført og bestått praksis.

  3. Skriftlig fagtekst. Fagteksten skrives i grupper på to eller tre. Fagteksten skal inneholde en praksisfortelling som danner utgangspunkt for faglig refleksjon rundt emnets innhold. Fagteksten skal inkludere teoretiske perspektiver fra pensum i BULL 1. Fagteksten utarbeides etter nærmere angitte kriterier. Dersom fagteksten ikke godkjennes på første forsøk, vil studentene få mulighet til et 2. forsøk. Formelle kriterium: Omfang 1400 ord (+/- 10 %). Times New Roman 12, linjeavstand 1 ½. Praksisfortellingen skal ikke overstige ¼ side. Studentene skal referere til pensum i BULL 1 og sette opp litteraturliste i henhold til APA 7th. Litteraturlisten kommer i tillegg til angitt tekstomfang. Fagteksten leveres som et Word dokument i Canvas, og studentene vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen (varighet: ca. 20 minutter).

Kandidaten velger en av fem temakombinasjoner som er oppgitt i forkant av eksamen. Kandidaten presenterer det valgte temaet muntlig i de 10 første minuttene av eksamen. Deretter trekker kandidaten ett av de andre temaene og får 10 minutter til å presentere og reflektere muntlig rundt temaet.

Kandidaten har mulighet til å ha med en liste med 4 stikkord til det selvvalgte temaet.

 

Karakterregel: A-F. 

Sensorordning

Intern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering (survey).

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av programleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:58:31