LBLDBUL116 Barns utvikling, lek og læring intro (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Merete Ellen Lunde
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om overgang til barnehage og de yngste barna i barnehagen
- har kunnskap om barns omsorgs-, leke- og læringsbehov i barnehagen
- har kjennskap til barnehagen som flerkulturell arena herunder kjennskap til Norges urbefolkning og de fem nasjonale minoritetene
- har kunnskap om barnehagens styringsdokumenter og barnehagens samfunnsmandat
- har kunnskap om barns medvirkning i lys av lek og omsorg
- har kunnskap om barns ulike væremåter og uttrykksformer
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning, og om sammenhenger mellom disse
- har kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne med fokus på lekens egenverdi
- har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid og kunnskap om etikk og digital dømmekraft knyttet til dette
- har kunnskap om barns væremåter, leke- og læringslyst og behov for omsorg, og om hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer
Ferdigheter
Studenten
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn og fremstå som en bevisst rollemodell
- kan tilrettelegge for omsorg og lek som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan bruke praksisfortellinger som grunnlag for refleksjon over praksiserfaringer i lys av pensum og rammeplanen
- kan lede pedagogiske prosesser med barn, og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
- har begynnende evne til å formidle fagkunnskap gjennom en akademisk skrivemåte
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet
- er bevisst på og kan reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn
Innhold
Emnet har fokus på grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som trengs i studiet og i profesjonen som barnehagelærer.
Barnehagelæreren
-
Barnehagens styringsdokumenter
-
Barnehagens og barnehagelærerens historie
-
Barnehagelærerens profesjon og pedagogisk ledelse
-
Observasjon, pedagogisk dokumentasjon, kritisk refleksjon, etikk og digital dømmekraft
-
Forberedelse til å være barnehagelærerstudent i praksis
-
Akademisk skriving
Barnehagen
-
Lek
-
Omsorg
-
Barns medvirkning
-
Barnet som subjekt og anerkjennelse
-
Foreldresamarbeid
-
De yngste barna i barnehagen
-
Barns væremåter, uttrykksformer og lyttende pedagogikk
-
Flerkulturell barnehage
-
Norges urbefolkning og de nasjonale minoritetene
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider i emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er blant annet praksis, selvstudier, veiledning, gruppearbeid/workshops, forelesninger og bruk av digitale læringsplattformer.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 533 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
15 dager praksis i en av HiØs partnerbarnehager.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
-
Gjennomført og bestått praksis.
-
Skriftlig fagtekst. Fagteksten skrives i grupper på to eller tre. Fagteksten skal inneholde en praksisfortelling som danner utgangspunkt for faglig refleksjon rundt emnets innhold. Fagteksten skal inkludere teoretiske perspektiver fra pensum i BULL 1. Fagteksten utarbeides etter nærmere angitte kriterier. Dersom fagteksten ikke godkjennes på første forsøk, vil studentene få mulighet til et 2. forsøk. Formelle kriterium: Omfang 1400 ord (+/- 10 %). Times New Roman 12, linjeavstand 1 ½. Praksisfortellingen skal ikke overstige ¼ side. Studentene skal referere til pensum i BULL 1 og sette opp litteraturliste i henhold til APA 7th. Litteraturlisten kommer i tillegg til angitt tekstomfang. Fagteksten leveres som et Word dokument i Canvas, og studentene vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent.
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen (varighet: ca. 20 minutter).
Kandidaten velger en av fem temakombinasjoner som er oppgitt i forkant av eksamen. Kandidaten presenterer det valgte temaet muntlig i de 10 første minuttene av eksamen. Deretter trekker kandidaten ett av de andre temaene og får 10 minutter til å presentere og reflektere muntlig rundt temaet.
Kandidaten har mulighet til å ha med en liste med 4 stikkord til det selvvalgte temaet.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering (survey).
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av programleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.