LMBENG10417 ENG104 Kultur, samfunn, litteratur i den engelskspråklige verden 2 (1-7) (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Laila Berg
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 1-7

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 2. studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på ENG102.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har 

  • god kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk, med vekt på engelsk som et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling

  • god kunnskap om de grunnleggende ferdighetene med hovedvekt på Å kunne skrive

  • god kunnskap om kjerneelementet Møte med engelskspråklige tekster i Læreplan i engelsk

  • kunnskap om levemåter, tenkesett, kulturelt mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden med hovedvekt på De britiske øyer

  • kunnskap om engelsk som verdensspråk og det engelske språkets rolle i Norge

  • kunnskap om interkulturell læring

  • kunnskap om urfolk i den engelskspråklige verden

  • kunnskap om barnekultur og bruk av barnelitteratur, inkludert billedbøker i begynneropplæringen.

  • kunnskap om underveisvurdering og læringsstrategier i arbeid med ulike typer tekster

  • kunnskap om undervisning i tverrfaglige temaer

  • kunnskap om analyse av ulike typer tekster

  • god kunnskap om normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk

  • reflektere kritisk over og vurdere egen undervisningspraksis

  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig samt være en god språkmodell for elevene

  • legge til rette for dybdelæring knyttet til levesett, kulturuttrykk og mangfold i engelskspråklige land, med vekt på De britiske øyer, ved bruk av varierte undervisningsformer og læringsmidler, inkludert digitale verktøy og ressurser

  • velge ut og legge til rette for arbeid med ulike engelskspråklige tekster, inkludert billedbøker med fokus på læringsstrategier

  • legge til rette for arbeid med den grunnleggende ferdigheten Å kunne skrive

  • legge til rette for tilpasset opplæring og vurderingsformer i begynneropplæringen for å utvikle den enkelte elevs språkkompetanse 

  • anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen, profesjonsrettet FoU-oppgave

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barns personlige vekst

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å fremme elevers læring og utvikling i engelskfaget samt ha god innsikt i samhandling i digitale omgivelser

  • utvikle og vedlikeholde egen språklig kompetanse

  • være en aktiv bidragsyter i fagfellesskapet og kunne ta i bruk ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

Studentene vil arbeide videre med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk. Emnet er knyttet til de tverrfaglige temaene slik de er beskrevet i Læreplan i engelsk. Kjerneelementet Møte med engelskspråklige tekster og de grunnleggende ferdighetene vektlegges. Litteratur og interkulturell pedagogikk er også sentrale temaer.

Emnet gir en innføring i levesett, tenkemåter, kulturelt mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden med hovedvekt på De britiske øyer samt Storbritannias påvirkning på utviklingen av engelsk som et verdensspråk. I tillegg vil studentene lese et utvalg engelskspråklige tekster. Det arbeides videre med litterær analyse og hvordan læreren kan vurdere, velge ut og bruke språkstimulerende tekster, inkludert billedbøker, i begynneropplæringen. Gjennom emnet arbeider studentene med varierte tilnærminger til tekster som legger til rette for dybdelæring.

Det arbeides videre med utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse med vekt på hvordan digitale verktøy og ressurser kan integreres i elevens arbeid med ulike typer tekster i språklæringen. Studentene vil også arbeide videre med å utvikle innsikten i normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern.

Studentene skal sammen med pedagogikkfaget skrive en profesjonsrettet FoU-oppgave. I den forbindelse vil det arbeides med tekstbehandling av lengre oppgaver og elektronisk system for noteapparat.

Undervisnings- og læringsformer

Det benyttes varierte undervisnings- og læringsformer. Selvstudium er også en viktig læringsform. Læringsplattform og andre digitale verktøy brukes i emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % obligatorisk deltakelse
  2. Arbeidsmappe som inneholder 3 tekster som spesifiseres i semesterplanen (individuell, skriftlig).
  3. Bok-kafé (muntlig)
  4. Levere problemstilling til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
  5. Delta i veiledning knyttet til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
  6. Deltakelse på FoU-seminar (jf. Plan for praksis)

Eksamen

Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:

Deleksamen 1: FoU-oppgave (vekting 50 %) Oppgaven kan gjennomføres alene eller i par. Omfang på 5000 ord hvis man skriver alene, eller 6000 ord hvis man skriver i par (+/- 10 %) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.

Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og fagdidaktikk. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet samt fagdidaktikk rundt emnets innhold.

Karakterregel: A-F.

Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen (vekting 50 %). Varighet ca. 30 minutter. Både språk og innhold vurderes.

Karakterregel: A-F.

Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet (A-F).

Sensorordning

Deleksamen 1: en ekstern og en intern sensor.

Deleksamen 2: to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått på FoU-oppgaven (deleksamen 1), kan studenten levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang til ny sensur.

Ved ønske om forbedring av bestått karakter på FoU-oppgaven må studenten skrive ny oppgave med ny problemstilling.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • lærergruppe
  • studieleder
  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 22. februar 2021.

Generelt Birketveit, A. & G. Williams. (eds.) (2013). Literature for the English Classroom: Theory into Practice. Oslo: Fagbokforlaget.

Kunnskapsdepartementet (2019): Kunnskapsløftet. 

Core curriculum (Overordnet del):  https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=eng   

Læreplan i engelsk: https://www.udir.no/lk20/eng01-04?lang=eng  

McCormick, J. (2018). Contemporary Britain. London: MacMillan Education UK.

Munden, J. & Myhre, A. (2015). Twinkle Twinkle - English 1-4. 3. utg. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford UP.

Litteratur og kultur

Felles skjønnlitterære tekster:

Haddon, M. (2003). The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. London: Random House.

Onjali, Q.R. (2018). The Boy at the Back of the Class. Hachette Children’s Group: London.

Orwell, G. [1945] (2008). Animal Farm. UK: Penguin books.

Rowling, J. K. (2015). Harry Potter and the Philosopher’s Stone: The Illustrated Edition. (J. Kay, illus.). London: Bloomsbury.

Shakespeare, W. (2009) Romeo and Juliet The Graphic Novel. (J. Devlin & W. Volley, Illus.) Towcester: Classical Comics.

Selvvalgte skjønnlitterære tekster Studentene skal velge et utvalg av skjønnlitterære tekster for barn: 1 roman 2 billedbøker og 3 dikt/barnerim. Valgene gjøres i samråd med faglærer og må godkjennes.

Litteratur knyttet til FoU-oppgaven: Larsen, A. K. (2017). En enklere metode. Veiledning i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode. Bergen: Fagbokforlaget.

Johannessen, L. E. F., Rafoss, T. W: & Rasmussen, E. B. (2018). Hvordan bruke teori? Nyttige verktøy i kvalitativ analyse. Oslo: Universitetsforlaget.

Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. (2014). Den gode oppgave. Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høgskole. Bergen: Fagbokforlaget.

Kemmis, S. & Wilkinson, M. (1998). Participatory action research and the study of practice. I B. Atweh, S. Kemmis, & P. Weeks (Red.), Action research in practice: Partnerships for social justice in education (s. 21-36). New York: Routled.

Kompendium med ulike tekster og materiale (finnes på Canvas)

Til oppslag og supplement: 

Burner, T., Carlsen, C. & Kverndokken, K. (Eds.) (2019): 101 Ways to Work with Communicative Skills, Fagbokforlaget.

Bøhn, H., Dypedahl, M. & Myklevold, G-A, (Eds.) (2018): Teaching and Learning English, Cappelen Damm Akademisk.

Carpenter, H. & Prichard, M. (2015): The Oxford Companion to Children's Literature, Oxford UP.

Krulatz, A., Dahl, A. & Flognefeldt, M.E., Enacting Multilingualism, from research to teaching practice in the English classroom, Cappelen Damm Akademisk.

Leaver, B. L., Ehrman, M. & Shektman, B. (2005): Achieving Success in Second Language Acquisition, Cambridge UP.

Tørnby, H. (2020). Picture-books in the classroom. Bergen: Fagbokforlaget.

Wiland. S. M. (2016): Reading and Teaching English literature, Cappelen Damm Akademisk.

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learners' dictionaries).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:59:13