LMBENG10117 ENG101 Engelsk språk og kommunikasjon (1-7) (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Lasse Ellefsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 1-7

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskap om gjeldende læreplan (ENG101-104) og grunnleggende ferdigheter i engelskfagethar kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier, samt strategier og metoder som fremmer språkutvikling

  • kunnskap om begynneropplæring i engelsk

  • kjennskap til nasjonale prøver, kartleggingsverktøy, vurderingsverktøy og ulike vurderingsformer

  • kunnskap om tilpasset språkopplæring og flerspråklighet

  • kunnskap om ulike analoge og digitale læremidler og ressurser som kan brukes i opplæringen

  • kunnskap om lydsystemet i engelsk med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk

  • kunnskap om engelsk ordtilfang

  • kunnskap om engelsk grammatikk med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk

  • innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk og rollen engelsk har som et verdensspråk

  • kunnskap om hvordan jobbe med engelsk grammatikk og lydsystem i klasserommet

  • en forståelse av sammenhengen mellom mål, innhold, arbeidsmetoder, vurdering og de enkelte elevenes forutsetninger for læring, utvikling og danning i digitale omgivelser

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan med fokus på de grunnleggende ferdigheter

  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være en god språkmodell for elevene

  • planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og kritisk vurdere egen undervisning

  • utøve en helhetlig, differensiert og læringsorientert undervisnings- og vurderingspraksis

  • kritisk vurdere lærebøker og andre analoge og digitale læringsmidler til bruk i opplæringen

  • kritisk vurdere skriftlige og muntlige engelskspråklige strukturer

  • ta i bruk digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring 

  • utvikle elevers ferdigheter i kommunikasjon og samhandling

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevist sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlige vekst

  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

  • reflektere over og videreutvikle sin egen engelskspråklige og didaktiske kompetanse

  • reflektere over grunnleggende aspekter ved engelsk grammatikk og fonetikk

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling

  • anvende og videreutvikle egne digitale ferdigheter

Innhold

Studentene vil få en innføring i Kunnskapsløftet, både overordnet del og læreplan i engelsk i lys av fagfornyelsen. Videre vil det blir lagt vekt på å bevisstgjøre studentene på læringsstrategier og læringsmiljø gjennom ulike arbeidsoppgaver og samarbeidsformer. Kunnskaper om å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk vil stå sentralt. Gjennom teori og praksis vil lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger for elever på barnetrinnet stå i fokus. Arbeid med grunnleggende ferdigheter vil også være sentralt. I tilknytning til praksis vil studentene arbeide med læremiddelanalyse.

I den muntlige delen av emnet vil studentene få en innføring i muntlig språk og kommunikasjon på engelsk. Et spesielt fokus vil bli rettet mot bruk av engelsk i begynneropplæringen. Studentene får også trening i presentasjonsteknikk og en innføring i klasseromsledelse. Studentene vil i tillegg få en innføring i fonetikk, med vekt på praktiske ferdigheter og en introduksjon til elektroniske ordbøker. Siden det er viktig å sette kommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på engelskspråklige tekster som vil danne grunnlaget for argumentasjon og tolkning. I denne delen av emnet vil også engelsk som verdensspråk bli behandlet.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i ulike typer tekster og tekstproduksjon, med blant annet vekt på tekstbinding, avsnittsinndeling, sjangere, språklige virkemidler og stilnivå. Studentene vil også få en innføring i språklige strukturer, inkludert en innføring i grammatisk terminologi og syntaktisk analyse. Her vil også fokuset rettes mot språklæring i et andrespråksperspektiv. I tillegg vil emnet inneholde en innføring i hvordan man bruker og refererer til kilder, inkludert elektroniske kilder.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, samarbeidslæring og studentrespons, seminarer og gruppetimer. Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 3. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7)

ENG101 har ansvar for praksisperioden. Praksisrapport skrives på engelsk.

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % obligatorisk oppmøte
  2. Ett skriftlig arbeidskrav i fonetikk, grammatikk og fagdidaktikk (individuelt, skriftlig)
  3. Presentasjon (individuell, muntlig) med bruk av digitale presentasjonsmidler
  4. Individuell praksisrapport på engelsk etter mal (jf. Plan for praksis)
  5. Praksis må være gjennomført (jf. Plan for praksis)
  6. Deltakelse på profesjonsdager

Arbeidskrav må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, varighet ca. 30 minutter

Eksamen er både en språkferdighetsprøve og en prøve i kunnskap om lærestoffet. Studentens evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges på lik linje med studentens kunnskap om lærestoffet.

Hjelpemidler: Egenprodusert PowerPoint el. lignende, handout, eller notater er tillatt under presentasjonsdelen av eksamen.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby emner og studieprogrammer av best mulig kvalitet. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • lærergruppe
  • studieleder
  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 26.02.2021

Bilash, O. (2009). ¿The Value of Observation¿. Best of Bilash: Improving Second Language Education. Hentet fra: http://www.educ.ualberta.ca/staff/olenka.bilash/best%20of%20bilash/observation.html .

Dypedahl, M & Hasselgård, H. (2019). Introducing English Grammar. (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Hasselgård, H. (2001). Grammar in communicative English teaching. Språk og språkundervisning, 1/01, 7-12.

Jones, D. (2011). Cambridge English Pronouncing Dictionary (18. utg.). Cambridge: Cambridge University Press.

Littlewood, W. & Yu, B. (2011). First language and target language in the foreign language classroom. Language Teaching, 44/1, 64-77. (doi: 10.1017/S0261444809990310)

Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet: A teacher¿s guide. Oslo: Gyldendal Akademisk. 

Munden, J. & Myhre, A. (2015). Twinkle Twinkle English 1-4 (3. utg.). Kristiansand: Høyskoleforlaget

Nilsen, T. S. & Rugesæter, K. (2015). English Phonetics for Teachers. Bergen: Fagbokforlaget.

Pihlstrøm, R. (2013). Teaching English in Norway. Oslo: Universitetsforlaget.

 

Andre relevante fag- og journalartikler som deles ut og/eller lenkes til i Canvas regnes også som pensumlitteratur.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:58:19