SFB70022 Bærekraftig ledelse (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Søren Wenstøp
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt emne for alle studenter ved Institutt for økonomi og innovasjon. Emnet er åpent for studenter fra andre institutter ved Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi, og kan etter forhåndsgodkjenning eller søknad om innpassing inngå som valgfag eller tas som tillegg til ordinær utdanning.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i 1. studieår (eller tilsvarende).

Anbefalte forkunnskaper

Utvekslingsstudenter og studenter som er opptatt av internasjonalt samarbeid oppfordres til å ta kurset.

Undervisningssemester

Vår

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

  • god kunnskap om sirkulær økonomi og hvordan dette skiller seg fra tradisjonell økonomisk tenkning.

  • god kunnskap om utvalgte bærekraftsmål og innsikt i hva de innebærer i praksis.

  • god kunnskap om kinesisk kultur og samfunnsforhold.

  • god kunnskap om ulike perspektiver på ledelse på tvers av kulturer.

  • grunnleggende kunnskap om ulike institusjonelle rammevilkår i internasjonalt samarbeid.

  • grunnleggende kunnskap om problemene knyttet til klimaendringer.

  • grunnleggende kunnskap om systemer og systemtenkning.

  • generell kunnskap om ledelse.

  • kunnskap om akademisk skriving.

Ferdigheter

Studenten har

  • gode ferdigheter i å diskutere praktiske og anemiske tema.

  • gode samarbeidsevner på tvers av kulturer.

  • evnen til å diskutere og argumentere i samspill med andre.

  • evnen til i å leve seg inn i en usikker og til dels ukjent fremtid.

  • evnen til å strukturere problemer.

  • gode ferdigheter innen akademisk skriving.

Generell kompetanse

Studenten har

  • kompetanse innen problemløsning, med særlig fokus på utvalgte mål blant FNs bærekraftsmål.

  • interkulturelle og kulturell kompetanse, med særlig fokus på Kina.

  • kompetanse i å håndtere ulike institusjonelle rammevilkår i internasjonalt samarbeid.

Innhold

Emnet for denne kursen er bærekraftig ledelse og sirkulær økonomi, på tvers av kulturelle kontekster, spesifikt i Kina og Norge. Kurset kombinerer teori og praktiske anvendelser. På teorisiden er den akademiske pilaren i kurset rammeverket for en sirkulær økonomi, knyttet til og illustrert ved konkrete mål blant FNs bærekraftsmål (UNSDGs). Kurset diskuterer også ulike tilnærminger til bærekraftig ledelse og samfunnsansvar (CSR). Bærekraftig ledelse presenteres fra ulike teoretiske perspektiver, med fokus på realistiske praktiske utfordringer. Kurset gir også en oversikt over sentrale utfordringer knyttet til klimaendringer.

Når det gjelder praktisk anvendelse, presenteres og diskuteres saker og eksempler fra Kina og Norge knyttet til bærekraftig utvikling og sirkulær økonomi. En spesiell modul, "Current Issues in China", tar opp noen av de praktiske utfordringene knyttet til geopolitikk og kultur som ledere står overfor i samarbeidet med kinesiske partnere.

Studentene får anledning til å diskutere og lære på tvers av kulturelle kontekster, bli kjent med kinesisk kultur, samt lære om gjeldende samfunnsøkonomiske, geopolitiske og institusjonelle forhold i Kina som er relevante for utøvelsen av bærekraftig og ansvarlig ledelse. Studentene vil bli kjent med ulike tilnærminger til å løse problemer knyttet til spesifikke FNs bærekraftsmål, samt noen av de underliggende utfordringene knyttet til klimaendringer.

Undervisnings- og læringsformer

Studenter som følger kurset i Norge møtes til fysisk klasseromsundervisning, mens våre samarbeidspartnere deltar ved digital overføring når det er aktuelt. Det vil være flere faglige bidragsytere til kurset.

Studentene vil settes i grupper sammen med Kinesiskes studenter slik at de vil ha mulighet til å bli kjent og samarbeide på tvers av kulturer.

I klasseromsundervisningen blir det en kombinasjon av ordinær undervisning, diskusjon, oppgaveløsning, og veiledning. Det vil settes av perioder mellom sesjoner med klasseromsundervisning for gruppearbeid med veiledning.

Veiledning for enkeltgrupper utenfor klasseromsundervisningen vil i hovedsak gjennomføres digitalt.

Både veiledning og undervisning foregår på engelsk.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Skriftlig gruppeoppgave. Evaluering: Bestått/Ikke bestått.

Eksamen

Studentene vil arbeide i grupper på 2-4 medlemmer om tildelte emner. På grunnlag av det tildelte emnet skriver de en rapport og sender deretter inn en kort videosammendrag av denne rapporten for eksamensvurdering. Den skriftlige eksamensrapporten vil bli vurdert som bestått/ikke bestått. Eksamensvideoen vil bli vurdert på en karakter-skala fra A til F, der det kreves bestått karakter for den skriftlige rapporten før innlevering av eksamensvideoen.

Den skriftlige eksamensrapporten vil ha en maksimal lengde på 4000 ord, ekskludert referanseliste. Rapporten må inkludere korrekt henvisning til alle kilder. Eksamensvideoen skal være mellom 5 og 10 minutter lang og gi en omfattende oversikt over den skriftlige rapporten. Oppgaven med den skriftlige rapporten og eksamensvideoen vil omhandle problemer og foreslåtte løsninger knyttet til sentrale bærekraftsmål (UNSDGs) i den kinesisk-norske internasjonale konteksten.

Evalueringen av kurset vektlegger evnen til å presentere relevante problemer og løsninger, faglig forankring, bruk av empirisk informasjon, refleksjoner og argumentasjon, struktur og fullstendighet, samt normer for akademisk skriving og formell presentasjon. Oppgaven skal skrives på engelsk.

Karakterskala: A - F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Studentene vil arbeide i grupper på 2-4 medlemmer om tildelte emner. På grunnlag av det tildelte emnet skriver de en rapport og sender deretter inn en kort videosammendrag av denne rapporten for eksamensvurdering. Den skriftlige eksamensrapporten vil bli vurdert som bestått/ikke bestått. Eksamensvideoen vil bli vurdert på en karakter-skala fra A til F, der det kreves bestått karakter for den skriftlige rapporten før innlevering av eksamensvideoen.

Den skriftlige eksamensrapporten vil ha en maksimal lengde på 4000 ord, ekskludert referanseliste. Rapporten må inkludere korrekt henvisning til alle kilder. Eksamensvideoen skal være mellom 5 og 10 minutter lang og gi en omfattende oversikt over den skriftlige rapporten. Oppgaven med den skriftlige rapporten og eksamensvideoen vil omhandle problemer og foreslåtte løsninger knyttet til sentrale bærekraftsmål (UNSDGs) i den kinesisk-norske internasjonale konteksten.

Evalueringen av kurset vektlegger evnen til å presentere relevante problemer og løsninger, faglig forankring, bruk av empirisk informasjon, refleksjoner og argumentasjon, struktur og fullstendighet, samt normer for akademisk skriving og formell presentasjon. Oppgaven skal skrives på engelsk.

Karakterskala: A - F.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 10:18:07