SFB34420 Bacheloroppgave (Vår 2024)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Lilja Mosesdottir
Undervisningsspråk:
Norsk og engelsk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Tilbys som valgfritt emne for studenter tilhørende kull 2021 i Bachelorstudium i økonomi og administrasjon, profileringsretningene:

  • Økonomisk analyse

  • Internasjonal økonomi

Absolutte forkunnskaper

Alle emner i første studieår må være bestått for å starte på dette emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Bygger på alle obligatoriske emner i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, 1. til 4. semester, eller tilsvarende emner ved andre universitet/høyskoler. Spesielt viktig er innholdet i metodeemnene Matematikk og statistikk og Anvendt statistikk og metode.

Undervisningssemester

6. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har:

• Videregående kunnskap om teorier og nyere forskningsarbeider som er relevante for et valgt utrednings- og analyseprosjekt.

• Kunnskap om relevante hovedalternativ til forskningsopplegg (design).

• Kunnskap om relevante alternative metoder for datainnsamling og dataanalyse.

• Kunnskap om kritisk litteratursøk av tidligere forskning i relevante litteratur- og datakilder samt vitenskapelig referanseteknikk i både løpende tekst og i lister.

Ferdigheter

Studenten kan:

• formulere en problemstilling som lar seg forske/utrede.

• gjennomføre kritisk litteratursøk og bygge på tidligere kunnskap fra andre forskere.

• sette opp et passende undersøkelsesopplegg (design).

• evaluere fordeler og ulemper som medfølger ulike analysemetoder.

• samle inn ulike typer data (for eks. arkiv-, panel-, survey-, intervju-, fokus gruppedata).

• gjennomføre en hel forskningsprosess i samsvar med akademiske standard og normer.

• planlegge og skrive en hel rapport.

• hente tilbakemeldinger gjennom å utsette halvferdig arbeid og preliminære funn for konstruktive tilbakemeldinger.

• ta hensyn til relevante tilbakemeldinger fra andre i egen oppgave.

Generell kompetanse

Studenten:

• kan ta bevisste valg som er basert på både skriftlige kilder og argumenter fra intervjuobjekter, respondenter, medstudenter og veileder(e).

• kan ta til vane å vurdere pålitelighet av kilder og utsagn.

• kan lære og tenke på validitet og reliabilitet av egen og andres forskning og utredning.

• kjenner til konstruktiv samtaleføring både i smågrupper og større fora.

• kjenner til ulike måter å bidra til generering av ny kunnskap gjennom eget forskningsbidrag.

Innhold

Analyse og diskusjon av utvalgte problemstillinger og tema innenfor bedrifts- og samfunnsøkonomiske teorier og praksis. Det settes spesielt fokus på dagsaktuelle problemstillinger, på nyere teorier, modeller og hypoteser.

Seminaret er del av veiledningsprosessen. Gjennom denne prosessen lærer studentene å stille relevante spørsmål og filtrere svar de mottar i henhold til relevans og troverdighet. Det forutsettes enten kvalitativ eller kvantitativ datainnhenting i moderat skala. I løpet av semesteret presenterer studentene sitt arbeid for andre seminardeltakere og henter tilbakemeldinger.

Undervisnings- og læringsformer

Selvstyrt aktivitet i grupper på to til tre studenter. Støtte fra emneansvarlig/veileder(e) gjennom hele semesteret. Felles for alle seminardeltakere, forelesninger/korte videoer av sentralt innhold. Diskusjoner og spørsmål-svar -sesjoner i plenum. Hyppige korte skriftlige oppgaver med raske tilbakemeldinger angående sentrale milepæler i oppgaveskrivingsprosessen av egne prosjekter. Temaspesifikk veiledning fra veilederen. Hver gruppe (eller student) skriver en bacheloroppgave om avtalt tema, og innleverer en kort beskrivelse av bachelorprosjektet med kandidatbilder som skal presenteres i EXPO-katalogen i slutten av semesteret.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på emnet.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav 1: Fire obligatoriske, godt forberedte møter med en tildelt veileder spredt over semesteret.

Arbeidskrav 2: Innlevering, fremføring og hverandrevurdering av prosjektskisse.

Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan levere inn bacheloroppgaven.

Eksamen

Bacheloroppgave - individuell eller i gruppe

Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på 2-3 studenter skal være på 6000 (+/-10%) og individuelle oppgaver på 4000 (+/-10%) ord.

Ved besvarelse i gruppe vil kandidatene få en felles karakter. Karakterregel: A-F

Plagiatkontroll

Bacheloroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider, egne eller andres, uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått karakter ved individuell bacheloroppgave kan kandidaten levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. 

Ved ikke bestått karakter ved bacheloroppgave levert sammen av to (eller tre) kandidater, må begge (alle) kandidater i samarbeid levere omarbeidet versjon for å få ny vurdering og bestått karakter. Omarbeiding kan skje én gang. 

Ved ønske om forbedring av bestått resultat, kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten(e) har i dette tilfellet ikke krav på ny faglig veiledning.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av instituttleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:18:46