SFB34420 Bacheloroppgave (Vår 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Lilja Mosesdottir
- Undervisningsspråk:
- Norsk og engelsk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Tilbys som valgfritt emne for studenter tilhørende kull 2021 i Bachelorstudium i økonomi og administrasjon, profileringsretningene:
-
Økonomisk analyse
-
Internasjonal økonomi
Absolutte forkunnskaper
Alle emner i første studieår må være bestått for å starte på dette emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Bygger på alle obligatoriske emner i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, 1. til 4. semester, eller tilsvarende emner ved andre universitet/høyskoler. Spesielt viktig er innholdet i metodeemnene Matematikk og statistikk og Anvendt statistikk og metode.
Undervisningssemester
6. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har:
• Videregående kunnskap om teorier og nyere forskningsarbeider som er relevante for et valgt utrednings- og analyseprosjekt.
• Kunnskap om relevante hovedalternativ til forskningsopplegg (design).
• Kunnskap om relevante alternative metoder for datainnsamling og dataanalyse.
• Kunnskap om kritisk litteratursøk av tidligere forskning i relevante litteratur- og datakilder samt vitenskapelig referanseteknikk i både løpende tekst og i lister.
Ferdigheter
Studenten kan:
• formulere en problemstilling som lar seg forske/utrede.
• gjennomføre kritisk litteratursøk og bygge på tidligere kunnskap fra andre forskere.
• sette opp et passende undersøkelsesopplegg (design).
• evaluere fordeler og ulemper som medfølger ulike analysemetoder.
• samle inn ulike typer data (for eks. arkiv-, panel-, survey-, intervju-, fokus gruppedata).
• gjennomføre en hel forskningsprosess i samsvar med akademiske standard og normer.
• planlegge og skrive en hel rapport.
• hente tilbakemeldinger gjennom å utsette halvferdig arbeid og preliminære funn for konstruktive tilbakemeldinger.
• ta hensyn til relevante tilbakemeldinger fra andre i egen oppgave.
Generell kompetanse
Studenten:
• kan ta bevisste valg som er basert på både skriftlige kilder og argumenter fra intervjuobjekter, respondenter, medstudenter og veileder(e).
• kan ta til vane å vurdere pålitelighet av kilder og utsagn.
• kan lære og tenke på validitet og reliabilitet av egen og andres forskning og utredning.
• kjenner til konstruktiv samtaleføring både i smågrupper og større fora.
• kjenner til ulike måter å bidra til generering av ny kunnskap gjennom eget forskningsbidrag.
Innhold
Analyse og diskusjon av utvalgte problemstillinger og tema innenfor bedrifts- og samfunnsøkonomiske teorier og praksis. Det settes spesielt fokus på dagsaktuelle problemstillinger, på nyere teorier, modeller og hypoteser.
Seminaret er del av veiledningsprosessen. Gjennom denne prosessen lærer studentene å stille relevante spørsmål og filtrere svar de mottar i henhold til relevans og troverdighet. Det forutsettes enten kvalitativ eller kvantitativ datainnhenting i moderat skala. I løpet av semesteret presenterer studentene sitt arbeid for andre seminardeltakere og henter tilbakemeldinger.
Undervisnings- og læringsformer
Selvstyrt aktivitet i grupper på to til tre studenter. Støtte fra emneansvarlig/veileder(e) gjennom hele semesteret. Felles for alle seminardeltakere, forelesninger/korte videoer av sentralt innhold. Diskusjoner og spørsmål-svar -sesjoner i plenum. Hyppige korte skriftlige oppgaver med raske tilbakemeldinger angående sentrale milepæler i oppgaveskrivingsprosessen av egne prosjekter. Temaspesifikk veiledning fra veilederen. Hver gruppe (eller student) skriver en bacheloroppgave om avtalt tema, og innleverer en kort beskrivelse av bachelorprosjektet med kandidatbilder som skal presenteres i EXPO-katalogen i slutten av semesteret.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på emnet.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskrav 1: Fire obligatoriske, godt forberedte møter med en tildelt veileder spredt over semesteret.
Arbeidskrav 2: Innlevering, fremføring og hverandrevurdering av prosjektskisse.
Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan levere inn bacheloroppgaven.
Eksamen
Bacheloroppgave - individuell eller i gruppe
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på 2-3 studenter skal være på 6000 (+/-10%) og individuelle oppgaver på 4000 (+/-10%) ord.
Ved besvarelse i gruppe vil kandidatene få en felles karakter. Karakterregel: A-F
Plagiatkontroll
Bacheloroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider, egne eller andres, uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått karakter ved individuell bacheloroppgave kan kandidaten levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Ved ikke bestått karakter ved bacheloroppgave levert sammen av to (eller tre) kandidater, må begge (alle) kandidater i samarbeid levere omarbeidet versjon for å få ny vurdering og bestått karakter. Omarbeiding kan skje én gang.
Ved ønske om forbedring av bestått resultat, kan ikke oppgaven omarbeides, men må skrives på nytt med ny problemstilling. Studenten(e) har i dette tilfellet ikke krav på ny faglig veiledning.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av instituttleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn.