SFB30920 Næringsøkonomi og konkurranseanalyse (Høst 2024)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Trond-Arne Borgersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i økonomi og administrasjon, profilering i økonomisk analyse
Absolutte forkunnskaper
Alle emner i første studieår må være bestått for å starte emner i tredje studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Emnene
- Mikroøkonomi med anvendelser
- Makroøkonomi
- Finansiering og investering
- Innføring i bedriftsøkonomisk analyse
- Anvendt statistikk og metode (gjelder til og med kull 2021) /Statistikk og samfunnsvitenskapelig metode (gjelder fra og med kull 2022)
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten kan
-
gjøre rede for bedrifters markedstilpasning i tilfellet ufullkommen konkurranse
-
analysere ulike markedsformer
-
belyse strategisk interaksjon mellom bedrifter i et statisk og et dynamisk perspektiv
-
diskutere hvordan fusjoner, karteller og vertikale avtaler kan påvirke bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk lønnsomhet
-
belyse markedseffektene av ulike regulatoriske inngrep
Ferdigheter
Innen praktiske og teoretiske problemstillinger kan studenten:
-
gjøre rede for pris- og mengdestrategier bedrifter kan bruke for å bedre egen lønnsomhet i tilfellet med markedsmakt
-
anvende grunnleggende oligopolteori for å belyse strategisk interaksjon mellom bedrifter i markeder med imperfekt konkurranse
-
bruke spillteori for å analysere statiske og dynamiske aspekter ved konkurranse
Generell kompetanse
Studenten:
-
kjenner begrepet markedsmakt og de potensielle skadelige effektene markedsmakt kan ha for samfunn og forbruker
-
kan analysere enkeltbedrifters markedstilpasning i tilfellet markedsmakt
-
kjenner ulike strukturelle rammer for å analysere konkurranse
-
har innsikt i spillteoretisk analyse
-
er kjent med ulike konkurransepolitiske mål og virkemidler
Innhold
Emnet har som formål å gi studentene en generell innføring i næringsøkonomisk teori og konkurranseanalyse. Emnet har fokus på markedsløsningen i konkurransesituasjoner som er karakterisert av et fåtall tilbydere.
Begrepet markedsmakt er sentralt i emnet som også belyser velferdseffektene for samfunn og forbruker av at enkelte bedrifter har markedsmakt. Emnet bruker grunnleggende oligopolteori og spillteori for å analysere statiske og dynamiske aspekter ved konkurranse.
Bedrifters mulighet til å drive prissamarbeid, og forholdet mellom etablerte bedrifter og potensielle nyetableringer diskuteres. Emnet belyser konkurransepolitiske temaer som vertikale avtaler og fusjoner.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er lagt opp med tradisjonelle forelesninger og oppgaveløsning.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
En innlevering, individuelt eller i gruppe, må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig firetimers skoleeksamen.
Hjelpemidler: kalkulator, med tomt minne, som ikke kan regne symbolsk eller kommunisere trådløst.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor, eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av instituttleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn.