SFB31421 Innovasjonsledelse og bedriftsutvikling (Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Cathrine Linnes
- Undervisningsspråk:
- Norsk eller engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon
Absolutte forkunnskaper
Alle emner i 1. studieår må være bestått for å kunne starte på emner i 3. studieår/profileringsemner.
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har:
-
kunnskap om ulike typer innovasjon, innovasjonsprosesser og bedriftsutvikling
-
kunnskap om strategi, bedriftsutvikling og digital transformasjon
-
kunnskap om sammenhengen mellom innovasjonsledelse og strategi
-
oppdatert kunnskap om relevante teorier og metoder i forskningsfronten
-
kunnskap om strategiens og innovasjonens betydning for bedriftens forretningsmodeller
-
kunnskap om forretningsmodeller og forretningsplaner
Ferdigheter
Studenten kan:
-
bruke oppdatert kunnskap innen innovasjonsledelse og bedriftsutvikling for å planlegge og gjennomføre undersøkelser
-
anvende forståelse av digital transformasjon
-
lage forretningsmodeller for digitale tjenester
-
skrive rapporter knyttet til tematiske problemstillinger som tilfredsstiller kriteriene for akademisk skriving og vitenskapelige rapporter
Generell kompetanse
Studenten kan:
-
arbeide selvstendig og i samarbeid med andre i undersøkelser basert på en faglig problemstilling
-
planlegge og gjennomføre undersøkelser innenfor det økonomisk administrative fagområdet
-
ha forståelse for verdien av en digital transformasjon for bedrifter og organisasjoner
-
ha forståelse for betydningen av innovasjonsprosesser og forretningsmodeller
Innhold
For å sikre utvikling og utvidelse av virksomhetene, må dagens organisasjoner konsekvent forbedre sine metoder for organisering og ledelse samt sin forståelse av hvordan man håndterer innovasjon. Dette emnet har som mål å øke studentenes faglige forståelse og praktiske kompetanse innen innovasjonsledelse hvor digitalisering skaper nye muligheter for økonomisk vekst og løser nye utfordringer. Emnets sekundære mål er å utvide studentenes forståelse av hvordan det å ta hensyn til omstendighetene og prosedyrene for innovasjonsledelse kan resultere i langsiktige fordeler og forbedret bedriftens konkurranseevne.
Emnet har følgende hovedtema:
-
Digital transformasjon
-
Innovasjonsstrategi og ledelse
-
Innovasjon innen tjenester
-
Forretningsmodeller
Undervisnings- og læringsformer
Studentene gjennomgår relevant teori som grunnlag for å gjennomføre undersøkelser innen fagområdet. De får også en innføring i å kartlegge problemstillinger om innovasjonsledelse, datainnsamling som et grunnlag for å analysere virksomheten, og komme med anbefalinger for å utvikle bedriftene.Emnet undervises ved bruk av forelesninger, eksempler fra tidligere undersøkelser innen området, case, gruppearbeid og selvstudium, kombinert med oppgaver- og gruppediskusjoner. Deler av undervisningen kan gjennomføres av gjesteforelesere.
Hovedspråket i undervisningen er norsk, deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.
Eksamen
Mappevurdering
Mappe bestående av inntil fire (4) leveranser. Leveransene (individuelle eller i gruppe) må leveres innen gitte frister og etter spesifikasjoner gitt av eneansvarlig. Karakteren settes basert på en helhetsvurdering. For mappen levert i gruppe settes det felles gruppekarakter.
Karakterregel A - F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor, eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått vil studentene ha mulighet til å omarbeide mappen en gang. Ved forbedring av karakter må ny mappe leveres ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Programutvalg følger opp studentevalueringene ved avdelingen.