IRI16020 Produkt- og tjenesteutvikling (Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hong Wu
- Undervisningsspråk:
- Norsk og engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i Innovasjon og prosjektledelse
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om:
-
metoder og verktøy for å gjennomføre og lede produkt- og tjenesteutviklingsprosesser
-
den tenkning som ligger bak moderne produkt- og tjenesteutvikling
Ferdigheter
Studenten kan:
-
innhente, analysere og evaluere data for å kunne forbedre produkter og tjenester
-
bruke verktøy for å lede og gjennomføre produkt- og tjenesteutviklingsprosesser
Generell kompetanse
Studenten forstår:
-
utfordringene knyttet til produkt- og tjenesteutvikling
-
hvilke verktøy som er egnet for de ulike problemstillingenen knyttet til produkt- og tjenesteutvikling
Innhold
Emnet fokuserer på hvordan studenten skal analysere, tolke, lede og gjennomføre produkt- og tjenesteutviklingsprosesser for å skape gode og relevante tjenester og produkter.
Emnet gir en innføring i fremgangsmåter og metoder som gjør at studenten kan utvikle et veikart for produkt- og tjenestekartlegging. Emnet gir studenten en forståelsen for hvilke verktøy som er egnet til å bruke på hvilke typer av produkt- og tjenesteproblemer herunder forståelse for konsepter, prototyper og 3D modellering.
I emnet inngår en historisk innføring i innovasjonstenkning knyttet til produkt- og tjenesteutvikling. I tillegg vil bærekraft være et gjennomgående tema i undervisningen.
Emnet skal sikre at studenten etter gjennomført emnet er i stand til å analysere og kartlegge de faktorer som har betydning for utvikling av tjenester og produkter samt kunne velge de verktøy og fremgangsmåter som er egnet til å løse produkt- og tjenesteproblemer.
Undervisnings- og læringsformer
Fokus i emnet er på problembasert læring med høy grad av selvstendig arbeid, veiledning og fellessamlinger. Fagstoffet i emnet vil formidles gjennom hybridundervisning, og studenten oppmuntres til selvstudium i emnet. Studenten sin problemløsningsevne og fagkunnskaper utvikles gjennom innsikt i litteraturen og gjennomføring av pålagte oppgaver underveis i emnet.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Skriftlige grupperapporter, inklusiv individuelle refleksjoner med casepresentasjoner, basert på utleverte eller selvvalgte caseoppgaver i emnet. Individuelt bidrag må synliggjøres og dokumenteres i grupperapportene, f.eks. med navngitte rapportdeler og casepresentasjoner.
-
Studentforelesning foran klassen på utvalgte/avtalte kapitler som er en del av selvstyrt studie.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe
Hver gruppe kan maksimalt bestå av seks studenter.
Varighet er 40 minutter totalt per gruppe, inklusiv oppkobling og nedrigging av presentasjonsmaterialer. Gruppen er selv ansvarlig for å teste at presentasjonsutstyret fungerer under eksamen.
Presentasjonsmaterialer sendes til emneansvarlig senest 3 dager før eksamensdato. Individuelt bidrag synliggjøres ved at studentene f.eks. kan skrive sitt navn på det de har jobbet med i presentasjonen.
Eksamen består av
-
Presentasjon i gruppe, maksimalt 15 minutter
-
Spørsmål fra sensorene til gruppemedlemmene om prosjektutvikling på caseoppgaver og egen læring/refleksjoner på teori/metodikk, ca. 20 minutter
Det gis individuell karakter, karakterskala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen.
Studenter som har fått ikke bestått på eksamen må ved ny eksamen ta arbeidskrav på nytt.
Ved ønske om forbedring av karakter kan eksamen tas på nytt.
Evaluering av emnet
Skriftlig sluttevaluering av emnet.