SFB30920 Næringsøkonomi og konkurranseanalyse (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Trond-Arne Borgersen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i økonomi og administrasjon, profilering i økonomisk analyse

Absolutte forkunnskaper

Alle emner i første studieår må være bestått for å starte emner i tredje studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Emnene

  • Mikroøkonomi med anvendelser
  • Makroøkonomi
  • Finansiering og investering
  • Innføring i bedriftsøkonomisk analyse
  • Anvendt statistikk og metode (gjelder til og med kull 2021) /Statistikk og samfunnsvitenskapelig metode (gjelder fra og med kull 2022)

Undervisningssemester

5. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

 

Studenten kan

  • gjøre rede for bedrifters markedstilpasning i tilfellet ufullkommen konkurranse

  • analysere ulike markedsformer

  • belyse strategisk interaksjon mellom bedrifter i et statisk og et dynamisk perspektiv

  • diskutere hvordan fusjoner, karteller og vertikale avtaler kan påvirke bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk lønnsomhet

  • belyse markedseffektene av ulike regulatoriske inngrep

Ferdigheter

Innen praktiske og teoretiske problemstillinger kan studenten:

  • gjøre rede for pris- og mengdestrategier bedrifter kan bruke for å bedre egen lønnsomhet i tilfellet med markedsmakt

  • anvende grunnleggende oligopolteori for å belyse strategisk interaksjon mellom bedrifter i markeder med imperfekt konkurranse

  • bruke spillteori for å analysere statiske og dynamiske aspekter ved konkurranse

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner begrepet markedsmakt og de potensielle skadelige effektene markedsmakt kan ha for samfunn og forbruker

  • kan analysere enkeltbedrifters markedstilpasning i tilfellet markedsmakt

  • kjenner ulike strukturelle rammer for å analysere konkurranse

  • har innsikt i spillteoretisk analyse

  • er kjent med ulike konkurransepolitiske mål og virkemidler

Innhold

Emnet har som formål å gi studentene en generell innføring i næringsøkonomisk teori og konkurranseanalyse. Emnet har fokus på markedsløsningen i konkurransesituasjoner som er karakterisert av et fåtall tilbydere.

Begrepet markedsmakt er sentralt i emnet som også belyser velferdseffektene for samfunn og forbruker av at enkelte bedrifter har markedsmakt. Emnet bruker grunnleggende oligopolteori og spillteori for å analysere statiske og dynamiske aspekter ved konkurranse.

Bedrifters mulighet til å drive prissamarbeid, og forholdet mellom etablerte bedrifter og potensielle nyetableringer diskuteres. Emnet belyser konkurransepolitiske temaer som vertikale avtaler og fusjoner.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp med tradisjonelle forelesninger og oppgaveløsning.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

En innlevering, individuelt eller i gruppe, må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, skriftlig firetimers skoleeksamen.

Hjelpemidler: kalkulator, med tomt minne, som ikke kan regne symbolsk eller kommunisere trådløst.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor, eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av instituttleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:01:02