IRI16020 Produkt- og tjenesteutvikling (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Hong Wu
Undervisningsspråk:
Norsk og engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i Innovasjon og prosjektledelse

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten skal ha kunnskap om:

  • metoder og verktøy for å gjennomføre og lede produkt- og tjenesteutviklingsprosesser

  • den tenkning som ligger bak moderne produkt- og tjenesteutvikling

Ferdigheter

Studenten kan:

  • innhente, analysere og evaluere data for å kunne forbedre produkter og tjenester

  • bruke verktøy for å lede og gjennomføre produkt- og tjenesteutviklingsprosesser  

Generell kompetanse

Studenten forstår:

  • utfordringene knyttet til produkt- og tjenesteutvikling

  • hvilke verktøy som er egnet for de ulike problemstillingenen knyttet til produkt- og tjenesteutvikling

Innhold

Emnet fokuserer på hvordan studenten skal analysere, tolke, lede og gjennomføre produkt- og tjenesteutviklingsprosesser for å skape gode og relevante tjenester og produkter.

Emnet gir en innføring i fremgangsmåter og metoder som gjør at studenten kan utvikle et veikart for produkt- og tjenestekartlegging. Emnet gir studenten en forståelsen for hvilke verktøy som er egnet til å bruke på hvilke typer av produkt- og tjenesteproblemer herunder forståelse for konsepter, prototyper og 3D modellering.

I emnet inngår en historisk innføring i innovasjonstenkning knyttet til produkt- og tjenesteutvikling. I tillegg vil  bærekraft være et gjennomgående tema i undervisningen.

Emnet skal sikre at studenten etter gjennomført emnet er i stand til å analysere og kartlegge de faktorer som har betydning for utvikling av tjenester og produkter samt kunne velge de verktøy og fremgangsmåter som er egnet til å løse produkt- og tjenesteproblemer. 

Undervisnings- og læringsformer

Fokus i emnet er på problembasert læring med høy grad av selvstendig arbeid, veiledning og fellessamlinger. Fagstoffet i emnet vil formidles gjennom hybridundervisning, og studenten oppmuntres til selvstudium i emnet. Studenten sin problemløsningsevne og fagkunnskaper utvikles gjennom innsikt i litteraturen og gjennomføring av pålagte oppgaver underveis i emnet. 

Arbeidsomfang

250-300 timer

Praksis

Ingen veiledet praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen.

Skriftlig grupperapporterinnleveringer med presentasjoner basert på utleverte eller selvvalgte caseoppgaver i emnet.

Individuelt bidrag må synliggjøres i rapportene.

Studentforelesning foran klassen på utvalgt/avtalt kapitler som en del av selvstudiet.

Eksamen

Muntlig eksamen, gruppe. Varighet: 30 minutter totalt.

Det består av 20 minutter presentasjon og 10 minutter spørsmål fra sensor om prosjektutvikling på caseoppgaver og egen læring/refleksjoner på teorier/metodikk.

Det settes en karakter for gruppen. Det kan åpnes for individuelle karakterer, dette avhenger av gruppesamarbeid og individuelle prestasjoner.

Det benyttes karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen.

Studenter som har fått ikke bestått på eksamen må ved ny eksamen ta arbeidskrav på nytt.

Ved ønske om forbedring av karakter kan eksamen tas på nytt.

Evaluering av emnet

Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 03.01.2022

Det tas forbehold om at litteraturen vil kunne endres helt frem mot oppstart av emnet.

Ulrich, Karl T., Eppinger, Steve D., and Yang, Maria C., Product Design and Development. 7th ed., McGraw-Hill Education, 2020.

https://www.pdd-resources.net/

Online open learning sources: MIT open courseware

Product Design and Development (2006)

https://ocw.mit.edu/courses/sloan-school-of-management/15-783j-product-design-and-development-spring-2006/

2002 version

https://hdl.handle.net/1721.1/34891

“This is service design methods: a companion to This is service design doing: expanded service design thinking methods for real projects” edited/collected/written/designed by

Marc Stickdorn, Adam Lawrence, Markus Hormess, Jakob Schneider.

O'Reilly Media, Inc. Sebastopol, CA. 2018

Online open learning sources: MIT open courseware

Management of Services: Concepts, Design, and Delivery

https://ocw.mit.edu/courses/sloan-school-of-management/15-768-management-of-services-concepts-design-and-delivery-fall-2010/index.htm

Cooper, Robert G. (2017), Winning at New Products: Creating Value Through Innovation, Paperback, Publisher: Basic Books; (utvalgte kapitler kunngjøres underveis i emnet).

Other selected supplement reading and online open learning sources:

Masters of Engineering Concepts of Engineering Practice

https://ocw.mit.edu/courses/civil-and-environmental-engineering/1-133-masters-of-engineering-concepts-of-engineering-practice-fall-2007/lecture-notes/

Toy Product Design

https://ocw.mit.edu/courses/mechanical-engineering/2-00b-toy-product-design-spring-2008/

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:58:02