IRI31522 Ledelsesutvikling (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Gunnar Andersson
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne for studenter på Bachelor i innovasjon og prosjektledelse.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått eksamen i emnet IRI23020 Organisasjonsutvikling eller tilsvarende.
Undervisningssemester
Høst (5. semester)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten
• har kunnskap om relevante problemstillinger innen ledelse og ledelsesutvikling
• har kunnskap om sentrale temaer og praksis innen ledelsesutvikling
• kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor ledelsesutvikling
Ferdigheter:
Studenten
• kan anvende faglig kunnskap på teoretiske problemstillinger innenfor ledelse og ledelsesutvikling og gjøre rede for sine valg
• kan bruke relevant teori, modeller og begreper på praktiske problemer knyttet til ledelsesutvikling i praksis
• kan planlegge, gjennomføre og evaluere praktisk ledelsesutvikling gjennom strukturert tilbakemelding som utgangspunkt for refleksjon og læring basert på arbeidsformen 360 tilbakemelding.
Generell kompetanse:
Studenten
• kan planlegge og gjennomføre ledelsesutvikling som strekker seg over tid
• kan formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger innen ledelse og ledelsesutvikling skriftlig og muntlig
• forstår ledelsesutvikling som en praktisk aktivitet med en klar faglig begrunnelse.
Innhold
Ledelse og ledelsesutvikling er sentrale tema innen organisasjonsutvikling. Med forankring i organisasjonsutvikling utvikler emnet den teoretiske plattformen og de praktiske ferdighetene for ledelsesutvikling der formålet er å utvikle individer eller grupper til å kunne utøve mer effektiv ledelse.
I løpet av emnet skal studentene få en dypere forståelse av forskning på ledelsesutvikling samt erfaringer i praktisk ledelsesutvikling gjennom strukturert tilbakemelding som utgangspunkt for refleksjon og læring.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på en stor grad av studentaktivitet, og vil veksle mellom introduksjonsforelesninger, praktiske øvinger og seminar.
Øvingene er organisert som 5 praktiske prosjekt der studentene veksler på rollene som leder, underordnede, sideordnede, overordnede og andre relevante aktører, som utgangspunkt for en individuell og felles refleksjonsprosess og dialog rundt egen og andres ledelsespraksis. Ideen er at studentene vil få bedre utgangspunkt for å vurdere og utvikle egen og andres ledelsespraksis.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Deltakelse på minimum 4 av 5 øvinger.
Eksamen
Skriftlig individuell eksamen 3-timer.
Karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Konteeksamen avholdes tidlig i påfølgende semester. Mer informasjon om konter finner du her
Evaluering av emnet
Sluttevaluering etter avtale mellom studenter og lærer.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.